KPMG
Winkel in binnenstad vervalt tot etalage van perifeer warenhuis
11 mei 2006
Winkels in de binnensteden van Nederland zullen in de toekomst in
toenemende mate vervallen tot de etalage van de grote warenhuizen in
de buitengebieden van de steden.
Het onvoldoende inspelen op de wensen en verwachtingen van de
hedendaagse consument zorgt ervoor dat winkels in de binnensteden zich
steeds minder onderscheiden van winkels in de buitengebieden en de
prijs voor het winkelende publiek steeds vaker een doorslaggevende
factor wordt. Op dit vlak legt de binnenstad het ruim af tegen de
periferie, die goedkoper is en beter bereikbaar. In de publicatie De
toekomst van de grote stad verkennen KPMG en de Stichting Maatschappij
en Onderneming de toekomst van de stedelijke economie. Winkels in de
binnenstad zullen dan ook de nadruk moeten gaan leggen op en het
verhogen van de belevingswaarde van het winkelende publiek. Hoewel een
combinatie met horeca en entertainment heilzaam zou kunnen werken,
moet het effect hiervan volgens Ton Oudejans van KPMG niet worden
overschat. Oudejans: Wie de belevingswaarde van het winkelen wil
verhogen, moet het vooral zoeken in de authenticiteit, diversiteit en
omloopsnelheid van het aanbod, waarbij vaak van collectie wordt
gewisseld.
Met de uitbreiding en het tot ontwikkeling komen van grootschalige
retail in buitengebieden van de steden, zal de concurrentie voor de
binnensteden als winkelgebied volgens Oudejans vanzelfsprekend alleen
maar toenemen. Oudejans: Dit betekent dat de winkels in de
binnensteden zich meer dan voorheen zullen moeten profileren op andere
aspecten dan de prijsstelling. Winkeliers in de binnensteden zullen
hun handen ineen moeten slaan om de onderscheidende waarde die de
centra nu eenmaal hebben te beschermen, te verbeteren en gezamenlijk
uit te dragen. Dit betekent dat het accent zal moeten komen te liggen
op zaken als diversiteit en kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte.
Als de winkels in de binnensteden hier niet in slagen, zullen zij
vervallen tot showrooms waar de consument zich in een kwalitatief
hoogwaardige omgeving oriënteert op zijn aankopen en deze vervolgens
doet in de perifere locaties die goedkoper zijn en beter bereikbaar.
Dit leidt tot een ingrijpende herschikking van de sector, waarbij het
landschap in de grote steden steeds meer bepaald wordt door winkels
die zich om een duidelijke reden in dit gebied hebben gevestigd.
Warenhuizen bijvoorbeeld die om louter historische redenen in de
binnenstad zijn gevestigd, zullen het steeds moeilijker krijgen het
hoofd boven water te houden.
Winkels die in de binnenstad overblijven zijn volgens Oudejans die
zaken die voor de locatie hebben gekozen om zich duidelijk te
onderscheiden. Oudejans: De nu al zichtbare opkomst van
superspeciaalzaken in de centra van de grote steden is hiervan een
duidelijk voorbeeld. Het gaat hierbij om winkels die zich in
tegenstelling tot winkels in de periferie hebben toegelegd op een
beperkt aantal productgroepen. Een concept als Oil & Vinegar
bijvoorbeeld slaagt erin door specialisatie op een klein oppervlak een
zeer hoge omzet te draaien. Het type retailer dat daarnaast interesse
zal blijven houden in de binnensteden en ook in aantal zal toenemen
zijn de single brand stores, zoals Hugo Boss en Diesel. Zij richten
zich niet alleen op de verkoop van producten, maar vormen ook
aantrekkelijke showrooms waarmee de merkpositionering zichtbaar en
tastbaar wordt gemaakt en het imago wordt verstrekt.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2006 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss
cooperative. All rights reserved.