Raad van State
agenda.agenda_details agenda.agenda_details
Lunchpauzeconcert: Gert Oost, orgel
Programma Lunchpauzeconcert
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
* Sonata II in C
* Grave
* Adagio
* Allegro maestoso e vivace
* Fuga, allegro moderato
* Andante with Variations in D
* Sonata III
* Con moto maestoso
* Andante tranquillo
Toelichting
Felix Mendelssohn Bartholdy wordt vaak in een adem genoemd met Johann
Sebastian Bach. De in vergetelheid geraakte Mathhäus Passion zou door
hem voor het eerst na Bachs dood uitgevoerd zijn en daarmee begon de
Bach revival die tot op vandaag doorgaat. De vraag blijft of
Mendelssohn hiermee niet te veel eer wordt toegezwaaid. Het initiatief
kwam niet van hem zelf en zijn interpretatie stond ver van de
authentieke Bach. Het was voor hem vanzelfsprekend dat het werk op
velerlei wijzen verbeterd en aangepast moest worden om het voor de
negentiende eeuwse luisteraar acceptabele muziek te doen zijn. Met die
opvatting heeft hij de Bach revival wel een negentiende eeuwse kleur
gegeven die ook tot op vandaag moeilijk weg te poetsen is.
Ook wat betreft zijn orgelwerken is Mendelssohn niet direct een
volgeling van Bach, ook al lag zijn werkterrein deels in dezelfde stad
(Leipzig). Het lijkt alsof hij zijn interesse voor het orgel eerder in
Engeland opdeed. Hij schreef ze grotendeels in Engeland tijdens zijn
vele bezoeken aan dit land, zijn eerste verzameling orgelwerken opus
37 droeg hij op aan op Thomas Attwood, organist van de St Pauls
Cathedral in Londen en ook zijn orgelsonates lijken in vorm en in
karakter meer op de Engelse dan op de Duitse voorbeelden.
Op het programma van vandaag staan twee van deze sonates (ik hoop ze
in 2006 alle zes voor u te spelen). Met name de tweede sonate lijkt
geïnspireerd te zijn door de Engelse orgelmuziek uit het begin van de
19e eeuw die toen al een duidelijk symfonisch karakter had. Een
langzame strijkerinleiding gaat vooraf aan een aria voor hobo en
cello-solo, orkestraal op vier balken genoteerd, gevolgd door een
uitbundige orkestrale fanfare. De afsluitende fuga wordt in deze
uitbundigheid meegezogen en doet niet onmiddellijk aan de Duitse
Gründlichkeit denken.
Het als intermezzo gespeelde Andante with varations is van Engelse
bodem, het thema heeft de zoetelijkheid van een Engelse hymn eerder
dan van een Duits kerkkoraal. Voorzover bekend gaat het niet om een
bestaande melodie maar een eigen Lied ohne Worte van Mendelssohn zelf.
De derde Sonate brengt ons wel bij de Duitse kerkmuziek. Verstopt
onder het stemmenweefsel van een dubbelfuga in de manuaalpartijen ligt
de melodie van Luthers Klaagpsalm Aus tiefer Not schrei ich zu dir.
Een plechtstatige inleiding daartoe wordt aan het eind van dit eerste
deel herhaald waarna de sonate met een ontroerend Andante tranquillo
wordt afgesloten.
Hoewel ik gedurende de afgelopen 18 jaar niet erg vaak Mendelssohn op
de lessenaar van het Bätz-orgel zette vind ik het persoonlijk
heerlijke orgelmuziek, knap geschreven en toch zeer gevoelig en
hartverwarmend. Bovendien dateren zijn orgelwerken exact uit de
periode waarin Bätz zijn koninklijke orgel voor deze Gotische zaal
bouwde maar, zoals uit deze inleiding gebleken zal zijn, had
Mendelsohn wel een wat ander orgel in gedachten toen hij deze werken
schreef.
Datum: woensdag 10 mei 2006