Politie Limburg-Noord
Inwoners Noord- en Midden-Limburg meer tevreden over politiecontact
Datum: 19-05-2006
Tijd bericht: 12:28
Plaats: Limburg-Noord
Politiemonitor Bevolking 2006
De bereidheid om melding en aangifte te doen bij de politie
Limburg-Noord is gestegen. Dat geldt zeker voor de tevredenheid
van de inwoners over het laatste politiecontact die met circa
10% is toegenomen. Vergeleken met de andere politiekorpsen in
Nederland is Limburg-Noord wat tevredenheid laatste contact
betreft de op 1 na grootste stijger. Het korps staat nu op een
gedeelde 4e plaats. De onveiligheidsgevoelens tonen meerjarig
een duidelijk neerwaartse trend. In 2006 is sprake van een
lichte stijging van het aantal inwoners dat zich vaak onveilig
voelt. Het slachtofferschap van bedreigingen is gedaald met
circa 50% terwijl het slachtofferschap van woninginbraken een
toename van 26% kent ten opzichte van 2005. Korpschef Bryan
Rookhuijzen van de politie Limburg-Noord is tevreden met de
resultaten van het korps als het gaat om het optreden en de
beschikbaarheid van de politie. "Het geeft aan dat we op de
goede koers zitten. De medewerkers vinden een goede
communicatie met de burger van groot belang, vooral ook nadat
er contact is geweest bij een incident. Wat de
onveiligheidsgevoelens en het slachtofferschap van met name
woninginbraken betreft moeten we ons samen met de
veiligheidspartners blijven richten op de oorzaken daarvan",
aldus Bryan Rookhuijzen.
De buurtproblemen vertonen meerjarig een duidelijk neerwaartse
trend. In het afgelopen jaar is sprake van een lichte stijging
van vermogensdelicten. Vooral woninginbraken en fietsendiefstal
zijn daar debet aan. De waardering voor het buurtgebonden
politieoptreden door de inwoners neemt nog steeds licht toe.
Tevredenheid laatste contact met de politie
Aan burgers die contact hebben gehad met de politie is gevraagd
een oordeel uit te spreken over het politieoptreden bij het
laatste contact. In 2006 is 66,7% van de mensen die contact
heeft gehad met de politie in verband met handhaving (zeer)
tevreden over het politieoptreden. Dit is 5.5% hoger dan in
2005 (62,2%). 64,2% van de mensen die contact heeft gehad met
de politie in verband met aangifte/melding is (zeer) tevreden
over het politieoptreden. Dit is 7.9% hoger dan in 2005
(56,3%). 74.4% van de mensen die een ander contact hebben gehad
met de politie is (zeer) tevreden over het politieoptreden. Dit
is een toename van 13% in vergelijking met 2005 (61,4%).
Wanneer de tevredenheid over het laatste contact in zijn
totaliteit wordt beschouwd, blijkt dat 68,1% van de
respondenten die contact hebben gehad met de politie hierover
(zeer) tevreden is.
Beïnvloeding
Uit onderzoek van Regioplan en Intomart Gfk naar de
tevredenheid van politiecontact blijkt dat er goede
mogelijkheden zijn voor de politie om de tevredenheid van
burgers over het politiecontact positief te beïnvloeden.
Centraal begrip daarbij is het concept van 'actieve
wederkerigheid'. Het begrip wederkerigheid drukt uit dat veel
burgers gelijkwaardigheid willen in hun contact met de politie.
De toevoeging 'actief' geeft aan dat burgers willen ervaren dat
hun contact met de politie tot zichtbare actie leidt. Veel
burgers nemen hun contact met de politie serieus en verlangen
dat ook van de politie.
De politie Limburg-Noord heeft veel aandacht voor het
zogenaamde intakeproces in het korps. Het afgelopen jaar is een
aantal maatregelen ingevoerd om de tevredenheid van de burger
te beïnvloeden. Er loopt een klanttevredenheidsonderzoek onder
aangevers dat informatie oplevert over het aangifteproces, o.a.
over wachttijden, over de professionaliteit en deskundigheid
van de politiefunctionaris, over het krijgen van
preventieadviezen en verwijzing naar slachtofferhulp, over het
op de hoogte houden van het verloop van de aangifte en over de
afhandeling van de aangifte. Aangevers ontvangen voortaan een
bericht over de afloop van hun aangifte. Naar melders van
incidenten wordt teruggekoppeld wat er met hun informatie is
gebeurd. Er is een standaard aangiftemap ingevoerd waarmee de
aangever geïnformeerd wordt over de werkwijze van politie,
justitie en slachtofferzorg bij de aangifte. Elke burger die
aangifte komt doen, krijgt een dergelijke aangiftemap mee. Er
is veel aandacht in het korps voor de bejegening van het
publiek en bovenal is de telefonische bereikbaarheid van de
politie Limburg-Noord via 0900-8844 sterk verbeterd. Eind 2005
werd 80% van de bellers binnen 20 seconden te woord gestaan.
De politiemonitor is een jaarlijks landelijk
bevolkingsonderzoek naar criminaliteit, onveiligheid,
preventiegedrag van burgers en de kwaliteit van optreden van de
politie. Onder de inwoners van het werkgebied van de politie
Limburg-Noord zijn 1000 personen telefonisch naar hun mening
gevraagd.