Voorbereidingen productie Audi R8 draaien op volle toeren
(5/15/2006)
In de Audi-fabriek in Neckarsulm draaien de voorbereidingen voor de
productie van de nieuwe Audi-sportwagen R8 op volle toeren.
Audi-dochter quattro GmbH investeert in Neckarsulm circa 28 miljoen
euro in machines en structurele maatregelen om de sportwagen R8 op de
markt te brengen.
De R8 staat vanaf medio 2007 bij de Audi-dealers. De nieuwe R8 is
gebaseerd op het studiemodel âLe Mans quattroâ, dat drie jaar geleden
op de IAA te Frankfurt werd gepresenteerd.
De korte aanlooptijd sinds in april 2005 de beslissing viel voor de
productielocatie Neckarsulm, tot de officiële productiestart eind
2006, is een bijzondere uitdaging voor de medewerkers van quattro GmbH
en de planning in Neckarsulm. âWij bouwen een op de eisen van de Audi
R8 toegesneden, innovatieve kleine serieproductie opâ, vertelt
Albrecht Reimold, hoofd van de planning in Neckarsulm. Tot eind maart
werd een geschikte hal in het centrum van het fabrieksterrein
omgebouwd. De machines en een nieuwe transporttechniek worden tot eind
juli geïnstalleerd. En er worden nieuwe logistieke concepten
uitgewerkt. Met de aanvang van de âvoorserieâ trekken carrosseriebouw,
montage en logistiek van de Audi R8 in de nieuwe productiehal. De
afwerking vindt gemeenschappelijk plaats met de RS-modellen van
quattro GmbH.
âDe productie van de R8 kent veel handwerk. Dat vereist bijzonder hoge
kwalificaties en veel ervaring van de medewerkersâ, legt Werner
Frowein, bedrijfsleider van quattro GmbH, uit. Veel medewerkers die
betrokken zijn bij de technische ontwikkeling en de prototypebouw,
zullen daarom ook de serieproductie van de Audi R8 ter hand nemen.
Enige medewerkers konden zich reeds in de aanloopfase van de
Lamborghini Gallardo vaardigheden eigen maken op het gebied van de
bouw van exclusieve sportwagens. Alle 250 medewerkers van de
R8-productie doorlopen voor de start van het model een speciaal
kwalificerings- en motivatieprogramma.
De fabriek in Neckarsulm heeft talrijke belangrijke competenties te
bieden voor de nieuwe sportwagen â bijvoorbeeld de kennis op het
gebied van aluminiumtechniek bij de ontwikkeling van de carrosserie
door het âAluminium- und Leichtbau Zentrum Neckarsulmâ. Net als bij de
Audi A8 en de A2 kiest Audi ook bij dit model voor intelligente
lichtbouw.
De machine- en gereedschappenbouw van Audi levert vanuit hun locaties
in Neckarsulm en Ingolstadt de voor de carrosseriebouw benodigde
gereedschappen en machines aan. De carrosserie wordt samen met die van
de Audi A8 en de Lamborghini Gallardo gespoten in de lakstraat van de
fabriek in Neckarsulm. âMet deze sportwagen kan de fabriek eens te
meer haar pioniersgeest en haar productiviteit bij de productie van
veeleisende en sportieve âpremiumâ-modellen bewijzenâ, verklaart
Jürgen Lunemann, directeur van de fabriek.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai