Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
3 mei 2006

Omzet bouwmarkten in de lift

Almelo - Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder bouwmarkten in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Bouwmarkten 2006 uiteengezet. Voor toeleverende ondernemingen in de doe-het-zelf-branche biedt het rapport een actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, leveranciers, distributiekanalen en mediagebruik.

Algemeen
Bij de Kamers van Koophandel staan ruim 1.400 economisch actieve bedrijven in Nederland met als activiteit "bouwmarkten en andere winkels in bouwmaterialen algemeen assortiment" ingeschreven, waarvan ruim 1.100 als hoofdvestiging. Bij de meeste marktanalyses in de doe-het-zelfdetailhandel wordt onderscheid gemaakt tussen bouwmarkten, breedpakketzaken, verf- en behangzaken en ijzerwaren- en gereedschappenzaken. In het onderzoek is de indeling van de Kamers van Koophandel gehanteerd. De totale doe-het-zelfdetailhandel kent een dalend aantal verkooppunten in Nederland. Uitzondering hierop zijn bouwmarkten, die nog steeds een lichte groei vertonen in het aantal vestigingen. Daarnaast neemt het gemiddeld verkoopvloeroppervlak per verkooppunt trendmatig toe. Van de totale omzet in de doe-het-zelfdetailhandel nemen bouwmarkten ruim 70 % voor hun rekening. De omvang van de Nederlandse doe-het-zelfdetailhandel wordt grofweg op vier miljard euro geschat.

De hoge groeicijfers bij de doe-het-zelf-zaken van enkele jaren geleden zijn voorbij. Klussen is nog steeds populair onder consumenten en TV-programma's spelen hier op in en stimuleren deze ontwikkeling. De economische tegenwind van de afgelopen jaren heeft er echter voor gezorgd dat de omzet terug is gelopen. Door de toename van het aantal bouwmarkten en de stijging van het gemiddeld verkoopvloeroppervlak per vestiging is, mede door de spaarzame consument, de concurrentiedruk gestegen onder bouwmarkten. Middels verbreding van het assortiment met branchevreemde producten en de verkoop van impulsgoederen tracht men de omzet te stimuleren. De verkoop van fietsen, bureaustoelen, dvd-spelers en dergelijke zijn vrij gebruikelijk geworden. Tevens zien we steeds meer bouwmarkten die ook als tuincentrum fungeren.

Het deelnemen aan een samenwerkingsverband op inkoop- en / of verkoopgebied is voor velen noodzakelijk geworden om het hoofd boven water te kunnen houden. De graad van samenwerking wordt geschat op 85 % (bij bouwmarkten met een verkoopvloeroppervlak van minimaal 1.500 vierkante meter). Ook aan leverancierszijde wordt een toenemende schaalvergroting geconstateerd. Bouwmarkten doen zaken met steeds minder, maar grotere toeleveranciers. Vanwege de toegenomen prijsconcurrentie staat de winstmarge bij bouwmarkten onder druk. Het omzetaandeel van margerijke producten is dan ook sterk gedaald.

Uit de onderzoeksresultaten van het onderzoek komt een toegenomen optimisme naar voren. Voor het eerst sinds vijf jaar is het aandeel bouwmarkten dat een stijging van de omzet verwacht over het lopende jaar gestegen.

Onderstaand figuur toont het percentage bouwmarkten dat een nominale stijging van de omzet in het desbetreffende jaar heeft gerealiseerd ten opzichte van het voorgaande jaar. De gegevens over de jaren 2003 en 2005 zijn gerealiseerde cijfers. De andere jaren zijn verwachtingen die men in de loop van het jaar heeft uitgesproken.

Na een reeks van jaren met een dalend percentage bouwmarkten dat een nominale omzetstijging heeft geboekt of verwacht te boeken, toont het jaar 2006 een groeiend optimisme met betrekking tot de te verwachten omzetontwikkeling. Gezien de voorzichtig optimistische geluiden over de economische ontwikkeling in Nederland zou 2006 wel eens een nieuwe stijgende lijn kunnen betekenen voor de doe-het-zelf-zaken en voor bouwmarkten in het bijzonder.

Inkoop en leveranciers
31 % van de bouwmarkten werkt geheel zelfstandig op het gebied van inkoop. 29 % van de respondenten is niet aangesloten bij een winkelformule en is geen onderdeel van een keten. Bouwmarkten hebben gemiddeld 32 regelmatige leveranciers ten behoeve van het verkoopassortiment. Dit is de afgelopen vier jaar fors afgenomen (2001: 49 leveranciers, 2003: 40,5 leveranciers). In het jaar 2005 hebben bouwmarkten slechts 2,2 % van de relaties met leveranciers verbroken. Motieven voor het beëindigen van een relatie met een leverancier zijn met name te vinden op het gebied van slechte service en persoonlijk contact. Gemiddeld heeft men 2,5 % nieuwe leveranciers aangetrokken. 63 % van de bouwmarkten geeft aan het afgelopen jaar helemaal geen nieuwe leveranciers te hebben aangetrokken. Het hoofdmotief voor de keuze van een nieuwe leverancier is in twee op de drie gevallen terug te voeren op het assortiment. Daar waar het assortiment bepalend is bij de keuze van een nieuwe leverancier, bepaalt de mate van service, klantgerichtheid en de logistieke performance uiteindelijk of het een vaste regelmatige leverancier wordt. Bouwmarkten betrekken 37 % van de inkoopwaarde via de groothandel. De meest genoemde regelmatige leveranciers zijn Ankor Mennema Groep (AMG), Ter Hoeven, Jéwé/RET en Plieger. Tuinproducten betrekken de bouwmarkten vooral bij Ankor Mennema Groep (AMG), Topwood en Universo. Bij de selectie van een leverancier wordt er vooral op de leveringsbetrouwbaarheid gelet, evenals de kwaliteit en duurzaamheid van de producten en de (inkoop-)prijs. De meest gebruikte bestelmedia zijn bestelsystemen en de fax. Ten opzichte van andere retailbranches wordt er veel gebruik gemaakt van bestelsystemen. 74 % van de ondervraagden bestelt op deze manier. Aspecten op het gebied van leveringen en levertijden verdienen de aandacht van leveranciers. Het betreft hier zaken als de uitlevergraad en de snelheid van leveren. Daarnaast wenst men eenvoudig en overzichtelijk op de hoogte te zijn van het logistieke proces (orderbevestigingen, werken met een uniform barcodesysteem). Met betrekking tot de algehele service schiet de communicatie en klantvriendelijkheid vaak tekort. 18 % van de verbeteringspunten heeft betrekking op prijzen. Het betreft in de meeste gevallen opmerkingen over te hoge franco orderwaarden. De aandelen van leveringen, levertijden en prijzen in de verbeteringspunten zijn ten opzichte van de voorgaande onderzoeken gestegen.

Media en communicatie
Als gevolg van de hoge graad van inkoopsamenwerking spelen overkoepelende organisaties (inkooporganisaties en franchise organisaties) een vooraanstaande rol bij de oriëntatie op nieuwe leveranciers en producten. 30 % van de bouwmarkten geeft ook aan dat men zich oriënteert via vertegenwoordigerbezoeken. Daarnaast leest men vakbladen om op de hoogte te blijven van nieuwe producten die op de markt verschijnen.

79 % van de bouwmarkten leest vakbladen. De meest (spontaan) genoemde vakbladen zijn Mix, DHZ Markt en Karwei Management. Alle drie de vakbladen worden door de lezers zeer intensief gelezen. In het jaar 2005 heeft slechts 20 % van de bouwmarkten vakbeurzen bezocht, waarbij geen enkele vakbeurs door meer dan 5 % van de respondenten is bezocht. Veelal negatief tot neutraal ervaart men promotionele acties via de telefoon of fax. Mailingen en vertegenwoordigerbezoeken worden redelijk positiever gewaardeerd. Ten opzichte van de eerdere onderzoeken worden promotionele acties via mailingen en e-mail steeds positiever gewaardeerd. E-mail wordt steeds klantvriendelijker toegepast in de vorm van nieuwsbrieven waardoor de waardering voor dit medium fors is verbeterd.

Economisch perspectief
In het jaar 2005 heeft 39 % van de bouwmarkten een nominale stijging van de omzet gerealiseerd ten opzichte van het voorgaande jaar.

Voor het jaar 2006 verwacht 58 % van de bouwmarkten een stijging van de omzet. Voor het eerst sinds vijf jaar is het percentage bouwmarkten dat een omzetstijging verwacht gestegen. Van 2002 tot 2005 was dit percentage gedaald van 67 % tot 39 %. Ten aanzien van de omzetverwachting over het jaar 2006 bij de bouwmarkten is er ook gekeken in hoeverre het wel of niet aangesloten zijn bij een samenwerkingsverband op inkoop- of verkoopgebied verband houdt met de omzetontwikkeling.

Ten aanzien van de verwachte omzetontwikkeling over het jaar 2006 zijn de samenwerkende bouwmarkten optimistischer dan de zelfstandig opererende ondernemingen. 62 % van de samenwerkende ondernemers verwachten een omzetstijging te gaan realiseren tegenover 51 % bij de zelfstandige bouwmarkten.

De verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat over het jaar 2006 zijn gematigd positief te noemen; 47 % van de ondervraagden verwacht een stijging van het netto bedrijfsresultaat (in het jaar 2004 betrof het slechts 39 %).

17 % van de bouwmarkten verwacht voor het jaar 2006 een aantrekkende economie met stijgende verkopen. 3 % daarentegen verwacht een verslechtering van de economie. Productgroepen welke een deel van de ondervraagden spontaan hebben genoemd die een stijging van de verkopen zullen vertonen zijn tuinartikelen, behang en elektrisch gereedschap en machines. Daarnaast verwacht men een toenemende mate van kwaliteitsbewustzijn bij de consument. Modetrends worden steeds belangrijker en volgen elkaar steeds sneller op. Ook verwacht men een verbreding van het assortiment met meer raakvlakken met tuincentra en speciaalzaken.

Aan het onderzoek onder bouwmarkten hebben 200 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een telefonische enquête uitgevoerd in de maanden maart en april 2006. De respondenten vallen onder de BIK-code 52468 van de Kamers van Koophandel. Bij de meeste thema's worden de onderzoeksresultaten vergeleken met die van de jaren 2002 en 2004, toen identieke onderzoeken onder bouwmarkten zijn uitgevoerd.

Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.

E I N D E P E R S B E R I C H T

Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es. www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80


---- --