Gemeente Harderwijk


Uittreksels en Verhuizingen vanaf nu via de website

Vanaf maandag 8 mei heeft het Digitaal Loket van de gemeente Harderwijk er twee online diensten bij. Voortaan kunt u via de website www.harderwijk.nl een uittreksel uit het GBA (nodig voor examens, rijbewijzen, huwelijken, etc) aanvragen en uw verhuizing binnen de gemeente doorgeven.

Om gebruik te maken van deze twee nieuwe digitale diensten heeft u wel een DigiD nodig. DigiD (spreek uit diegiedee) is een nieuw identificatiesysteem voor alle overheden, dus ook voor gemeenten. Met dit systeem kan de identiteit van iemand op internet worden gecontroleerd.
Verder moet u kunnen internetbankieren bij Rabobank, ABN/AMRO, Postbank of ING-bank.

Actie
Ter gelegenheid van deze volgende stap in digitale dienstverlening is er voor de eerste 100 transacties met DigiD een gratis 128 MB USB-stick beschikbaar. Het gaat bij deze actie uitsluitend om het aanvragen van een GBA-uittreksel of het doorgeven van een verhuizing binnen de gemeente. Zie www.harderwijk.nl voor de overige actievoorwaarden.

DigiD aanvragen
DigiD is een digitaal `identiteitsbewijs' voor het afnemen van producten of diensten via het internet. Hiermee kan bijvoorbeeld de gemeente Harderwijk zien dat u bent, wie u zegt dat u bent. Een DigiD-gebruikersnaam met wachtwoord kunt u aanvragen via www.digid.nl. Uw gegevens krijgt u vervolgens met de post thuisgestuurd.

Digitaal loket
U kunt het digitaal loket vergelijken met de `echte' balies in het stadswinkel. Alleen bent u door dit digitale loket niet gebonden aan de openingstijden van de stadswinkel en kunt u dus 24 uur per dag informatie vinden en/of diensten afnemen van de gemeente Harderwijk. In de loop der tijd zal dit digitaal loket steeds verder worden uitgebreid met meer producten en diensten.