Rotterdams Conservatorium / Dansacademie
Jirí Kylián.
Jirí Kylián werkt met RDA-studenten
Onder leiding van Sabine Kupferberg, al dertig jaar een
gezichtsbepalende danseres van het Nederlands Dans Theater (NDT), gaan
studenten van de Rotterdamse Dansacademie (RDA) een gedeelte
instuderen van A Way A Lone, een stuk van NDT III, de in 1991 door
Jirí Kylián opgerichte groep voor dansers van 40 jaar en ouder. Dit
stuk van Kylián zal deel uitmaken van het programma van de derde
editie van Body of Work, een gezamenlijke benefitvoorstelling van de
RDA en het Rotterdams Conservatorium (RC), op 15 en 16 mei a.s. in de
Rotterdamse Schouwburg. Speciaal voor deze gelegenheid heeft Kylián
een intro voor zijn stuk gechoreografeerd. Daarvoor werkte hij een
aantal malen met RDA-studenten in de studio's van de RDA.
De RDA is bijzonder vereerd dat ze een gedeelte van A Way A Lone
(1998) aan haar repertoire mag toevoegen. Eerder studeerden leerlingen
van de Havo voor Muziek en Dans - een vooropleiding van de RDA en het
RC - een deel in van Bella Figura (1995), eveneens een stuk van
Kylián. Overigens is Sabine Kupferberg - partner en muze van Kylián -
in het kader van `Meet the artist' op 31 januari a.s. te gast op de
RDA om kennis te maken met en vragen te beantwoorden van
RDA-studenten.
Sabine Kupferberg (links), Jirí Kylián en RDA-docente Anne van Tol.
Jirí Kylián (Praag, 1947) studeerde aan het Conservatorium van Praag
en aan de Royal Ballet School in Londen, voordat hij zich in 1968 bij
het Stuttgart Ballet onder leiding van John Cranko aansloot. In 1973
werd hij door het Nederlands Dans Theater uitgenodigd als
gastchoreograaf. Hier maakte hij een succesvol debuut met Viewers, het
eerste werk in een reeks van meer dan zestig choreografieën die hij
tot op heden speciaal voor het Nederlands Dans Theater heeft gemaakt.
In 1975 verliet hij het Stuttgart Ballet om zich in Den Haag te
vestigen en exclusief voor het Nederlands Dans Theater te gaan werken.
Vorig jaar Jirí Kylián zijn dertigjarige verbintenis met het
Nederlands Dans Theater, onder meer met het programma Celebrating
Kylián tijdens de tiende editie van het Holland Dance Festival
(oktober 2005).
Naast de vele choreografieën heeft Jirí Kylián het Nederlands Dans
Theater als artistiek directeur ook een unieke structuur gegeven.
Samen met Nederlands Dans Theater I wordt het gezelschap gevormd door
Nederlands Dans Theater II, met dansers van 17 tot 23 jaar. Met de
oprichting in 1991 van Nederlands Dans Theater III werd het Nederlands
Dans Theater de plek waar drie dimensies van een danserscarrière
gestalte hebben gekregen.
Jirí Kylián trad in 1999 terug als artistiek directeur van het
Nederlands Dans Theater. Sindsdien is hij als huischoreograaf en
artistiek adviseur nauw verbonden gebleven aan het dansgezelschap uit
Den Haag. Met ingang van 2000 is hij tevens artistiek adviseur voor de
Saitama Arts Foundation in Japan.
Sabine Kupferberg (Wiesbaden, Duitsland, 1951) begon haar
dansopleiding aan de Ballettschule des Staatstheater in Wiesbaden. In
1968 werd zij gecontracteerd bij het Stuttgarter Ballett van John
Cranko, waar zij naast choreografieën van Cranko ook in werken van
onder anderen Kenneth MacMillan en Glen Tetley danste. Hier leerde zij
Jirí Kylián kennen, die zijn eerste schreden zette op het pad van de
choreografie. Samen verlieten zij in 1975 dit gezelschap om zich aan
te sluiten bij het Nederlands Dans Theater.
Sabine Kupferberg ontwikkelde zich hier tot een opmerkelijke danseres
die vele choreografen inspireerde tot het maken van creaties. Zij
danste een groot deel van het repertoire van Jirí Kylián en werkte met
choreografen als Hans van Manen, William Forsythe, Mats Ek,
Christopher Bruce, Ohad Naharin en vele anderen.
Vanaf de oprichting van NDT III in 1991 was zij één van de vaste
dansers van dit unieke ensemble. Haar grote expressieve en dramatische
kwaliteiten zijn vooral bij dit gezelschap naar buiten gekomen. In
1993 ontving zij de Prijs van Verdienste van de Stichting Dansersfonds
`79. Een jaar later zond de NOS een aan haar gewijde documentaire uit.
Begin 1998 zond de NPS een documentaire uit over Sabine Kupferberg:
`Danseres met duizend gezichten'. In hetzelfde jaar ontving Sabine
Kupferberg de gouden VSCD (Vereniging van Schouwburg- en
Concertgebouwdirecties) Theaterdansprijs. Zij werd door de jury geëerd
voor haar hele oeuvre. `Ze is een fascinerende danseres die met haar
mimiek, acteertalenten en groot gevoel voor humor op een briljante
wijze de voor haar gemaakte choreografieën heeft vertolkt.' Ook
ontving zij de Victorine Hefting Prijs, die jaarlijks door de gemeente
Den Haag in samenwerking met Organisatie Treize wordt toegekend aan
een vrouw of groep vrouwen, actief op het gebied van de kunsten.