Gemeente Vlaardingen
Burgerjaarverslag 2005 in brievenbus
15 mei 2006
Alle Vlaardingers ontvangen het Burgerjaarsverslag 2005 in de week van
15 mei in de brievenbus. Burgemeester Tjerk Bruinsma deelde donderdag
11 mei de eerste exemplaren al uit aan bezoekers van de markt op
winkelcentrum De Loper.
Bruinsma deelt Burgerjaarsverslag 2005 uit.
Burgemeester Bruinsma deelt het Burgerjaarverslag 2005 uit.
De burgemeester wisselde op de markt met de Vlaardingers van gedachten
over de dienstverlening van en de burgerparticipatie in de gemeente
Vlaardingen. Ook deelde hij een voorjaarsbloemetje uit.
Betrekken bij beslissingen
In het Burgerjaarverslag is te lezen hoe de gemeente burgers betrekt
bij beslissingen over hun stad, wijk en straat. In het verslag staat
ook wat de gemeente doet om de Vlaardingers op allerlei terreinen van
dienst te zijn. Een Burgerjaarverslag opstellen over deze onderwerpen
burgerparticipatie en gemeentelijke dienstverlening is sinds enkele
jaren verplicht voor alle Nederlandse burgemeesters. De burgemeester
geeft in het verslag ook aan wat verbeterd kan worden.
Wat gaat goed en wat kan beter?
De dienstverlening van de afdeling Publiekszaken is vorig jaar
uitgebreid. In 2005 verhuisde het loket voor verloren en gevonden
voorwerpen van de politie naar de gemeente, werd de Ondernemersbalie
geopend, verscheen de trouwbrochure en werd een extra trouwlocatie het
Delta Hotel in gebruik genomen.
Ook de gemiddelde wacht- en behandeltijden bij Publiekszaken bleven
binnen de afgesproken normen van vijftien minuten, maar de
burgemeester beveelt wel aan dat de aandacht hiervoor niet mag
verslappen. Dit laatste geldt ook voor de Buitenlijn. De afhandeling
van de meldingen binnen tien dagen voldeed precies aan de norm van
negentig procent, maar bij de afhandeling van de meldingen binnen vier
dagen is een lichte verslechtering te zien (van 74 procent in 2004
naar 72 procent in 2005). Die afhandeling is nog niet eerder binnen de
gestelde norm van 75 procent gelukt en de burgemeester vermeldt in het
verslag dat in 2006 een extra inspanning wordt geleverd om meldingen
binnen vier dagen af te handelen.
Vooruitgang is er wel geboekt met het behandelen van bezwaarschriften,
maar desondanks is de norm om tachtig procent van de bezwaren binnen
veertien weken af te handelen niet gehaald. In 2004 lukte dat
nauwelijks, in 2005 lukte het in de helft van de gevallen. Er moet nog
een schepje bovenop, net als bij het afhandelen van klachten. Het
afhandelen van klachten binnen zes weken haalt de gemeente net als in
2004 slechts in zon vijftig procent.
Op het terrein van burgerparticipatie zijn goede voorbeelden te zien,
maar de burgemeester vindt dat het nog te weinig structureel gebeurt
en ziet daar graag verbetering in.
Verspreiding
De leden van de gemeenteraad ontvangen het Burgerjaarverslag 2005
tijdens de raadsvergadering van donderdag 11 mei. Het verslag wordt in
de week van 15 mei in Vlaardingen huis-aan-huis bezorgd.
Wie het Burgerjaarverslag 2005 onverhoopt niet heeft ontvangen, kan
dit uiterlijk maandag 29 mei doorgeven aan de gemeente, telefoon (010)
248 4000 of een mail sturen naar communicatie@vlaardingen.nl. Als u
straat, huisnummer en postcode vermeldt, zorgt de gemeente voor
nabezorging.