Gemeente Ambt Montfort
Politie start aanpak snelheidsprobleem Leropperweg
[Verkeers
Handhaving1.JPG]
Project begint met waarschuwingsfase
Lerop - Het Verkeershandhavingsteam (VHT) van de politie Limburg-Noord
gaat de verkeersonveiligheid in de woonkern van Lerop aanpakken. Met
name klachten van bewoners over de snelheid van weggebruikers op de
Leropperweg zijn aanleiding om op te treden. De hoge landschappelijke
waarde van de weg in de omgeving maakt dat er veel fietsers en
wandelaars gebruik van maken. Ook een gedeelte van het Pieterpad loopt
via deze weg. De politie zal in eerste instantie waarschuwend te werk
gaan door gele kaarten uit te delen. Na deze fase, die op 22 mei
start, wordt tegen verkeersovertreders ook verbaliserend opgetreden.
Het Verkeershandhavingsteam (VHT) van de politie Limburg-Noord is
uitgebreid met enkele mensen voor de aanpak van de subjectieve
verkeersonveiligheid. Het gaat daarbij om de gevoelens van
verkeersonveiligheid die niet objectief aantoonbaar gemaakt kunnen
worden aan de hand van bijvoorbeeld ongevallencijfers. Het Team
Subjectieve Verkeersonveiligheid heeft in week 17 een meting verricht
naar de verkeersintensiteit op de Leropperweg, zowel binnen als buiten
de bebouwde kom. Cijfers geven aan dat daar die week binnen de
bebouwde kom ruim 15.473 voertuigen zijn gepasseerd. Hiervan reden
13.563 harder dan de aangegeven snelheid van 30 km/u. Volgens de
meting bleken zelfs 4.580 bestuurders harder dan 50 km/u te rijden,
met een hoogst gemeten snelheid van 107 km/u.
Verkeersonveilig
Op de Leropperweg is door de gemeente een reconstructie aangebracht,
met als doel de weg in te richten als 30 kilometerzone. De bewoners
van deze straat hebben bij de gemeente en bij de politie herhaaldelijk
geklaagd over het rijgedrag van weggebruikers. De weg wordt gebruikt
voor woon- werkverkeer, en het vermoeden bestaat dat de weg ook als
sluiproute gebruikt wordt voor verkeer van en naar Roermond. Ook het
werkverkeer dat met de aanleg van de A73 bezig is gebruikt de weg
evenals de vele landbouwvoertuigen van de omliggende bedrijven. In het
weekend komen de recreanten: motorrijders, fietsers en wandelaars die
de weg veelvuldig gebruiken.
Speerpunten
Het is de taak van het Verkeershandhavingsteam om op te treden tegen
de vijf overtredingen die zorgen voor de meeste slachtoffers in het
verkeer. Deze zogenaamde HELM-Gras-feiten zijn de speerpunten van de
Verkeershandhavingsteams. Daarmee wordt bedoeld de controle op helm-
en gordelplicht, rood licht-, alcohol- en snelheid. Met name besteden
de agenten aandacht aan het dragen van de helm, de gordelplicht, en de
snelheid.
Gele kaarten
De gebiedsmentor van de basiseenheid Roerstreek heeft het signaal van
de bewoners opgepikt en doorgegeven aan het Team Subjectieve
Verkeersonveiligheid (TSV). Met dit team heeft de politie nu
gelegenheid om dit probleem te gaan aanpakken. De medewerkers van het
TSV komen vanaf 22 mei op de Leropperweg controleren. Ze delen de
eerste twee dagen waarschuwingen uit in de vorm van gele kaarten aan
elke weggebruiker die de verkeersregels negeert. Na deze
waarschuwingsfase gaat de handhaving van start die op ieder uur van de
dag en nacht kan plaatsvinden, waarbij de effecten tussentijds gemeten
worden. Hierna neemt de basiseenheid Roerstreek de handhaving over om
het dan bereikte resultaat te continueren.