GM, DaimlerChrysler en BMW introduceren vernieuwende hybridetechnologie
(5/4/2006)
Het uiterst geavanceerde volledige hybridesysteem, een gezamenlijke
ontwikkeling van General Motors Corp., DaimlerChrysler en de BMW Group
is een belangrijke mijlpaal in de auto-industrie door de volledig
geïntegreerde combinatie van elektromotoren en een transmissie met
vaste overbrengingsverhoudingen. Het systeem is vanaf volgend jaar
klaar voor productie.
Doordat het twee verschillende toepassingen kent, één voor lage
snelheden en één voor hoge snelheden, wordt het op een elektrisch
gestuurde, traploze transmissie (EVT â Electric Continuously Variable
Transmission) gebaseerde systeem ook wel een 2-mode hybride genoemd.
Het geavanceerde, brandstofbesparende systeem beschikt echter ook over
vier vaste overbrengingsverhoudingen voor een hoog rendement en een
optimale benutting van het vermogen. Daardoor is het geschikt voor
toepassing in een groot aantal voertuigen. Wanneer het systeem met de
twee EVT-programma's en de vier vaste overbrengingsverhoudingen wordt
gebruikt, dan kunnen de elektromotoren extra vermogen leveren bij het
accelereren of energie regenereren bij het remmen.
De combinatie van vier vaste overbrengingsverhoudingen met twee
EVT-modi zorgen voor in totaal zes functies:
* Gesplitste EVT-modus of continu variabele Modus 1, is actief vanaf
het starten van de auto tot de tweede vaste
overbrengingsverhouding;
* Gecombineerde EVT-modus of continu variabele Modus 2, is actief
vanaf de tweede vaste overbrengingsverhouding;
* Eerste vaste overbrengingsverhouding met beschikbaarheid van de
twee elektromotoren om de verbrandingsmotor te ondersteunen of de
energie op te slaan die vrijkomt bij het remmen, bij het vertragen
en bij onbelast draaien;
* Tweede vaste overbrengingsverhouding met beschikbaarheid van één
elektromotor om extra vermogen te leveren of op te slaan tijdens
het remmen;
* Derde vaste overbrengingsverhouding met beschikbaarheid van de
twee elektromotoren om extra vermogen te leveren of op te slaan
tijdens het remmen;
* Vierde vaste overbrengingsverhouding met beschikbaarheid van één
elektromotor om extra vermogen te leveren of op te slaan tijdens
het remmen;
Het resultaat is een innovatieve hybridetechnologie die borg staat
voor een laag brandstofverbruik, briljante prestaties en een grote
laadcapaciteit.
Zowel in mechanisch opzicht als qua afmetingen van het gezamenlijk
door General Motors, DaimlerChrysler en de BMW Group ontwikkelde
systeem, kan het met een traditionele automatische transmissie worden
vergeleken. Het kan echter ook met variabele overbrenging werken of
met één van de vier vaste overbrengingsverhoudingen.
Een geavanceerde elektronische stuureenheid optimaliseert continu het
volledige hybride-aandrijfsysteem om de meest optimale werking te
kiezen voor het door de bestuurder gevraagde vermogen.
Belangrijkste voordelen
Vergeleken met traditionele hybridesystemen, biedt deze geavanceerde
technologie, die zowel de EVT-programma's als de vier vaste
overbrengingsverhoudingen gebruikt, voordelen op het vlak van het
gecombineerd brandstofverbruik (binnen de stad en buiten de stad), de
rijdynamiek en de trekkracht.
Traditionele hybridesystemen hebben doorgaans slechts één
koppelverdelingsprogramma en geen vaste mechanische verhoudingen. Zij
worden vaak 'one-mode' hybrids genoemd. Omwille van hun minder
geavanceerde mechanische gedeelte, moeten one-mode hybridesystemen een
aanzienlijk vermogen overbrengen via een elektrische vertakking, wat
20 procent minder doeltreffend is dan zijn mechanische tegenhanger.
Hierdoor moet een duidelijk compromis worden gemaakt tussen het
benutten van de mogelijkheden of de toepassing van grotere
elektromotoren wat hogere kosten, meer gewicht en grotere inbouwruimte
met zich mee brengt.
General Motors, DaimlerChrysler en de BMW Group ontwierpen een
volledig hybridesysteem met vier vaste mechanische
overbrengingsverhoudingen binnen de twee EVT-programma's, zodat minder
vermogen hoeft te worden overgebracht via de minder doeltreffende
elektrische vertakking. Hierdoor zijn de elektromotoren compacter en
minder afhankelijk van de grootte van de verbrandingsmotor.
Door deze combinatie heeft het systeem niet de nadelen van de one-mode
hybride- oplossingen en werkt het uiterst efficiënt over het
volledige snelheidsbereik van de auto. Bovendien kan het op een
grotere verscheidenheid aan voertuigen worden toegepast. Het is
bijzonder geschikt voor toepassingen zoals het trekken van een
aanhangwagen, het rijden op hellingen of het rijden met zware
belading.
Bestaande verbrandingsmotoren kunnen met een minimum aan aanpassingen
worden gecombineerd met het volledige hybridesysteem omdat er geen
noemenswaardige beperkingen verbonden zijn aan de afmetingen of het
type motor. Dankzij deze innovatie kunnen de drie fabrikanten op
rendabele wijze verbrandingsmotoren combineren met een volledige
hybride-aandrijving en kunnen zij de brandstofbesparende technologie
aanbieden op een breed gamma van modellen.
De eerste toepassingen zijn geschikt voor modellen met een voorin
gemonteerde motor en achter- of vierwielaandrijving, maar het
volledige hybridesysteem is tevens voldoende flexibel om in de
toekomst ook gebruikt te worden op voorwielaangedreven modellen.
Global Hybrid Cooperation
General Motors, DaimlerChrysler en de BMW Group vormen een
samenwerkingsverband dat de naam Global Hybrid Cooperation kreeg, en
actief werkt aan de ontwikkeling van dit hybride-aandrijfsysteem van
de volgende generatie. De drie partners verenigen hun knowhow en
middelen op basis van gelijkwaardigheid om gezamenlijk een efficiënte
hybridetechnologie te ontwikkelen. Elke onderneming zal het volledige
hybridesysteem in het ontwerp en de productie van haar eigen modellen
integreren.
In het âGM, DaimlerChrysler and BMW Hybrid Development Centerâ in
Troy, Michigan, werken ingenieurs en specialisten van de drie
ondernemingen aan de ontwikkeling van het volledige hybridesysteem en
van de afzonderlijke componenten â elektrische motoren, geavanceerde
elektronica, bedrading, energiemanagementsystemen en de stuureenheden
van het hybridesysteem. Bovendien zal het âGM, DaimlerChrysler and BMW
Hybrid Development Centerâ zorgen voor de systeemintegratie en het
projectmanagement.
Essentieel voor een optimale ontwikkeling is het streven naar een
flexibel systeemontwerp, dat qua afmetingen, gewicht en prestaties aan
de verschillende merken en modellen kan worden aangepast. Het
gemeenschappelijke gebruik van componenten en de samenwerking met
toeleveranciers levert de alliantiepartners schaalvoordelen en
bijbehorende kostenbesparingen op, die ook de klanten ten goede komen.
Momenteel worden volledige hybridesystemen ontwikkeld voor
personenauto's met voor- en achterwielaandrijving, lichte
bedrijfswagens en SUV's.
General Motors Corp. (NYSE: GM), de grootste automobielfabrikant ter
wereld, voert al 75 jaar de verkoopsstatistieken in de sector aan. GM,
dat in 1908 werd opgericht, heeft nu wereldwijd ongeveer 327.000
personen in dienst. De onderneming heeft haar hoofdvestiging in
Detroit, maar maakt personenauto's en trucks in 33 landen. In 2005
werden wereldwijd 9,17 miljoen personenauto's en SUV's van GM verkocht
onder de volgende merknamen: Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, GM
Daewoo, Holden, HUMMER, Opel, Pontiac, Saab, Saturn en Vauxhall. GM
runt één van de toonaangevende financieringsondernemingen, GMAC
Financial Services, die financierings- en verzekeringsformules
aanbiedt voor automotive, woningen en handelszaken. OnStar, een
dochter van GM, is marktleider op het vlak van veiligheid, beveiliging
en informatiediensten voor automobielen. Op het internetadres
www.gm.com vindt u meer informatie over GM.
Het productaanbod van DaimlerChrysler bestrijkt het volledige gamma
van kleine auto's tot sportwagens en luxe sedans en van veelzijdige
bestelwagens tot zware vrachtauto's of comfortabele autobussen. De
personenautomerken van DaimlerChrysler zijn Maybach, Mercedes-Benz,
Chrysler, Jeep(TM), Dodge en Smart. De bedrijfsvoertuigen zijn
Mercedes-Benz, Freightliner, Sterling, Western Star, Setra, Mitsubishi
Fuso, Thomas Built Buses en Orion. De strategie van DaimlerChrysler
berust op vier pijlers: uitstekende producten met een goede
kwaliteitprijsverhouding, toonaangevende merken, innovaties en
geavanceerde technologie, wereldwijde aanwezigheid en netwerken.
DaimlerChrysler telt 382.724 werknemers en realiseerde in 2005 een
omzet van â¬149,8 miljard.
De BMW Group heeft BMW, MINI en Rolls-Royce als merken. De BMW Group
is de enige automobielfabrikant ter wereld die met al zijn merken
uitsluitend vertegenwoordigd is in de premiumsegmenten van de
automarkt, van de kleine auto tot het absolute topsegment. De
automobielen van de BMW Group bieden een uitstekende productinhoud
omwille van hun esthetisch design, dynamische prestaties,
toptechnologie en kwaliteit, stuk voor stuk elementen die de leiders
positie van de onderneming op het vlak van technologie en innovatie
benadrukken. Met 46,7 miljard euro aan inkomsten, een jaarlijks
verkoopvolume van 1,328 miljoen auto's (waaronder 200.000 MINI's) en
97.500 BMW motorfietsen en bijna 106.000 werknemers behoort de BMW
Group tot de tien grootste automobielfabrikanten ter wereld.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai