Verkeershandhaving


Aantal verzoeken Waarborgfonds Motorverkeer gedaald


10 mei 2006

Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een goed jaar achter de rug. Ten eerste daalde voor het eerst in veertig jaar het aantal ingediende verzoeken om schadevergoeding - al lijkt dat tijdelijk. Maar bovendien blijken de mensen die een claim indienen gemiddeld meer tevreden te zijn over de afhandeling, zelfs als hun vergoedingsaanvraag wordt afgewezen. Dat meldt het jaarverslag 2005 van het Waarborgfonds. Het fonds vergoedt, onder voorwaarden, de schade die is veroorzaakt door automobilisten die onverzekerd of doorgereden zijn.

Afgelopen jaar ontving de organisatie 59.000 verzoeken om schadevergoeding. Voor het eerst was dat minder dan het voorafgaande jaar. Die daling, van 8%, komt vooral doordat claims de laatste jaren sneller worden ingediend dan vroeger. Maar naar verwachting zal het aantal ingediende vergoedingsaanvragen van nu af, zoals gebruikelijk, weer meegroeien met het Nederlandse wagenpark.

Algemene cijfers: 94% door doorrijders, 5% door onverzekerden Het leeuwendeel van de claims (55.000 stuks) komt als gewoonlijk voor rekening van doorrijders, of netjes gezegd 'onbekend gebleven' bestuurders. Daarnaast was er 3.000 maal sprake van een onverzekerde auto, motor of bromfiets. Ruim 500 maal bleek het veroorzakende voertuig gestolen. In totaal keerde het Waarborgfonds vorig jaar ¤ 63,8 miljoen uit, tegen ¤ 77,9 miljoen in 2004, een daling van 18%.

Kortere doorlooptijden, leesbare brieven: tevreden klanten Eigenlijk is goed nieuws geen nieuws, zegt directeur Frits Blees: "Maar we kunnen er deze keer niet omheen: het ging afgelopen jaar gewoon goed." Want naast ontwikkelingen van buitenaf - minder claims, lagere totale schade - gaat het ook intern nog steeds beter. Bij het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek scoorde het Waarborgfonds een mooie 7,2 - het jaar daarvoor was het rapportcijfer al 7,0. Met name waarderen de indieners van een claim de kortere doorlooptijden. Maar ook melden zij dat ze de brieven begrijpelijk en goed leesbaar vinden. De heer Blees: "Wij zijn nu eenmaal de enige organisatie in ons soort, daardoor zijn mensen op het Waarborgfonds aangewezen. Maar dat ontslaat ons niet van de plicht de claimant tevreden te stellen. Het is goed te merken dat dat behoorlijk lukt."

Ongeval met letsel geïllustreerd in jaarverslag
Er is één soort schade die de relatie van het Waarborgfonds het meest raakt, letterlijk en figuurlijk, en dat is personenschade. Daarom geven de medewerkers van het Waarborgfonds zeker rond deze letselongevallen alle zorg aan de benadeelde. In het jaarverslag wordt, als illustratie, één voorbeeld-incident van vijf verschillende kanten belicht. Een vrouw wordt door een onverzekerde van haar fiets gereden. Wat gebeurt er vervolgens?

Bron: Waarborgfonds Motorverkeer