Miko


Miko lanceert nieuw concept in het kader van

Duurzaam Ondernemen

Turnhout, 3 mei 2006 - Miko, de op Eurolist by Euronext Brussel genoteerde specialist in koffieservice en kunststofverpakkingen, heeft aangekondigd op 15 mei een nieuw concept te ontsluieren dat past in de missie van Duurzaam Ondernemen. Het gaat een stuk verder dan de klassieke initiatieven op het vlak van duurzaam ondernemen in de koffiebranche.

Binnen de Miko-groep werd vorig jaar een denktank opgericht die zich verdiept heeft in het thema van het Duurzaam Ondernemen (DO). Onder het motto "ik doe iets voor DO", werd besloten tot uitbreiding van de missie van de groep.

De Miko-groep engageert zich hierbij om zich niet éénzijdig te concentreren op Profit, maar dat ze een gezond evenwicht zal nastreven tussen Profit, People en Planet (de beroemde 3 P's van het DO).

"Onze denktank kwam tot de conclusie dat wij moeten ondernemen met zowel ons hoofd als met ons hart. Vandaar dat we besloten hebben een concept te lanceren dat een dubbele doelstelling realiseert: "Op goede voet met de Aarde, op eerlijke voet met het Zuiden". Het betreft een concept dat al onze klanten de kans zal geven om voortaan (h)eerlijke koffie te drinken die zowel "een boontje" heeft voor het Zuiden, als "een boompje" zal bijdragen aan een groenere wereld." aldus Frans Michielsen, CEO van de Miko- groep.

"Op het ruimteschip Aarde zijn er nu eenmaal geen passagiers, we zijn allen bemanningsleden. We moeten allen iets bijdragen, en met ons nieuwe concept krijgen onze klanten nu die kans. Wat het voor België unieke concept juist inhoudt zal bekend worden gemaakt tijdens een debat op 15 mei. Daar zal gedebatteerd worden over enkele gevoelige thema's die kaderen binnen het DO. Enkele zeer bekende namen zoals Karel Van Miert, Fons Verplaetse, Margriet Hermans, Ludwig Caluwé, Jean-Marie Dedecker, Bart Martens, Wendel Trio van Greenpeace, Karel Boone, en Zijne Excellentie Méntor Villagomez, Ambassadeur van Ecuador, zullen daarbij aanwezig zijn", aldus Frans Van Tilborg, gedelegeerd bestuurder van de Miko-groep.

OVER MIKO

Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en werd in 1998 geïntroduceerd op Eurolist by Euronext Brussel. Miko volgt een "tweepijlerstrategie" waarbij de kernactiviteiten - koffieservice en kunststofverpakkingen - nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat beide activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. De groep stelt 537 mensen te werk en haalde in 2005 een omzet van 82,99 miljoen EUR. Het is een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk, Nederland, Engeland, Duitsland, Polen, Tsjechië en Slowakije.

EINDE