DKW Monza beleeft 50-jarig jubileum
(5/10/2006)
De DKW Monza beleeft dit jaar zijn vijftigjarig jubileum. De eerste
sportwagen in de naoorlogse historie van de Auto Union werd in 1956 in
een kleine serie van slechts 230 exemplaren verkocht. De auto is
genoemd naar het beroemde Italiaanse racecircuit nabij Milaan, waar
het model een aantal afstandsrecords behaalde.
In 1956 vestigde de DKW Monza nieuwe wereldrecords in de klasse tot
1100 cc over afstanden van 4.000 mijl, 5.000 mijl en 10.000 kilometer
alsmede duurrecords van 48 en 72 uur. Ter gelegenheid van dit jubileum
brengt Audi Tradition, de afdeling die het historisch erfgoed van Audi
en de voorgangermerken DKW, NSU, Horch, Wanderer en Auto Union
beheert, de DKW Monza aan de start tijdens de Mille Miglia in Italië
van 11 tot en met 14 mei.
Na de reeks van overwinningen in 1954 en 1955 van de DKW 3=6
Sonderklasse in toerwagenraces en rallyâs door heel Europa in
ontwikkelden twee coureurs een sportieve carrosserie voor het
succesvolle model. Op basis van de 3=6 ontwierpen Günther Ahrens en
Albrecht W. Mantzel een recordauto met een extreem lichtgewicht
kunststofcarrosserie, die werd gebouwd bij Dannenhauer & Stauss in
Stuttgart. Het eerste prototype werd in 1955 op de Internationale
Automobil Ausstellung in Frankfurt gepresenteerd. De verkoop startte
na de recordritten in 1956. Opmerkelijk genoeg ging een groot deel van
de bescheiden productie naar de Verenigde Staten, waar de lichte
sportcoupé met kunststof carrosserie zijn weg vond naar een aantal
liefhebbers. Ondanks het beperkte motorvermogen van 44 pk bereikte de
auto met driecilinder tweetaktmotor een topsnelheid van 140 km/h. In
1956 kostte de auto 10.500 Duitse Mark. Dat er niet meer dan 230
exemplaren werden verkocht, was het gevolg van het feit dat de Auto
Union GmbH al een nieuwe sportwagen op stapel had staan, de Auto Union
1000 Sp, die in 1957 zijn opwachting zou maken.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai