Mei 2006

Europese steden favoriete vakantiebestemming 50+ers Onderzoek 50+ Expertisecentrum naar vrijetijdsbesteding 50+ers bezoeken in hun vakantie het liefst een stad. Stedentrips zijn met 47% de favoriete vakantiebesteding, gevolgd door rustige strandvakanties en actieve rondreizen (beide 40%). Ondanks deze duidelijke top 3 blijkt uit onderzoek in opdracht van het 50+ Expertisecentrum, dat dé 50+er niet bestaat. Veel mensen in deze doelgroep zoeken graag de natuur op voor wandelingen of fietstochten, trekken er met de tent of caravan op uit of boeken een bungalow. Daarnaast is een grote groep cultureel ingesteld. Die mensen bezoeken tijdens hun vakantie musea, bekijken architectonische hoogstandjes of doen culturele festivals aan.
Het grootschalige onderzoek naar onder andere de vrijetijdsbesteding van 50+ers is uitgevoerd door onderzoeksbureau Veldkamp (onderdeel van TNS NIPO).

Uit het onderzoek blijkt verder dat 50- tot 55-jarigen eerder dan 55+ers de voorkeur geven aan een vakantie lang uitrusten op het strand of genieten in een luxe resort. Daarnaast lijkt het erop dat er in veel 50+ huishoudens wordt gediscussieerd tussen man en vrouw als het gaat om de komende vakantie. Vrouwen geven de voorkeur aan een cultuurvakantie, terwijl mannen het liefst sportief bezig zijn, al dan niet op en rond het water, of pretparken bezoeken.

Ook wat betreft vrijetijdsbesteding is de 50+ doelgroep niet bepaald homogeen. De top 3 van meest voorkomende uitstapjes bestaat uit het opzoeken van de natuur, de bezichtiging van een stad of plaats in Nederland, en een bezoekje aan een braderie of fair. Respectievelijk 54%, 49% en 39% van de 50+ers geeft aan dit het afgelopen jaar minimaal één keer te hebben gedaan. Ook voor wat betreft uitgaansgelegenheden lopen de meningen uiteen. 46% heeft in de vier weken voorafgaand aan het onderzoek gegeten in een restaurant of eetcafé, terwijl 16% een café of bar heeft bezocht en 15% heeft genoten van een opera of concert.

Thuis blijken vooral televisie, radio, de krant en internet populaire vrijetijdsbestedingen. Vier op de vijf 50+ers kijkt elke dag televisie, drie op de vijf luistert (al dan niet in de auto) naar de radio, terwijl de helft dagelijks de krant leest. Ruim een derde surft dagelijks op internet en 12% leest elke dag van de week een tijdschrift. Ook hierin verschillen mannen en vrouwen. Vrouwen lezen liever een tijdschrift, terwijl mannen meer internetten.

Over 50+ Expertisecentrum
Het 50+ Expertisecentrum geeft kleur aan grijs. Het centrum is een initiatief van drie partijen: het tijdschrift ZIN (Sanoma Uitgevers BV), de omroep NCRV en het omroepblad NCRV-gids. Drie ervaren organisaties die zich dagelijks richten op de 50+ doelgroep. Belangrijkste doelstelling van het 50+ Expertisecentrum is het emanciperen van deze doelgroep en het beschikbaar maken van kennis over 50+ers voor redacties, marketeers, overheden, non-profitorganisaties, mediabureaus en adverteerders. Dit doet het centrum door bestaande informatie en eigen onderzoeksresultaten te bundelen. Het 50+ Expertisecentrum wil een databank, vraagbaak, kenniscentrum, platform en forum in één zijn. Het centrum streeft naar een dialoog met belanghebbenden, met als uiteindelijk resultaat dat de 50+ doelgroep optimaal wordt benaderd en bereikt.

Onderzoeksboekje
De resultaten van het onderzoek van het 50+ Expertisecentrum zijn samengevat in het onderzoeksboekje '50+: hoezo homogeen? Vijf typologieën'. Dit boekje biedt inzicht in de diverse kleuren en voorkeuren van een dynamische, levenslustige en koopkrachtige doelgroep. Naast de segmentatie gaat dit boekje in op de belevingswereld, houding en kernwaarden van 50+ers, en op de beleving van deze groep op het gebied van auto's, banken, mobiele telefonie, beeld en geluid, persoonlijke verzorging en voeding. Het boekje is gratis op te vragen bij Lammers van Toorenburg Benelux PR via stella@lvtpr.nl
Meer informatie is te vinden op http://www.50plusexpertisecentrum.nl/

Voor meer informatie over het 50+ Expertisecentrum en/of het onderzoek:
50+ Expertisecentrum
Barbara Soesan
E-mail: barbara.soesan@50plusexpertisecentrum.nl Telefoon: 035 67 26 842

Lammers van Toorenburg Benelux PR
Stella Jansen
E-mail: stella@lvtpr.nl
Telefoon: 030 65 65 070
2006-05-03