Gemeente Harderwijk
Uittreksels en Verhuizingen vanaf nu via de website
Vanaf maandag 8 mei heeft het Digitaal Loket van de gemeente
Harderwijk er twee online diensten bij. Voortaan kunt u via de website
www.harderwijk.nl een uittreksel uit het GBA (nodig voor examens,
rijbewijzen, huwelijken, etc) aanvragen en uw verhuizing binnen de
gemeente doorgeven.
Om gebruik te maken van deze twee nieuwe digitale diensten heeft u wel
een DigiD nodig. DigiD (spreek uit diegiedee) is een nieuw
identificatiesysteem voor alle overheden, dus ook voor gemeenten. Met
dit systeem kan de identiteit van iemand op internet worden
gecontroleerd.
Verder moet u kunnen internetbankieren bij Rabobank, ABN/AMRO,
Postbank of ING-bank.
Actie
Ter gelegenheid van deze volgende stap in digitale dienstverlening is
er voor de eerste 100 transacties met DigiD een gratis 128 MB
USB-stick beschikbaar. Het gaat bij deze actie uitsluitend om het
aanvragen van een GBA-uittreksel of het doorgeven van een verhuizing
binnen de gemeente. Zie www.harderwijk.nl voor de overige
actievoorwaarden.
DigiD aanvragen
DigiD is een digitaal `identiteitsbewijs' voor het afnemen van
producten of diensten via het internet. Hiermee kan bijvoorbeeld de
gemeente Harderwijk zien dat u bent, wie u zegt dat u bent. Een
DigiD-gebruikersnaam met wachtwoord kunt u aanvragen via www.digid.nl.
Uw gegevens krijgt u vervolgens met de post thuisgestuurd.
Digitaal loket
U kunt het digitaal loket vergelijken met de `echte' balies in het
stadswinkel. Alleen bent u door dit digitale loket niet gebonden aan
de openingstijden van de stadswinkel en kunt u dus 24 uur per dag
informatie vinden en/of diensten afnemen van de gemeente Harderwijk.
In de loop der tijd zal dit digitaal loket steeds verder worden
uitgebreid met meer producten en diensten.