Week 20, 19 mei 2006
Deventer havens zijn weer schoon
Met schone vis op roggebrood is vrijdag 19 mei het project Baggeren
Deventer havens officieel beëindigd. Op minicruiseschip 'Organza' was
een afvaardiging aanwezig van partijen die betrokken waren bij de
sanering van de Deventer havens. Voor de provincie Overijssel gaf
gedeputeerde Theo Rietkerk Acte de presence. De vis stond symbool voor
het schone water. In verband met de verontreiniging van de havens in
de Hanzestad mocht de vis - gevangen in de havens vóór de sanering -
niet geconsumeerd worden. âEen schone haven waarin naast ruimte voor
bedrijvigheid ook flora en fauna hun plek hebben is van groot belangâ,
aldus wethouder Gerrit Berkelder.
De grote schoonmaak in de havens van Deventer startte in mei 2004.
Nadat uit verschillende waterbodemonderzoeken naar voren was gekomen
dat de sliblaag in de Deventer havens licht tot sterk verontreinigd
was. Bovendien waren de havens ook niet meer diep genoeg. Het
Waterschap Groot Salland, gemeente Deventer en provincie Overijssel
besloten de handen ineen te slaan en de klus gezamenlijk aan te
pakken. Het doel dat hierbij werd nagestreefd was de kwaliteit van de
waterbodems en het water te verbeteren en de havens op een juiste
diepte voor de scheepvaart te brengen.
Dikke sliblaag
In de havens lag een sliblaag van 20 tot 125 cm dikte. Het slib was
licht tot sterk verontreinigd met zware metalen als zink, cadmium,
koper en lood. Daarnaast kwamen verontreinigende stoffen als PAK, DDT,
PCB en minerale olie voor. Het licht verontreinigde materiaal is tot
een diepte van 2.30 m onder NAP gebaggerd. Hier zijn de havens dan
voldoende diep voor de scheepvaart. Het zwaarder verontreinigde
materiaal is geheel verwijderd. In totaal is er 115.000 m3 (kuub)
vervuild slib afgevoerd.
Bestemming slib
Het slib is zo compact mogelijk door graafmachines opgegraven. Het
licht verontreinigde materiaal werd gebaggerd en in de diepe gaten in
de haven gestort. Zo is een regelmatige onderwaterbodem gecreëerd en
hoefde het licht verontreinigde materiaal niet tegen hoge kosten te
worden afgevoerd. Het zwaar verontreinigde materiaal werd direct na
het baggeren in beunbakken geladen en naar het slibdepot IJsseloog in
het Ketelmeer gebracht.
Hinder
De beroepsvaart heeft tijdens het baggeren nauwelijks hinder
ondervonden. Tijdens de werkzaamheden zijn ook slechte meerstoelen
vervangen en werden de remmingswerken gerenoveerd. De uitvoering van
de sanering stond onder toezicht van een milieukundig begeleider.
Munitievondst
De sanering heeft tijdelijk stilgelegen naar aanleiding van
munitievondst in de tweede havenarm. Daar werden bij het baggeren lege
rookgranaathulzen aangetroffen. In afwachting van nader onderzoek naar
de herkomst van de aangetroffen hulzen hebben de werkzaamheden
stilgestaan met het oog op veiligheid.
Voor de eerste havenarm is onderzoek verricht naar eventuele
aanwezigheid van explosieven. Uit dit onderzoek bleek dat er erg veel
schroot lag en dat er achttien verdachte plekken zijn. Bovendien was
een deel van de haven door verstorende invloed van metalen in de
directe omgeving niet te onderzoeken. De gemeente en het waterschap
hebben vervolgens historisch- en archiefonderzoek verricht. Dit
leverde weinig nieuwe informatie op.
Publicatiedatum: 19-5-2006
© 2004 Gemeente Deventer Laatste wijziging vrijdag 19 mei 2006
Gemeente Deventer