Nieuwe route herstel PKB project Mainportontwikkeling Rotterdam
Landaanwinning Tweede Maasvlakte voorjaar 2008 nog steeds mogelijk
De Planologische Kernbeslissing (PKB), waarin de rijksoverheid de
ruimtelijke reserveringen en randvoorwaarden regelt voor het Project
Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR), wordt een PKB-procedure zonder
`plus'. Deze boodschap staat in een brief van de ministers Peijs
(Verkeer en Waterstaat) en Dekker (VROM) aan de Tweede Kamer.
Deze keuze maakt de start van de landaanwinning, volgens planning in
het voorjaar van 2008, nog steeds mogelijk. Mits de noodzakelijke
vervolgbesluiten tijdig en succesvol worden doorlopen.
Belangrijkste reden van de ministers om te kiezen voor een PKB zonder
`plus', dus zonder concrete beleidsbeslissingen (cbb's), is de
noodzaak om aanvullende maatregelen voor luchtkwaliteit te moeten
nemen, waardoor een forse vertraging van het project op zou treden.
Die noodzaak is afgelopen jaar uit onderzoek naar voren gekomen. Een
plan voor het compenseren van de effecten van PMR op de luchtkwaliteit
in de Rijnmond, voegt aan de herstelde PKB nieuwe maatregelen toe.
Inpassen van deze maatregelen in de bestaande PKB-plus, betekent dat
er een nieuwe cbb opgenomen zou moeten worden in de PKB-plus. Dit zou
een nieuwe PKB-procedure vereisen en heeft ook tot gevolg dat eerst
weer het nut en de noodzaak van het project aangetoond moet worden.
Iets dat volgens de Raad van State al voldoende aangetoond is. Een
andere reden voor de keuze is dat de herstelprocedure van de PKB en de
vervolgbesluiten steeds meer parallel lopen in de tijd en de
informatie waarop de vervolgbesluiten gebaseerd zijn, actueler is.
In overleg met de PMR-partners en na consultatie van betrokken
maatschappelijke partijen, is daarom gekozen voor een PKB zonder
concrete beleidsbeslissingen (cbb's), aangevuld met de mogelijkheden
die een Rijksprojectenprocedure en de bestuurlijke aanwijzing bieden
om als rijk de uitvoering van de drie deelprojecten van PMR te kunnen
blijven waarborgen.
Luchtkwaliteit
Volgens de laatste gegevens van het Milieu- en Natuurplanbureau worden
in de regio Rijnmond ook in 2020 de normen op twee locaties (Hoek van
Holland en Spijkenisse/Hoogvliet) voor luchtkwaliteit overschreden.
De bijdrage van PMR aan deze overschrijdingen is beperkt, maar moet
wel gecompenseerd worden. Het luchtkwaliteit vraagstuk wordt in de
vervolgbesluiten op de PKB aangepakt. Het voornemen is om, aanvullend
op eerder gemaakte afspraken over de uitvoering en financiering van
PMR, een milieuconvenant af te sluiten, waarin partijen afspreken de
noodzakelijk te nemen maatregelen uit te voeren.
Planning
De PKB-procedure PMR was in september 2003 afgerond. De Raad van State
constateerde echter een aantal gebreken in de PKB op basis van de
beroepsprocedure. De tekortkomingen zijn inmiddels uitgebreid
onderzocht en worden momenteel hersteld in de PKB. Uit de
onderzoeksresultaten is gebleken dat zich geen onoplosbare problemen
voordoen.
In juni wil het kabinet de conceptversie van de herstelde PKB
presenteren, samen met een strategische milieubeoordeling (SMB). Deze
wordt nog voor de zomer aan de Tweede Kamer aangeboden. Begin juli
volgt een inspraakperiode, waarin iedereen die dat wil kan reageren op
de SMB en op de passende beoordeling van de gevolgen voor de
Waddenzee. Zonodig wordt PKB-deel 3 aangepast op basis van de
binnengekomen reacties. Na de zomer worden de resultaten van de
inspraak voorgelegd aan de Tweede Kamer die spoedig daarna tot
behandeling van de PKB over kan gaan en een definitief besluit over
PMR kan nemen.
De inhoud van de PKB staat niet langer open voor beroep bij de Raad
van State.
In vervolgprocedures, zoals bij het opstellen en aanpassen van de
bestemmingsplannen, is er voldoende gelegenheid om in beroep te gaan.
Die procedures hebben tevens hun eigen mogelijkheden voor inspraak.
De Rotterdamse haven is één van de belangrijkste ter wereld en levert
een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse economie. In het bestaande
haven- en industriegebied is voor nieuwe bedrijven en bestaande
klanten die willen uitbreiden vrijwel geen ruimte meer beschikbaar.
Als de haven zich op een goede manier wil blijven ontwikkelen, dan
moet die extra ruimte er komen. Daarom wil de Nederlandse overheid de
mainport Rotterdam versterken. Maar wel met respect voor natuur en
milieu en de kwaliteit van de leefomgeving in Rijnmond. Om dit te
bereiken is het Project Mainportontwikkeling Rotterdam opgericht
(www.mainport-pmr.nl).
Het Havenbedrijf Rotterdam is verantwoordelijk voor de aanleg van het
nieuwe havengebied en het Rijk voor de bijbehorende natuurcompensatie;
de provincie Zuid-Holland voor het deelproject 750 hectare natuur- en
recreatiegebied; de gemeente Rotterdam voor het deelproject Bestaand
Rotterdams Gebied.
Klik hier voor de brief aan de Tweede Kamer.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat