Nieuwe Opel Antara richt zich op Europese groeimarkt
(5/10/2006)
Inspelend op de enthousiaste reacties op de Antara GTC cross-over
Concept Car op de Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) in
Frankfurt 2005, introduceert Opel vanaf eind dit jaar de
productieversie van de nieuwe Antara in Europa.
"Met de nieuwe Antara begeven wij ons in één van de snelst groeiende
segmenten van de Europese markt. Het is een technisch verfijnde auto
met een zelfdragende carrosserie, die een dynamisch design combineert
met intelligente vierwielaandrijving, een functioneel karakter en een
hogere zitpositie â op maat gemaakt voor een groeiende klantenkring",
verklaart Hans Demant, Managing Director bij Opel. Het totale
marktaandeel van de SUV's en cross-overs in Europa is sinds 1998
verdubbeld van drie tot zes procent, en zal naar verwachting blijven
groeien.
Alain Visser, Executive Director, European Marketing bij Adam Opel
GmbH: "Toen wij in september 2005, op de IAA in Frankfurt, de Antara
GTC Concept Car introduceerden, was hij meteen de ster van de show. Nu
is de productieversie klaar. Hij maakt onze hoge ambities op de
groeiende cross-over markt waar door het coupéachtige, sportieve
karakter van het Antara GTC driedeurs-concept te vertalen in een
dynamisch, stijlvol vijfdeurs seriemodel met vijf zitplaatsen en een
opvallend veelzijdig interieur." Hoewel het nieuwe model al te zien
zal zijn bij de opening van het GM Europe Design Center in
Rüsselsheim, maakt de Antara zijn officïele debuut voor het grote
publiek op de Mondial de l'Automobile in Parijs (30 september â 15
oktober 2006). In Nederland zal de nieuwe Opel Antara begin volgend
jaar zijn opwachting maken in de Nederlandse Opel-showrooms.
Het bijzondere karakter van het Antara-design wordt benadrukt door
gedurfde contrasten. Het onderste deel oogt uitermate robuust, de
carrosserie heeft stoutmoedige lijnen en strakke oppervlakken die de
auto een sportieve en gespierde uitstraling met stijlvolle elegantie
bezorgen. De ontwerpers gaven visueel gestalte aan een veelzijdige
auto, die zowel dynamisch als comfortabel is op lange reizen.
Zorgvuldig ontworpen details zoals de vouw in de motorkap en de
grille, met de brede chromen bies en het Opel-logo, benadrukken de
hoge kwaliteit en het imago van de Antara.
Een grote bodemvrijheid, grote wielen en robuuste
beschermingselementen rondom zijn typische kenmerken van de nieuwe
Opel Antara, evenals zijn compacte afmetingen (lengte x breedte x
hoogte: 4,57 x 1,85 x 1,70 meter). Hoewel hij niet meer plaats in
beslag neemt dan een middelgrote gezinsauto, biedt hij een zeer ruim
interieur. Het interieur ademt de stijl en elegantie van een
stijlvolle sedan uit, met sportieve, uitgesneden stoelen die het
dynamische karakter van een SUV benadrukken. In typische Opel-stijl
zijn alle instrumenten en bedieningselementen ergonomisch opgesteld.
De grote, duidelijk ontworpen instrumenten en de middenconsole met
centraal informatiescherm geven de cockpit een rond de bestuurder
opgebouwde inrichting. De auto is uitgerust met innovatieve
infotainmentsystemen die bekend zijn van andere Opel-modellen,
inclusief optionele DVD-navigatie en Bluetooth-connectiviteit.
In eerste instantie is de Opel Antara verkrijgbaar met drie dwars
geplaatste motoren, die stuk voor stuk vier kleppen per cilinder
hebben. De V6-benzinemotor van de Antara heeft een cilinderinhoud van
3,2 liter, ontwikkelt een maximumvermogen van 165 kW/224 pk en wordt
gekoppeld aan een 5-traps automatische transmissie met
ActiveSelect-functie. Opel verwacht dat de 2,0-liter common-rail
turbodiesel met 110 kW/150 pk de meest verkochte versie zal zijn. Hij
wordt aangeboden met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of met
dezelfde automatische transmissie als de V6-motor. De instapversie
wordt aangedreven door een 2,4-liter viercilinder benzinemotor met 104
kW/141 pk, voorzien van twee bovenliggende nokkenassen en een
balansas.
Het intelligente vierwielaandrijvingssysteem van de Antara verenigt de
voordelen van voorwielaandrijving â zoals een maximale aandrijfkracht
bij acceleraties en een uitstekende rijdynamiek â met die van
permanente vierwielaandrijving. Het werkt met een elektronisch
gestuurd elektrohydraulisch differentieel dat het koppel in alle
omstandigheden in een ideale verhouding verdeelt over de voor- en de
achteras. De aandrijflijn is volledig geïntegreerd met de ABS- en
ESP-systemen, die de autobeheersing en de actieve veiligheid
verbeteren.
Andere standaardfuncties zijn Hydraulic Brake Assist (HBA), Active
Rollover Protection (ARP), en (ongebruikelijk in het segment van de
Antara) Descent Control System (DCS). Met DCS kan de Antara veilig een
afdaling nemen tegen een constante snelheid, die vooraf bepaald wordt
door de positie van het gaspedaal. Trailer Stabilization Assist (TSA)
is als optie verkrijgbaar en voorkomt eventuele slingerbewegingen van
een aanhangwagen of caravan. De McPherson voorwielophanging en een
achterwielophanging met vierpuntsgeleiding zijn de basiscomponenten
van een kwaliteits-chassis dat veel gelijkenis vertoont met dat van de
Opel Vectra en Signum. Het remsysteem bestaat uit grote geventileerde
schijfremmen op alle wielen.
Opel dingt naar de status van meest succesvolle fabrikant op de markt
van de middelgrote cross-overs, die tot voor kort vooral het
actieterrein van niet-Europese merken was. Dankzij de samenwerking
binnen GM's wereldwijde ontwikkelingsnetwerk werd een auto ontworpen
met een onmiskenbaar unieke merkidentiteit, die zich onderscheidt door
zijn sportieve design, zijn kwaliteitsinterieur en zijn dynamische
chassisafstellingen.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai