TNT Group

Persbericht

TNT Post UK stapt in pakkettenmarkt voor consumenten - Overname van netwerk geeft TNT een dekking van 80% van de huishoudens

17 May 2006 - Amsterdam - TNT Post UK, de belangrijkste concurrent van Royal Mail in de Britse postmarkt, heeft vandaag de overname aangekondigd van het koeriersnetwerk van JD Williams. Hierdoor krijgt TNT toegang tot de Business-to-Consumer (B2C) en Consumer-to-Consumer (C2C) markt voor de bezorging van pakketten en pakjes. TNT bereikt hiermee een dekkingsgraad van bijna 80% van de huishoudens in het Verenigd Koninkrijk.

Het koeriersnetwerk van JD Williams heeft 194 medewerkers in dienst en maakt daarnaast gebruik van een netwerk van ruim 2200 zelfstandige koeriers die op dit moment jaarlijks circa 12 miljoen pakketten en pakjes bezorgen bij consumenten in het gehele Verenigde Koninkrijk. De overname van dit netwerk is een belangrijke stap voorwaarts binnen de End-to-End-strategie van TNT Post, waarmee het bedrijf de klanten een integrale post- en distributieoplossing wil bieden. TNT Post UK beschikt nu over een waardevolle pakketinfrastructuur ten behoeve van de postorderklanten van JD Williams en potentieel alle andere klanten te bedienen die levering op de volgende dag of binnen 48 uur wensen.

Nick Wells, Chief Executive van TNT Post UK:
Deze overname is een belangrijke ontwikkeling voor TNT Post, waarmee we een werkelijk belangrijke stap voorwaarts maken in termen van omzetgroei en positionering op de Britse postmarkt. We nemen het volledige koeriersnetwerk van JD Williams over, inclusief alle medewerkers en zelfstandige koeriers. We gaan nu met name investeren in zaken als het opwaarderen van de communicatie-infrastructuur en de sorteeractiviteiten om de efficiency te verbeteren en het netwerk verder uit te bouwen. We zullen klanten een hoogwaardige B2C pakketbezorging blijven bieden, ondersteund door het TNT-merk en de TNT-servicegerichtheid.

TNT Post UK zal het koeriersnetwerk verder uitbouwen en ontwikkelen om op deze wijze effectief kunnen concurreren met Royal Mail en andere concurrenten op de B2C pakketmarkt. Het inzetten van beide netwerken versterkt onze end-to-end strategie en biedt ons de mogelijkheid ook via dit gecombineerde netwerk post te bezorgen.

Naar verwachting wordt de overname van de activiteiten Op 28 augustus 2006 operationeel

Sinds de liberalisering van de Britse postmarkt op 1 januari 2006 is TNT Post een belangrijke speler op deze markt, met een maandelijks volume van 60 miljoen brieven. Ondanks het feit dat er nog talrijke hindernissen zijn voor eerlijke concurrentie op de Britse postmarkt, heeft TNT Post in korte tijd indruk weten te maken door een innoverende en hoogwaardige aanpak van de dienstverlening en investeringen in de meest geavanceerde technologie. TNT Post heeft hiermee succes geboekt en heeft nu een indrukwekkende klantenlijst, waaronder Sky, Barclays, Lloyds TSB, Manpower, Thames Water en Ikea.

TNT Post UK
TNT Post is de belangrijkste innovator in de postale sector in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf biedt een totaalpakket van geavanceerde, uiterst efficiënte, flexibele en hoogwaardige diensten met een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding. TNT Post, voorheen TNT Mail, is begin 2003 opgericht en heeft in april 2004 een downstream-overeenkomst getekend voor toegang tot het netwerk van Royal Mail. Sinds de lancering eind augustus 2004 heeft het bedrijf drie producten ontwikkeld voor zijn klanten:

* Premier een 48-uurs service met eindaflevering door Royal Mail voor bijvoorbeeld facturen, rekeningafschriften, direct mail en algemene correspondentie naar klanten;

* PremierSort afhalen en verwerken van ongesorteerde post met eindaflevering door Royal Mail;

* End to End de overname van HDS zal TNT de mogelijkheid geven om een service te bieden voor de bezorging van zowel brieven als niet tijdgevoelige zwaardere zendingen via eigen distributienetwerken.

TNT Post is een onderdeel van TNT N.V., dat bedrijven en consumenten wereldwijd een breed scala aan post- en expressdiensten biedt. De onderneming, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Amsterdam, beschikt over efficiënte netwerkinfrastructuren in Europa en Azië en breidt haar wereldwijde activiteiten uit om de prestaties van haar netwerken te maximaliseren. TNT is in meer dan 200 landen actief en heeft ruim 128.000 medewerkers (ruim 163.500 inclusief de divisie Logistics, die TNT voornemens is af te stoten). In 2005 bedroeg de omzet van de onderneming 10,1 miljard ( 13,6 miljard inclusief Logistics). TNT NV is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, New York en Frankfurt. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden.

JD Williams
JD Williams is het meest succesvolle postorderbedrijf van het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf voert meer dan 20 succesvolle catalogustitels en telt ruim 2 miljoen klanten en 4.000 medewerkers. De catalogi van JD Williams bieden een enorme keuze aan kleding en andere producten voor alle leeftijden en maten. Alle kleding is ontworpen om de beste pasvorm voor de beste prijs/kwaliteitverhouding te bieden, en JD Williams is een specialist op het gebied van de grotere damesmaten.

De onderneming is in 1875 opgericht door James David Williams, die in 1882 de eerste was die gebruik maakte van de Britse pakketpostdienst om haar producten rechtstreeks aan haar klanten te bezorgen.

JD Williams is een onderdeel van de N Brown Group plc, dat aan de beurs is genoteerd (BWNG.L) en een beurswaarde van circa £660 miljoen vertegenwoordigt. Alle merknamen van deze groep worden per catalogus en via het internet verkocht.

Het koeriersnetwerk van JD Williams verzorgt de thuisbezorging voor alle bedrijven van N Brown Group. Het netwerk heeft 194 medewerkers en maakt daarnaast gebruik van een netwerk van ruim 2.200 zelfstandige koeriers.