Miko
Miko lanceert nieuw concept in het kader van
Duurzaam Ondernemen
Turnhout, 3 mei 2006 - Miko, de op Eurolist by Euronext Brussel genoteerde
specialist in koffieservice en kunststofverpakkingen, heeft aangekondigd op
15 mei een nieuw concept te ontsluieren dat past in de missie van Duurzaam
Ondernemen. Het gaat een stuk verder dan de klassieke initiatieven op het
vlak van duurzaam ondernemen in de koffiebranche.
Binnen de Miko-groep werd vorig jaar een denktank opgericht die zich
verdiept heeft in het thema van het Duurzaam Ondernemen (DO). Onder het
motto "ik doe iets voor DO", werd besloten tot uitbreiding van de missie
van de groep.
De Miko-groep engageert zich hierbij om zich niet éénzijdig te concentreren
op Profit, maar dat ze een gezond evenwicht zal nastreven tussen Profit,
People en Planet (de beroemde 3 P's van het DO).
"Onze denktank kwam tot de conclusie dat wij moeten ondernemen met zowel
ons hoofd als met ons hart. Vandaar dat we besloten hebben een concept te
lanceren dat een dubbele doelstelling realiseert: "Op goede voet met de
Aarde, op eerlijke voet met het Zuiden". Het betreft een concept dat al
onze klanten de kans zal geven om voortaan (h)eerlijke koffie te drinken
die zowel "een boontje" heeft voor het Zuiden, als "een boompje" zal
bijdragen aan een groenere wereld." aldus Frans Michielsen, CEO van de Miko-
groep.
"Op het ruimteschip Aarde zijn er nu eenmaal geen passagiers, we zijn allen
bemanningsleden. We moeten allen iets bijdragen, en met ons nieuwe concept
krijgen onze klanten nu die kans. Wat het voor België unieke concept juist
inhoudt zal bekend worden gemaakt tijdens een debat op 15 mei. Daar zal
gedebatteerd worden over enkele gevoelige thema's die kaderen binnen het
DO. Enkele zeer bekende namen zoals Karel Van Miert, Fons Verplaetse,
Margriet Hermans, Ludwig Caluwé, Jean-Marie Dedecker, Bart Martens, Wendel
Trio van Greenpeace, Karel Boone, en Zijne Excellentie Méntor Villagomez,
Ambassadeur van Ecuador, zullen daarbij aanwezig zijn", aldus Frans Van
Tilborg, gedelegeerd bestuurder van de Miko-groep.
OVER MIKO
Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en werd in 1998
geïntroduceerd op Eurolist by Euronext Brussel. Miko volgt een
"tweepijlerstrategie" waarbij de kernactiviteiten - koffieservice en
kunststofverpakkingen - nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun
eigen management, zodat beide activiteiten een eigen groeipad kunnen
volgen. De groep stelt 537 mensen te werk en haalde in 2005 een omzet van
82,99 miljoen EUR. Het is een internationale groep met eigen ondernemingen
in België, Frankrijk, Nederland, Engeland, Duitsland, Polen, Tsjechië en
Slowakije.
EINDE