KPMG


Winkel in binnenstad vervalt tot etalage van perifeer warenhuis

11 mei 2006

Winkels in de binnensteden van Nederland zullen in de toekomst in toenemende mate vervallen tot de etalage van de grote warenhuizen in de buitengebieden van de steden.

Het onvoldoende inspelen op de wensen en verwachtingen van de hedendaagse consument zorgt ervoor dat winkels in de binnensteden zich steeds minder onderscheiden van winkels in de buitengebieden en de prijs voor het winkelende publiek steeds vaker een doorslaggevende factor wordt. Op dit vlak legt de binnenstad het ruim af tegen de periferie, die goedkoper is en beter bereikbaar. In de publicatie De toekomst van de grote stad verkennen KPMG en de Stichting Maatschappij en Onderneming de toekomst van de stedelijke economie. Winkels in de binnenstad zullen dan ook de nadruk moeten gaan leggen op en het verhogen van de belevingswaarde van het winkelende publiek. Hoewel een combinatie met horeca en entertainment heilzaam zou kunnen werken, moet het effect hiervan volgens Ton Oudejans van KPMG niet worden overschat. Oudejans: Wie de belevingswaarde van het winkelen wil verhogen, moet het vooral zoeken in de authenticiteit, diversiteit en omloopsnelheid van het aanbod, waarbij vaak van collectie wordt gewisseld.

Met de uitbreiding en het tot ontwikkeling komen van grootschalige retail in buitengebieden van de steden, zal de concurrentie voor de binnensteden als winkelgebied volgens Oudejans vanzelfsprekend alleen maar toenemen. Oudejans: Dit betekent dat de winkels in de binnensteden zich meer dan voorheen zullen moeten profileren op andere aspecten dan de prijsstelling. Winkeliers in de binnensteden zullen hun handen ineen moeten slaan om de onderscheidende waarde die de centra nu eenmaal hebben te beschermen, te verbeteren en gezamenlijk uit te dragen. Dit betekent dat het accent zal moeten komen te liggen op zaken als diversiteit en kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte. Als de winkels in de binnensteden hier niet in slagen, zullen zij vervallen tot showrooms waar de consument zich in een kwalitatief hoogwaardige omgeving oriënteert op zijn aankopen en deze vervolgens doet in de perifere locaties die goedkoper zijn en beter bereikbaar. Dit leidt tot een ingrijpende herschikking van de sector, waarbij het landschap in de grote steden steeds meer bepaald wordt door winkels die zich om een duidelijke reden in dit gebied hebben gevestigd. Warenhuizen bijvoorbeeld die om louter historische redenen in de binnenstad zijn gevestigd, zullen het steeds moeilijker krijgen het hoofd boven water te houden.

Winkels die in de binnenstad overblijven zijn volgens Oudejans die zaken die voor de locatie hebben gekozen om zich duidelijk te onderscheiden. Oudejans: De nu al zichtbare opkomst van superspeciaalzaken in de centra van de grote steden is hiervan een duidelijk voorbeeld. Het gaat hierbij om winkels die zich in tegenstelling tot winkels in de periferie hebben toegelegd op een beperkt aantal productgroepen. Een concept als Oil & Vinegar bijvoorbeeld slaagt erin door specialisatie op een klein oppervlak een zeer hoge omzet te draaien. Het type retailer dat daarnaast interesse zal blijven houden in de binnensteden en ook in aantal zal toenemen zijn de single brand stores, zoals Hugo Boss en Diesel. Zij richten zich niet alleen op de verkoop van producten, maar vormen ook aantrekkelijke showrooms waarmee de merkpositionering zichtbaar en tastbaar wordt gemaakt en het imago wordt verstrekt.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

© 2006 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.