Productschap Margarine


03.05.2006

VWA onderzoek: Steeds meer ondernemers frituren verantwoord

De Voedsel en Warenautoriteit (VWA) heeft gisteren haar onderzoek naar gebruik van vloeibaar frituurvet bij snackbars en cafetaria's gepubliceerd op haar website. Hieruit blijkt dat in juni 2005 45% van deze ondernemers in vloeibaar vet frituurde.

Het onderzoek is een vervolg op het onderzoek dat de VWA heeft uitgevoerd in 2004. Hieruit bleek dat 33% van de bezochte ondernemers vloeibaar vet gebruikte. In mei en juni 2005 werden in totaal 646 snackbars/cafetaria's bezocht. Van dit aantal maakten 607 ondernemers ook deel uit van de nulmeting in 2004. Sinds het bezoek in 2004 zijn 94 van deze 607 ondernemers overgestapt op vloeibaar vet, zodat in totaal 45% verantwoord frituurde. In oktober 2005 is dit resultaat al bekendgemaakt tijdens het symposium veTbeter! van de Task Force Verantwoorde Vetzuursamenstelling. De belangrijkste redenen voor ondernemers om over te stappen op vloeibaar vet waren het bezoek van de VWA en de publiciteit over Verantwoord Frituren.

Sinds 2004 voert het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën samen met Koninklijk Horeca Nederland (KHN) de campagne Verantwoord Frituren om het gebruik van vloeibaar vet in de horeca te stimuleren. Horeca-ondernemers die meedoen aan de campagne krijgen gratis campagnemateriaal (folders, deurstickers, posters). Onlangs zijn er ook 1,8 miljoen folders verspreid onder consumenten, met daarin de uitleg waarom Verantwoord Frituren beter is en bij wie ze daarvoor terecht kunnen. Alle cafetaria's die zich hebben aangemeld bij de campagne, werden daarbij genoemd.

Eén van de beleidsdoelstellingen van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is dat in 2010 meer mensen eten volgens de Richtlijnen Goede Voeding en dus minder verzadigde vetzuren en transvetzuren gebruiken. Vast vet bevat ten opzichte van vloeibaar vet meer verzadigde vetzuren en transvetzuren, die de kans op hart- en vaatziekten verhogen. De campagne Verantwoord Frituren van het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën en Koninklijk Horeca Nederland (KHN) sluit hierbij aan.

Voor het VWA-rapport 'Onderzoek naar het gebruik van frituurvet in de horeca' klik hier .