RAI en BOVAG blij met besluit EU roetfilters
(5/4/2006)
RAI Vereniging en BOVAG zijn blij dat de Europese Commissie het plan
van staatssecretaris Van Geel heeft afgewezen om roetfilters op nieuwe
dieselautoâs verplicht te stellen per 1 januari 2007. Op Europees
niveau worden roetfilters pas op een later tijdstip verplicht. Met dit
besluit wordt voorkomen dat er voor de Nederlandse markt een
uitzondering komt, aldus Peter Janssen, directeur RAI Vereniging.
De auto-industrie is absoluut voorstander van structurele maatregelen
om de fijn stof problematiek aan te pakken. Het besluit van de
Commissie hoeft geen roet in het eten te gooien. Sinds de invoering
van de subsidieregeling voor roetfilters op nieuwe autoâs in juni 2005
is een sterke stijging te zien in het aantal nieuw verkochte
dieselautoâs dat met een roetfilter wordt geleverd. In het eerste
kwartaal van 2006 is 40 procent van nieuwe dieselautoâs al geleverd
met een roetfilter. Vanaf 1 juli aanstaande start een subsidieregeling
voor achteraf ingebouwde roetfilters. RAI Vereniging en BOVAG
verwachten dat er door deze maatregel ook veel milieuwinst te behalen
is. Daarnaast zijn RAI Vereniging en BOVAG in gesprek met de
staatssecretaris over een sloopregeling voor oude diesels omdat vooral
deze groep een relatief grote hoeveelheid fijn stof produceert.
Kortom, ook zonder verplichtstelling uit Brussel wordt er veel voor
het milieu en de fijn stof problematiek gedaan.
Ook de APK kan meer voor het milieu betekenen. Bijvoorbeeld om
roetfilters te controleren op hun goede werking. Vandaar dat RAI
Vereniging en BOVAG de kabinetsplannen om de frequentie van de APK
juist te verlagen niet begrijpen. Het milieu is vooral gebaat bij het
aanscherpen van de APK-eisen en een jaarlijkse check op de
roetfilters. Met het behoud van de huidige APK-frequentie (3-1-1)
bewijzen we ook het milieu een dienst.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai