AutoRai

De nieuwe Daihatsu Terios: anders dan de andere SUVâs

(5/3/2006)
Sinds enige weken is hij verkrijgbaar: de nieuwe Daihatsu Terios. Met de nieuwe Terios weet Daihatsu schijnbaar tegenstrijdige eigenschappen in één auto te verenigen. De Terios combineert de kracht van een SUV met het comfort van een stadsauto.
Hoewel het compacte exterieur wellicht anders doet vermoeden, beschikt de Terios over een riante binnenruimte. Bovendien beschikt de Terios over een eigenschap die voor de meeste SUVâs niet is weggelegd: hij is zuiniger in verbruik dan andere SUVâs. De Terios is verkrijgbaar vanaf ⬠19.999,-.

Design
Ten opzichte van het vorige model heeft de nieuwe Terios een ware metamorfose ondergaan. De auto is 20 centimeter langer en 15 centimeter breder geworden. De nieuwe innovatieve vormgeving van de auto, met een wielbasis van 2580 mm en een zeer korte overhang, geeft de Terios een robuuste uitstraling. Door de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en een draaicirkel van slechts 9,8 meter is de Terios in de binnenstad zeer wendbaar.

Het interieur biedt ruimte aan vijf volwassenen. De hoofd- en beenruimte zijn ten opzichte van het voorgaande model duidelijk toegenomen, waardoor het comfort sterk verbeterd is. In het interieur is gebruikgemaakt van kwalitatief hoogwaardige materialen. De bestuurder kan rekenen op een comfortabele, hoge zitpositie en een uitstekend zicht rondom. Bovendien is het instrumentenpaneel op het dashboard overzichtelijk en compleet.

Techniek
Door de nieuw ontwikkelde en krachtige 1.5 liter 16V DVVT (dynamische variabele kleptiming) benzinemotor met 77 kW/105 pk biedt de auto zowel in het stadsverkeer, als op de snelweg veel rijcomfort. Met een koppel van 140 Nm bij 4400 toeren per minuut heeft de auto voldoende capaciteit om goed te accelereren. De handgeschakelde basisversie (2WD) accelereert van 0 naar 100 km per uur in 12,4 seconden. De topsnelheid bedraagt 160 km per uur. De Terios is goed voor een gecombineerd brandstofverbruik van slechts 7,5 liter per 100 kilometer (CO -emissie van 176 gram per kilometer), waarmee deze SUV zich weet te onderscheiden van veel andere merken in dezelfde klasse.

De Terios is verkrijgbaar met achterwielaandrijving (2WD) of met permanente vierwielaandrijving (4WD). De permanente vierwielaandrijving, waarbij het differentieel mechanisch centraal gesperd kan worden, maakt de auto zeer geschikt voor het rijden door ruw terrein.

Veiligheid
Als het om actieve en passieve veiligheid gaat, dan laat de Terios nauwelijks te wensen over. De Terios is standaard uitgerust met ABS en EBD (Elektronic Brake Force Distribution). De 4WD-versie kan bovendien uitgerust worden met VSC (Vehicle Stability Control) die standaard gekoppeld is aan TRC (Traction Control). In combinatie met automatische transmissie, wordt VSC geleverd met DAC (Downhill Assist Control) en HAC (Hill-Start Assist Control). DAC en HAC zijn elektronische snufjes die het de bestuurder off-road of op bergachtig terrein een stuk gemakkelijker maken.

Uitrusting
De nieuwe Terios is in vijf versies leverbaar. De basisversie (2WD) is verkrijgbaar vanaf ⬠19.999,- en is o.a. uitgerust met twee airbags, ABS met EBD, centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare ruiten, stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbaar stuur, in delen neerklapbare achterbank en elektrisch bedienbare buitenspiegels. De basisversie kan uitgebreid worden met het Explore-pakket of het exclusieve Expedition-pakket.

De 4WD kent een rijke standaarduitrusting (Adventure-pakket) met o.a. airconditioning,, geïntegreerde radio/cd-speler en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Daarnaast is het Exclusive-pakket verkrijgbaar, dat de auto een zeer luxe en een meer terreinwagen uitstraling geeft, o.a. door de contrasterende spatschermverbreders en side skirts.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster