De nieuwe Daihatsu Terios: anders dan de andere SUVâs
(5/3/2006)
Sinds enige weken is hij verkrijgbaar: de nieuwe Daihatsu Terios. Met
de nieuwe Terios weet Daihatsu schijnbaar tegenstrijdige eigenschappen
in één auto te verenigen. De Terios combineert de kracht van een SUV
met het comfort van een stadsauto.
Hoewel het compacte exterieur wellicht anders doet vermoeden, beschikt
de Terios over een riante binnenruimte. Bovendien beschikt de Terios
over een eigenschap die voor de meeste SUVâs niet is weggelegd: hij is
zuiniger in verbruik dan andere SUVâs. De Terios is verkrijgbaar vanaf
⬠19.999,-.
Design
Ten opzichte van het vorige model heeft de nieuwe Terios een ware
metamorfose ondergaan. De auto is 20 centimeter langer en 15
centimeter breder geworden. De nieuwe innovatieve vormgeving van de
auto, met een wielbasis van 2580 mm en een zeer korte overhang, geeft
de Terios een robuuste uitstraling. Door de snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging en een draaicirkel van slechts 9,8 meter is de
Terios in de binnenstad zeer wendbaar.
Het interieur biedt ruimte aan vijf volwassenen. De hoofd- en
beenruimte zijn ten opzichte van het voorgaande model duidelijk
toegenomen, waardoor het comfort sterk verbeterd is. In het interieur
is gebruikgemaakt van kwalitatief hoogwaardige materialen. De
bestuurder kan rekenen op een comfortabele, hoge zitpositie en een
uitstekend zicht rondom. Bovendien is het instrumentenpaneel op het
dashboard overzichtelijk en compleet.
Techniek
Door de nieuw ontwikkelde en krachtige 1.5 liter 16V DVVT (dynamische
variabele kleptiming) benzinemotor met 77 kW/105 pk biedt de auto
zowel in het stadsverkeer, als op de snelweg veel rijcomfort. Met een
koppel van 140 Nm bij 4400 toeren per minuut heeft de auto voldoende
capaciteit om goed te accelereren. De handgeschakelde basisversie
(2WD) accelereert van 0 naar 100 km per uur in 12,4 seconden. De
topsnelheid bedraagt 160 km per uur. De Terios is goed voor een
gecombineerd brandstofverbruik van slechts 7,5 liter per 100 kilometer
(CO -emissie van 176 gram per kilometer), waarmee deze SUV zich weet
te onderscheiden van veel andere merken in dezelfde klasse.
De Terios is verkrijgbaar met achterwielaandrijving (2WD) of met
permanente vierwielaandrijving (4WD). De permanente
vierwielaandrijving, waarbij het differentieel mechanisch centraal
gesperd kan worden, maakt de auto zeer geschikt voor het rijden door
ruw terrein.
Veiligheid
Als het om actieve en passieve veiligheid gaat, dan laat de Terios
nauwelijks te wensen over. De Terios is standaard uitgerust met ABS en
EBD (Elektronic Brake Force Distribution). De 4WD-versie kan bovendien
uitgerust worden met VSC (Vehicle Stability Control) die standaard
gekoppeld is aan TRC (Traction Control). In combinatie met
automatische transmissie, wordt VSC geleverd met DAC (Downhill Assist
Control) en HAC (Hill-Start Assist Control). DAC en HAC zijn
elektronische snufjes die het de bestuurder off-road of op bergachtig
terrein een stuk gemakkelijker maken.
Uitrusting
De nieuwe Terios is in vijf versies leverbaar. De basisversie (2WD) is
verkrijgbaar vanaf ⬠19.999,- en is o.a. uitgerust met twee airbags,
ABS met EBD, centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare ruiten,
stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbaar stuur, in delen neerklapbare
achterbank en elektrisch bedienbare buitenspiegels. De basisversie kan
uitgebreid worden met het Explore-pakket of het exclusieve
Expedition-pakket.
De 4WD kent een rijke standaarduitrusting (Adventure-pakket) met o.a.
airconditioning,, geïntegreerde radio/cd-speler en een in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel. Daarnaast is het Exclusive-pakket
verkrijgbaar, dat de auto een zeer luxe en een meer terreinwagen
uitstraling geeft, o.a. door de contrasterende spatschermverbreders en
side skirts.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai