Persbericht
TNT Post UK stapt in pakkettenmarkt voor consumenten - Overname van netwerk
geeft TNT een dekking van 80% van de huishoudens
17 May 2006 - Amsterdam - TNT Post UK, de belangrijkste concurrent van
Royal Mail in de Britse postmarkt, heeft vandaag de overname
aangekondigd van het koeriersnetwerk van JD Williams. Hierdoor krijgt
TNT toegang tot de Business-to-Consumer (B2C) en Consumer-to-Consumer
(C2C) markt voor de bezorging van pakketten en pakjes. TNT bereikt
hiermee een dekkingsgraad van bijna 80% van de huishoudens in het
Verenigd Koninkrijk.
Het koeriersnetwerk van JD Williams heeft 194 medewerkers in dienst en
maakt daarnaast gebruik van een netwerk van ruim 2200 zelfstandige
koeriers die op dit moment jaarlijks circa 12 miljoen pakketten en
pakjes bezorgen bij consumenten in het gehele Verenigde Koninkrijk. De
overname van dit netwerk is een belangrijke stap voorwaarts binnen de
End-to-End-strategie van TNT Post, waarmee het bedrijf de klanten een
integrale post- en distributieoplossing wil bieden. TNT Post UK
beschikt nu over een waardevolle pakketinfrastructuur ten behoeve van
de postorderklanten van JD Williams en potentieel alle andere klanten
te bedienen die levering op de volgende dag of binnen 48 uur wensen.
Nick Wells, Chief Executive van TNT Post UK:
Deze overname is een belangrijke ontwikkeling voor TNT Post, waarmee
we een werkelijk belangrijke stap voorwaarts maken in termen van
omzetgroei en positionering op de Britse postmarkt. We nemen het
volledige koeriersnetwerk van JD Williams over, inclusief alle
medewerkers en zelfstandige koeriers. We gaan nu met name investeren
in zaken als het opwaarderen van de communicatie-infrastructuur en de
sorteeractiviteiten om de efficiency te verbeteren en het netwerk
verder uit te bouwen. We zullen klanten een hoogwaardige B2C
pakketbezorging blijven bieden, ondersteund door het TNT-merk en de
TNT-servicegerichtheid.
TNT Post UK zal het koeriersnetwerk verder uitbouwen en ontwikkelen om
op deze wijze effectief kunnen concurreren met Royal Mail en andere
concurrenten op de B2C pakketmarkt. Het inzetten van beide netwerken
versterkt onze end-to-end strategie en biedt ons de mogelijkheid ook
via dit gecombineerde netwerk post te bezorgen.
Naar verwachting wordt de overname van de activiteiten Op 28 augustus
2006 operationeel
Sinds de liberalisering van de Britse postmarkt op 1 januari 2006 is
TNT Post een belangrijke speler op deze markt, met een maandelijks
volume van 60 miljoen brieven. Ondanks het feit dat er nog talrijke
hindernissen zijn voor eerlijke concurrentie op de Britse postmarkt,
heeft TNT Post in korte tijd indruk weten te maken door een
innoverende en hoogwaardige aanpak van de dienstverlening en
investeringen in de meest geavanceerde technologie. TNT Post heeft
hiermee succes geboekt en heeft nu een indrukwekkende klantenlijst,
waaronder Sky, Barclays, Lloyds TSB, Manpower, Thames Water en Ikea.
TNT Post UK
TNT Post is de belangrijkste innovator in de postale sector in het
Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf biedt een totaalpakket van
geavanceerde, uiterst efficiënte, flexibele en hoogwaardige diensten
met een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding. TNT Post, voorheen TNT
Mail, is begin 2003 opgericht en heeft in april 2004 een
downstream-overeenkomst getekend voor toegang tot het netwerk van
Royal Mail. Sinds de lancering eind augustus 2004 heeft het bedrijf
drie producten ontwikkeld voor zijn klanten:
* Premier een 48-uurs service met eindaflevering door Royal Mail
voor bijvoorbeeld facturen, rekeningafschriften, direct mail en
algemene correspondentie naar klanten;
* PremierSort afhalen en verwerken van ongesorteerde post met
eindaflevering door Royal Mail;
* End to End de overname van HDS zal TNT de mogelijkheid geven om
een service te bieden voor de bezorging van zowel brieven als niet
tijdgevoelige zwaardere zendingen via eigen distributienetwerken.
TNT Post is een onderdeel van TNT N.V., dat bedrijven en consumenten
wereldwijd een breed scala aan post- en expressdiensten biedt. De
onderneming, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Amsterdam,
beschikt over efficiënte netwerkinfrastructuren in Europa en Azië en
breidt haar wereldwijde activiteiten uit om de prestaties van haar
netwerken te maximaliseren. TNT is in meer dan 200 landen actief en
heeft ruim 128.000 medewerkers (ruim 163.500 inclusief de divisie
Logistics, die TNT voornemens is af te stoten). In 2005 bedroeg de
omzet van de onderneming 10,1 miljard ( 13,6 miljard inclusief
Logistics). TNT NV is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, New York
en Frankfurt. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke
verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd
met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde
Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden.
JD Williams
JD Williams is het meest succesvolle postorderbedrijf van het Verenigd
Koninkrijk. Het bedrijf voert meer dan 20 succesvolle catalogustitels
en telt ruim 2 miljoen klanten en 4.000 medewerkers. De catalogi van
JD Williams bieden een enorme keuze aan kleding en andere producten
voor alle leeftijden en maten. Alle kleding is ontworpen om de beste
pasvorm voor de beste prijs/kwaliteitverhouding te bieden, en JD
Williams is een specialist op het gebied van de grotere damesmaten.
De onderneming is in 1875 opgericht door James David Williams, die in
1882 de eerste was die gebruik maakte van de Britse pakketpostdienst
om haar producten rechtstreeks aan haar klanten te bezorgen.
JD Williams is een onderdeel van de N Brown Group plc, dat aan de
beurs is genoteerd (BWNG.L) en een beurswaarde van circa £660 miljoen
vertegenwoordigt. Alle merknamen van deze groep worden per catalogus
en via het internet verkocht.
Het koeriersnetwerk van JD Williams verzorgt de thuisbezorging voor
alle bedrijven van N Brown Group. Het netwerk heeft 194 medewerkers en
maakt daarnaast gebruik van een netwerk van ruim 2.200 zelfstandige
koeriers.
TNT Group