Publicaties TNS NIPO onderzoek
15 mei 2006
Postbank en Univé beste reputatie bij banken en verzekeraars
TNS NIPO vroeg ruim zesduizend Nederlanders om 19 verzekeraars en
24 banken te beoordelen op hun reputatie. Univé, dat net is
overgenomen door VGZ, bleek bij de verzekeraars de koppositie in
te nemen, op de voet gevolgd door Interpolis. Ook ANWB
verzekeringen scoorde hoog, dankzij de grote rol die moeder ANWB
in Nederland speelt. De Postbank, koploper bij de banken, wordt
wat betreft de reputatie op de hielen gezeten door de Rabobank.
Opvallend zijn verder de klasseringen van de Triodos Bank en ASN
Bank, die zich bewegen in de niche van verantwoord sparen en
beleggen.
Bij de banken heeft Dexia een score van -34, waarmee het bedrijf
de laagste positie inneemt. Dit is een goed voorbeeld van hoe een
aandelen lease-affaire de reputatie van een grote bank ten gronde
kan richten.
---
1 | De top 10 banken en verzekeraars op volgorde van hun
reputatie
---
Top 10 verzekeraars Index Top 10 banken Index
Univé 53 Postbank 61
Interpolis 52 Rabobank 59
ANWB Verzekeringen 51 Triodos Bank 52
Postbank Verzekeringen 50 ING Bank 51
Centraal Beheer Achmea 49 ABN AMRO 50
Fortis ASR 47 F. van Lanschot 50
Bankiers
Nationale Nederlanden 46 ASN Bank 48
Zwitserleven 44 Robeco 43
FBTO 43 SNS Bank 43
RVS Verzekeringen 43 Fortis Bank 42
---
Positieve en negatieve bouwstenen van reputatie
TNS NIPO onderzocht op welke negentien bouwstenen de reputatie van
banken en verzekeraars is gestoeld. Als belangrijkste bouwstenen
die positief de reputatie beïnvloeden, noemden de respondenten:
* banken en verzekeraars zijn solide en betrouwbaar;
* het geld is in veilige handen;
* banken en verzekeraars hebben de beschikking over deskundige
medewerkers;
* banken en verzekeraars laten goede financiële resultaten
zien;
* de verzekeringen en bankproducten zijn van goede kwaliteit.
De belangrijkste bouwstenen die volgens de respondenten negatief
de reputatie beïnvloeden zijn:
* banken en verzekeraars verkwisten geld;
* financiële producten geven geen waar voor hun geld;
* er is onvoldoende respect voor de klanten van banken en
verzekeraars.
Deze negatieve bouwstenen wegen zwaar. Adriaan Eecen, onderzoeker
bij TNS NIPO, zegt hierover: 'Nederlanders hebben een structureel
wantrouwen ten opzichte van de banken en verzekeraars, als het
gaat om het verkwisten van geld. De eerste bank of verzekeraar die
kan claimen het geld van de klanten niet te verkwisten, heeft een
voorspong op andere financiële instellingen. Deze factor belemmert
banken en verzekeraars namelijk te groeien in reputatie. Ook het
feit dat banken en verzekeraars claimen te werken volgens hoge
ethische standaarden, gaat er bij de Nederlander niet in.'
C0677 | TNS NIPObase CASI | Het veldwerk vond plaats in de periode
van eind december 2005 tot februari 2006. In totaal werden 6.200
personen ondervraagd (n=6.200).
Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Adriaan Eecen
(tel: 020 522 59 22).
TNS NIPO