Blauw New Media
---
Incompany 500: professionals verruilen ICT voor financiële
instellingen
Shell wederom meeste aantrekkingskracht op professionals; Ikea beste
reputatie
Amsterdam , 18 mei 2006
Financiële instellingen worden als werkgever, zakenpartner en
investering steeds aantrekkelijker voor professionals in Nederland,
terwijl ICT-bedrijven sterk in populariteit dalen. Dat blijkt uit de
Incompany 500, een jaarlijks onderzoek onder ruim 3400 professionals,
uitgevoerd door Blauw Research. Het is het tweede achtereenvolgende
jaar dat het grootste reputatieonderzoek onder professionals is
gehouden. De top-500 wordt gepubliceerd in het zakenblad Incompany,
dat vanaf vandaag in de kiosk en tijdschriftenhandel verkrijgbaar is.
Grootbanken grote winnaar
De trend waarin hoogopgeleide professionals massaal kiezen voor een
financiele instelling als werkgever, zakenpartner of investering is
sterk. In het onderzoek naar de aantrekkingskracht van organisaties
staan drie grootbanken in de top-5: ING Groep, Rabobank en ABN AMRO.
Alleen koploper Shell en nummer drie Philips weten zich in deze top-5
te handhaven.
Zeer opmerkelijk is dat alle financiële instellingen, zonder
uitzondering, stijgen in de top-300. Het percentage extra stemmen ten
opzichte van 2005 voor Friesland Bank (+200 procent), SNS Reaal (+169
procent), Triodos (+160 procent), Univé (+117 procent), CZ Groep (+106
procent), VGZ (+100 procent), Rabobank (+85 procent), Achmea (+70
procent), Agis (+67 procent), ING (+ 64 procent), ABN Amro (+60
procent), Van Lanschot (+38 procent) en Delta Lloyd (+29 procent) is
verbazingwekkend. Ter vergelijking: er is in diezelfde top-300 niet
één automatiseringsbedrijf te vinden met ook maar een klein plusje.
Oracle (-42 procent), Accenture (-38 procent), Getronics PinkRoccade
(-32 procent), Capgemini (-30 procent), SAP (-26 procent), Ordina (-22
procent), IBM (-19 procent), Microsoft (-18 procent), Centric (-18
procent) en Atos Origin (-14 procent) verliezen allemaal handenvol
stemmen.
René Gerhardus, initiatiefnemer en hoofdredacteur van Incompany,
verklaart de trend als volgt: De financiële sector profiteert het
meest van de mogelijkheden die globalisering biedt en doet in
toenemende mate zaken met de rest van de wereld, waarbij de behoefte
aan lokale hoogopgeleide medewerkers overeind blijft. Tegelijkertijd
besteden automatiseerders steeds meer banen uit aan werknemers in
lagelonenlanden als India, wat ten koste gaat van de
aantrekkingskracht van de sector in Nederland. Daarnaast besteedt de
IT sector nog geen tiende van wat banken en verzekeraars uitgeven in
de media, wat natuurlijk zijn gevolgen heeft.
Nieuwkomers verslaan goede doelen
In het vervolgonderzoek naar de reputatie van de vijftig organisaties
met de grootste aantrekkingskracht komt een tweede trend bovendrijven.
In 2005 hadden de goede doelen de beste reputatie. Ondanks dat zij dit
jaar vrijwel allen licht stijgen in de waardering van hun reputatie,
worden ze nu onmiskenbaar ingehaald door top 50-nieuwkomers Ikea,
TomTom en Triodos Bank en sluipen ook oudgedienden Heineken en Philips
voorbij. Artsen Zonder Grenzen, vorig jaar nog winnaar op reputatie,
zakt naar plaats 6 terwijl het Wereld Natuur Fonds van plaats twee
naar 13 duikelt. Gerhardus: De aantrekkende economie zorgt voor een
verschuivende focus, er valt weer meer geld te verdienen wat de
populariteit van commerciele organisaties ten goede komt.
Ikea heeft met afstand de beste reputatie onder professionals en pakt
in 2006 de nummer één plaats op reputatie. Het Zweedse bedrijf scoort
van alle bedrijven het hoogst op de aspecten sympathiek (7,51) en
transparant (6,24). Ook op de punten succesvol (8,19), modern (7,74)
en toonaangevend (7,56) behoort het bedrijf tot de besten. Nummer twee
TomTom wordt gezien als het meest dynamische (7,70), meest
vernieuwende (7,87), minst bureaucratische (6,70), meest succesvolle
(8,26) en modernste (8,08) bedrijf van Nederland. Gerhardus is licht
verbaast over deze uitkomst: Terwijl je ziet dat steeds meer bedrijven
opschuiven naar het hardere Angelsaksische bedrijfsmodel zoals Philips
en ING Groep is het opvallend dat Ikea met haar Rijnlandse model zeer
goed scoort op het gebied van reputatie. Dat TomTom zich als nieuwe
speler een plaats tussen de gevestigde namen heeft weten te veroveren
en zelfs te passeren op reputatie is spectaculair.
Over Incompany
Zakenblad Incompany verschijnt drie keer per jaar in een oplage van
ca. 80.000 exemplaren. In iedere uigave komt een uitgebreid onderzoek
aan bod: de Incompany 500 (aantrekkingskracht en reputatie), Incompany
100 (klanttevredenheid) en de Incompany 200 (werknemerstevredenheid).
Over het onderzoek
Blauw Research verzorgt het onderzoek dat ten grondslag ligt aan de
Incompany 500. Dit onderzoek is gebaseerd op een nieuw model waarbij
de meest recente gedachtevorming met betrekking tot reputatie
gekoppeld is aan de inzichten over aanbevelingsintentie. Met dit model
kan de reputatie van elke zichtbare organisatie in Nederland in kaart
worden gebracht. Zowel voor de top 50 als voor andere organisaties uit
de Incompany 500 heeft Blauw de reputatie gemeten en gerapporteerd in
de Incompany 500 Reputatie Rapportage 2006.
Klik hier voor de de brochure waarin is beschreven wat de rapportage
voor de gemeten organisaties te bieden heeft bovenop hetgeen wordt
gepubliceerd in het blad Incompany 500.
Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Incompany, René Gerhardus
Tel: 020-7761511
Hill & Knowlton, Ingo Heijnen
Tel: 020-4044707
Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Susan van Eck; +31 10
4000 974; Blauw Research BV
Over Blauw
Blauw Research B.V. is het snelst groeiend top 10 onderzoekbureau van
Nederland. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van
beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten
en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke
informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw
Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om
haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Ze is actief in diverse
werkvelden, zoals Marketing, Communicatie, Media, Klant &
Medewerkersrelaties en beleid in de publieke sector. Eind 2006
verwacht Blauw Research met 90 medewerkers een omzet van EUR 9 miljoen
te hebben gerealiseerd.
« terug