Volkswagen TSI-motor 'Best new engine of 2006'
(5/10/2006)
De 1.4 liter TSI-motor van Volkswagen is gekozen tot âBest new engine
of the year 2006â tijdens de uitreiking van de International Engine of
the Year Awards 2006. Ook de overwinning in de categorie tot 1.4 liter
ging naar de TSI-motor.
Een dubbele onderscheiding voor deze dubbelgeladen âTwinchargerâ
techniek. De motor heeft zowel een compressor als een turbo en
combineert daarmee een groot vermogen (125 kW/170 pk) met een gunstig
brandstofverbruik (7,2 liter/100 km).
De prijs van âBeste nieuwe motor 2006â werd toegekend door een jury
van 61 autojournalisten, afkomstig uit 29 landen. Het innovatieve
motorconcept van de 1.4 TSI oogstte veel waardering. De compacte motor
combineert een mechanische compressor met een turbo. Samen zorgen die
voor een constante drukvulling. De compressor werkt in het lage
toerengebied, daarboven levert de turbo zijn bijdrage. Het resultaat
is een hoog vermogen en een bescheiden brandstofverbruik.
Maximale kracht, minimaal verbruik
Met een relatief kleine cilinderinhoud van 1.4 liter wordt 125 kW/170
pk opgewekt. Dat is een specifiek vermogen van 90 kW/121 pk per liter
cilinderinhoud. Door de efficiënte benutting van de beschikbare
cilinderinhoud verbruikt de 1.4 TSI slechts 5,9 liter per 100
kilometer buiten de bebouwde kom. Bij gecombineerd gebruik is dat 7,2
liter per 100 kilometer. De gelijkmatige verdeling van de trekkracht
over het toerenbereik van de motor zorgt bovendien voor veel
rijcomfort.
Commentaren jury
âEen opmerkelijke motor, met groot potentieel voor de toekomst, zowel
bij hoge prestaties als bij normale omstandighedenâ, aldus Jeroen
Jongeneel van Nederlands grootste dagblad De Telegraaf. âWat een
elegante combinatie van technieken; een ongelofelijk soepele en
compacte viercilinder met een compressor en een turbo die naadloos
samenwerkenâ, aldus een Japans jurylid. De gerenommeerde Amerikaanse
autojournalist Matt Davis was van mening dat het concept van de TSI
toekomstbepalend zal zijn voor de motorenontwikkeling: âDeze
combinatie van technieken geeft de richting aan voor de komende tien
jaar. Turboâs en compressoren bieden veel ruimte voor verdere
ontwikkeling â dit is een uitstekend begin, en voor mij is dit met
gemak de beste nieuwe motorâ. Een ander jurylid sprak van âgeniale
drukvulling door twee systemen, die vroeger werden gezien als compleet
verschillende technieken. Volkswagen heeft nu bewezen dat die twee
oplossingen perfect samen kunnen werken.â
Meerdere malen bekroond
Eerder won Volkswagen met de 1.4 liter TSI de uitverkiezing tot âbeste
nieuwkomerâ van het blad Popular Science, het grootste
wetenschapsmagazine ter wereld. In Duitsland won Volkswagen met de 1.4
TSI-motor de âPaul Pietsch Prijsâ van het magazine auto motor und
sport.
Golf GT en Touran: twee TSI varianten
Volkswagen produceert twee vermogensvarianten van de 1.4 liter
TSI-krachtbron. De eerder genoemde versie met 125 kW/170 pk is bestemd
voor de Golf GT. In de Touran levert de TSI -krachtbron 103 kW/140 pk.
De Touran heeft daarmee een gecombineerd verbruik van 7,5 liter per
100 kilometer. Op buitenwegen consumeert de TSI iedere 100 kilometer
6,2 liter brandstof. Nog deze zomer wordt ook de Volkswagen Jetta met
TSI-motor leverbaar.
Prijzen
De Golf GT en de Touran 1.4 TSI kunnen nu besteld worden bij de
Volkswagen-dealer. Een Volkswagen Golf GT is er al vanaf 29.995 euro
inclusief btw/bpm. Een Touran TSI is er al vanaf 28.250 euro. De prijs
van de Jetta met TSI-motor is nog niet bekend.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai