ChristenUnie
EP op de bres voor het MKB dinsdag 16 mei 2006 - 12:48
Straatsburg - Het Europees Parlement (EP) debatteert vandaag over het
Marco Polo II programma. Dit fonds financiert oplossingen gericht op
het beperken van congestie op de snelwegen en moet het vrachtvervoer
milieuvriendelijker maken.
Blokland (ChristenUnie-SGP): " Het Marco Polo II fonds is beter
toegankelijk voor kleinere ondernemingen dan Marco Polo I. Dit is
belangrijk aangezien de transportsector veelal bestaat uit kleine
ondernemingen. Voor hen is het programma grote winst". Projecten
kunnen in Marco Polo II gebundeld worden. Bedrijven die te klein zijn
om zelfstandig subsidie aan te vragen, zoals in de binnenvaart veel
het geval is, kunnen gezamenlijk een project indienen om in aanmerking
te komen voor subsidie.
Blokland plaatst tijdens het debat wel een kanttekening bij het
programma. Marco Polo I is namelijk nog niet geëvalueerd. "We kunnen
hierdoor niet zeggen of Marco Polo II het gewenste effect zal hebben
omdat de relatie tussen doel en ingezette middelen onbekend is. Het is
daarom goed dat Marco Polo II volgend jaar wèl geëvalueerd wordt. Ik
hoop dat de bevindingen de opzet en uitvoering van het programma
versterken".
Het Marco Polo II programma is de opvolger van Marco Polo I. Beide
programmas zijn gericht op het beperken van congestie, verbetering van
de milieuprestatie van het vervoerssysteem en versterking van het
intermodale vervoer. Concrete doelstelling is het opvangen van de
verwachte groei van het internationale vrachtverkeer over de weg met
short sea, binnenvaart en spoorvervoer of intermodaal met minimaal
aandeel wegvervoer. Het EP stemt morgen over Marco Polo II. Naar
verwachting zal het EP het voorstel met grote meerderheid aannemen.
---