IP/06/571
Brussel, 4 mei 2006
Zonnebrandmiddelen: Commissie neemt stappen om de etikettering te verbeteren
Zomer, strand, zon ... miljoenen Europeanen zullen zich weldra naar
zonnige oorden begeven voor hun jaarlijkse zomervakantie. Daarbij
zullen zij een zonnebrandmiddel moeten kiezen dat hun voldoende
bescherming biedt. De etikettering van zonnebrandmiddelen laat op het
ogenblik echter te wensen over. Een belangrijk aspect is dat er twee
soorten gevaarlijke UV-stralen zijn. UVB-stralen veroorzaken
zonnebrand en UVA-stralen versnellen de veroudering van de huid,
verstoren het immuunsysteem en vergroten in belangrijke mate de kans
op huidkanker. De zogenaamde zonbeschermingsfactor (SPF) beschermt
echter alleen tegen zonnebrand (UVB-straling). Vandaar het initiatief
van de Europese Commissie om de etikettering te verbeteren. Na een
openbare raadpleging die vandaag van start gaat, zal de Commissie een
aanbeveling doen om ervoor te zorgen dat de industrie vanaf 2007 alle
zonnebrandmiddelen volgens dezelfde standaard in eenvoudige en
duidelijke taal etiketteert. Zie MEMO/06/185 voor meer informatie
hierover.
Vice-voorzitter van de Commissie Günter Verheugen, die
verantwoordelijk is voor ondernemingen en industrie, zegt hierover het
volgende: "De huidige situatie kan niet zo blijven. De beste oplossing
is een aanbeveling om de industrie ertoe te bewegen zonnebrandmiddelen
behoorlijk te etiketteren. De consument krijgt hierdoor duidelijke en
begrijpelijke informatie zonder dat de industrie door onnodige
rompslomp wordt belast.
Commissaris Markos Cyprianou, die verantwoordelijk is voor gezondheid
en consumentenbescherming, voegt hieraan toe: "Consumenten moeten er
duidelijk op gewezen worden dat geen enkel zonnebrandmiddel 100
procent bescherming biedt tegen gevaarlijke UV-straling. Een
ontoereikende bescherming tegen de zon brengt ernstige risico's voor
de gezondheid mee, zoals huidkanker. De EU-burgers moeten precies
weten wat zij wel en wat zij niet van een zonnebrandmiddel kunnen
verwachten. "
Het initiatief van de Commissie tot verbetering van de etikettering
Om iets aan de huidige situatie te doen, neemt de Commissie stappen om
de etikettering van zonnebrandmiddelen te verbeteren.
* De bescherming tegen UVA-stralen moet op uniforme wijze op basis
van gestandaardiseerde tests worden vermeld, zodat consumenten de
verschillende producten kunnen vergelijken.
* Termen die de indruk wekken dat een volledige bescherming wordt
geboden, zoals bijvoorbeeld 'sunblock', mogen niet meer worden
gebruikt.
* Etiketten moeten duidelijke en begrijpelijke waarschuwingen en
aanwijzingen voor het correcte gebruik van een zonnebrandmiddel
bevatten.
De Commissie zal hiertoe een aanbeveling aannemen met richtsnoeren
voor de industrie over wat zij over de doeltreffendheid van
zonnebrandmiddelen mogen beweren. Deze richtsnoeren zullen gelden voor
alle zonnebrandmiddelen op de EU-markt, dus ook voor ingevoerde
producten. Een aanbeveling lijkt het beste, omdat de industrie de
regels dan snel en zonder extra rompslomp kan toepassen.
Tekortkomingen in de huidige etikettering van zonnebrandmiddelen
De veelgenoemde zonbeschermingsfactor betreft voornamelijk UVB-stralen
(die zonnebrand veroorzaken) en niet UVA-stralen (die een belangrijke
factor zijn bij het huidkankerrisico en de huidveroudering). Er zijn
nog geen uniforme tests om de bescherming tegen UVA-stralen te
vergelijken. Iedere producent heeft zijn eigen methode om deze
bescherming te meten en te vermelden. Een paar voorbeelden:
breedspectrum
extra breed UVA, UVB
100% anti-UVA en anti-UVB
beschermt tegen korte UVA-stralen
UVA- stralen van 30A
betere bescherming tegen UVA
UVB-absorptiespectrum 30/UVA 30
25B 7A
'Sunblocks' en 'volledige bescherming'? Die bestaan niet. Ook al
worden deze termen vaak gebruikt, geen enkel zonnebrandmiddel
beschermt volledig tegen UV-stralen.
Een volledige bescherming van baby's en kleine kinderen? De informatie
op zonnebrandmiddelen mag niet misleidend zijn en de indruk wekken dat
deze voldoende bescherming bieden aan baby's en kleine kinderen.
Het correcte gebruik van het product is even belangrijk als de keuze
van het juiste middel. De door de zonbeschermingsfactor aangegeven
bescherming wordt bijvoorbeeld alleen bereikt bij een gebruik van 2mg
per cm² huidoppervlak. Om het hele lichaam in te smeren, kan een derde
van een kleine fles nodig zijn. Bovendien moet deze hoeveelheid
veelvuldig opnieuw worden opgebracht.
Wat moeten consumenten voor deze zomer al weten?
Het gebruik van zonnebrandmiddelen is in elk geval een must. De
Commissie adviseert middelen te kiezen die zowel tegen UVA-stralen als
tegen UVB-stralen beschermen.
Het is belangrijk dat consumenten weten dat het opbrengen van een
zonnebrandmiddel alleen niet voldoende is om zich tegen de zon te
beschermen. Andere voorzorgsmaatregelen zijn:
* te veel blootstelling aan de zon vermijden tijdens de uren dat de
zon het felst schijnt;
* beschermende kleding, een zonnehoed en zonnebril dragen;
* baby's en kleine kinderen nooit aan direct zonlicht blootstellen.
Feiten over de zonnebrandmiddelenindustrie
De EU is een heel belangrijke en groeiende markt voor de
zonnebrandmiddelenindustrie. In 2004 werd in Europa naar schatting
zo'n 1,3 miljard euro aan zonnebrandmiddelen afgezet
(detailhandelsprijzen). In 2005 is de afzet van zonnebrandmiddelen in
de EU met 4% gestegen.
De EU-markt voor zonnebrandmiddelen wordt door Europese bedrijven
gedomineerd. Van de tien grootste leveranciers in de EU zijn er slecht
drie niet-Europees en deze drie hebben samen een marktaandeel van
ongeveer 12%.
De ontwerp-aanbevelingen die het onderwerp zijn van deze openbare
raadpleging zijn voor commentaar beschikbaar op:
http://ec.europa.eu/enterprise/cosmetics/sunscreens/index_en.htm.
European Union