MediaPlaza
Datum: Woensdag 10 mei 2006
Tijdstip: 09.00 - 17.00
Locatie: Media Plaza, Utrecht
Kosten: 249 Euro
Crossmedia is tegenwoordig een veelgehoord begrip waar (nog) geen
eenduidige definitie van is. Dit heeft als gevolg dat er veel
verwarring over bestaat, waardoor de kracht van het concept niet
altijd optimaal benut wordt. Crossmedia gaat over het effectief
overbrengen van uw boodschap. Het gebruikte medium is hierbij van
ondergeschikt belang, het gaat primair om de (versterking) van de
boodschap. Crossmedia-campagnes zijn - mits gebruik wordt gemaakt van
de juiste concepten - effectiever en kostenefficiënter dan
traditionele mediacampagnes. Enerzijds heeft u meer mogelijkheden uw
doelgroep (weer) te bereiken, anderzijds heeft u door inzet van online
middelen een beter inzicht in de effectiviteit.
Aan de slag met crossmedia
Aan de hand van een theoretische basis van het huidige nieuwe
medialandschap, brainstormsessie en projectsimulatie wordt er kennis
gemaakt met de vele facetten van crossmedia format-ontwikkeling.
Tijdens de theoretische ochtendsessie wordt er onder meer ingegaan op
internet trends als weblogs en moblogs, rss, Qport, Podcasting en
interactieve virals. Verder wordt er stil gestaan bij de nieuwe
mogelijkheden van mobiele devices en games. In de workshop zullen
verschillende crossmedia formats besproken worden welke zijn
ontwikkeld door - de generatie crossmediale denkers - studenten van de
Universiteit Utrecht en de Kunstacademie.
Deelnemers gaan in de middag zelf aan de slag met cases en voorbeelden
uit de praktijk, waarbij verschillende media worden ingezet. U ontdekt
dat crossmedia een manier van communiceren is, waarbij onderscheid
wordt gemaakt tussen één of meerdere hoofdmedia en additionele media.
En hoe u zelf een crossmediacampagne opzet. Het gebruik of de inzet
van aanvullende media is dan een middel om het concept te versterken
en geen doel op zich. Feitelijk is het, afhankelijk van de content en
de soort communicatie, een synergiemodel waarbij verschillende
uitingen één of meerdere boodschappen efficiënt versterken.
Doelgroep
Als deelnemer aan de masterclass wilt u de spelregels en dynamiek van
crossmedia-formats leren kennen en vaardigheden ontwikkelen die nodig
zijn om succesvolle, efficiënte maar ook creatieve bijdragen aan
crossmediale concepten te leveren. Deze masterclass is in het
bijzonder interessant als u werkzaam bent in het marketing en/of
communicatie segment.
Resultaat
Na het volgen van de masterclass bent u op de hoogte van de laatste
ontwikkelingen en trends op het gebied van interactieve media en weet
u het conceptueel te koppelen aan traditionele formats. U krijgt een
goede indruk van gebruikersgedrag en kan een vertaalslag maken naar
het eigen format. Deelnemers leren dat crossmedia een nieuwe
communicatie-dimensie oplevert en wat het inhoudt om een crossmedia
projectplan op te stellen. U kunt hier vervolgens zelf mee aan de slag
gaan en u bent inhoudelijk voorbereidt als u met een reclame- of
marketingbureau in gesprek gaat voor een crossmedia-campagne
Sprekers
Het theoretische ochtendgedeelte wordt gegeven door Indira Reynaert,
Existenz.nl. Indira werkt als crossemdia-consultant en als freelance
docent bij de opleiding communicatie- & informatiewetenschappen
(Universiteit Utrecht). Verder is zij erg actief in de blogosfeer
(www.crossmedialog.nl). Haar fascinatie voor weblogs als branding- en
onderwijstool leverde haar o.a. in december 2005 een interview op over
'Corporate blogging' voor het vakblad TVM, magazine over
communicatiemedia.
Voor vragen over deelename en sponsoring kunt u contact opnemen met
Justin Vijgen via 030-2914159.
U kunt zich hier inschrijven.