Landelijke proef nat reinigen wegdek in Nijmegen van start
De gemeente Nijmegen is vandaag gestart met de voorbereidingen voor
een proef met nat reinigen van het wegdek. Dit gebeurt in
Nijmegen-West op de Energieweg. Het doel is te meten in hoeverre het
nat reinigen van het wegdek kan bijdragen aan de vermindering van de
concentraties van fijn stof. Als de proef slaagt kan deze maatregel op
diverse plaatsen in het land een bijdrage leveren aan een gezondere
leefomgeving. Nijmegen voert de proef uit in samenwerking met
Rijkswaterstaat die voor dit soort proeven samen met het ministerie
van VROM het Innovatieprogramma Luchtkwaliteit (IPL) heeft opgezet.
Voor de proef moet een nieuwe laag ZOAB worden aangelegd. De
werkzaamheden voor aanleg van het ZOAB aan de oostzijde van de
Energieweg duren van 9 mei tot en met 13 mei. In het weekend van 10
juni wordt de westzijde aangepakt. Hierbij moet rekening worden
gehouden met verkeersoverlast vanwege een gedeeltelijke afsluiting van
de Energieweg. Dit gebeurt zoveel mogelijk buiten de spitsuren. Het
proefvak komt ter hoogte van de sportvelden en is 150 meter lang. Het
ZOAB zal aan de oostzijde van de Energieweg ook op een deel van het
fietspad worden aangelegd om zo de situatie van een rijksweg beter te
kunnen nabootsen. Op een rijksweg is uitsluitend reiniging mogelijk
vanaf de zijkant (=vluchtstrook). Gebruikers van het fietspad moeten
ook rekening houden met overlast. Bedrijven, instellingen en
sportclubs langs de Energieweg blijven bereikbaar tijdens de
werkzaamheden. Voor voetbalvereniging Blauw Wit wordt tijdelijk een
nieuwe inrit gemaakt. In verband met een evement dit weekend bij Blauw
Wit worden bezoekers via borden ook omgeleid naar de achteringang van
het sportcomplex.
Het daadwerkelijke reinigen en meten start begin juni en loopt door
tot aan de bouwvakvakantie op 24 juli 2006. De gemeente meet het
effect van het reinigen en sproeien van de twee soorten asfalt.
Daarnaast staat er ook meetapparatuur op een proefvak van DAB op de
Energieweg waar niets gebeurt als vergelijkingsmateriaal. Het sproeien
en reinigen gebeurt door de DAR.
Na de bouwvak wordt de proef eventueel nog enige weken voortgezet als
extreme weersomstandigheden of technische tegenslagen daartoe
aanleiding geven. De resultaten worden in september 2006 bekend
gemaakt. Op basis daarvan wordt overwogen of een vervolg van de proef
wenselijk is. Als de proef succesvol is kan nat vegen op meerdere
wegen in Nijmegen worden toegepast.
Nat vegen gebeurt al in landen als Duitsland, Thailand en India. Bij
de proef gaat het om het fijn stof dat op de weg ligt en dat door het
voorbijrijdend verkeer opwervelt. Het onderzoek richt zich op het
regelmatig reinigen dan wel sproeien van twee soorten asfalt: DAB
(dicht asfalt beton) en ZOAB (zeer open asfalt beton). Met ZOAB wordt
geëxperimenteerd om zo voor samenwerkingspartner IPL informatie op te
doen die voor het rijkswegennet van belang is. Het huidige wegdek van
de Energieweg bestaat uit DAB.
Ter informatie:
Het Innovatieprogramma Luchtkwaliteit (IPL) werkt in opdracht van de
ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM aan innovatieve
oplossingen die bijdragen aan verbetering van de luchtkwaliteit op en
rond snelwegen. De focus ligt op snelwegen bij dichtbevolkte gebieden
(zgn. hot spots). Daar zal bronbeleid pas op termijn toereikend zijn
om de luchtkwaliteit wat betreft NO en PM aan de normen te
laten voldoen. IPL-maatregelen kunnen onderwijl bijdragen aan
verbetering. Zie ook: www.ipluchtkwaliteit.nl
Nijmegen heeft een luchtkwaliteitsplan met maatregelen opgesteld om
aan de Europese norm voor luchtkwaliteit te kunnen voldoen. Een van de
maatregelen is het onderzoeken of het nat reinigen van wegen kan
leiden tot een betere luchtkwaliteit.
Gemeente Nijmegen