Mei 2006
Europese steden favoriete vakantiebestemming 50+ers
Onderzoek 50+ Expertisecentrum naar vrijetijdsbesteding
50+ers bezoeken in hun vakantie het liefst een stad. Stedentrips zijn
met 47% de favoriete vakantiebesteding, gevolgd door rustige
strandvakanties en actieve rondreizen (beide 40%). Ondanks deze
duidelijke top 3 blijkt uit onderzoek in opdracht van het 50+
Expertisecentrum, dat dé 50+er niet bestaat. Veel mensen in deze
doelgroep zoeken graag de natuur op voor wandelingen of fietstochten,
trekken er met de tent of caravan op uit of boeken een bungalow.
Daarnaast is een grote groep cultureel ingesteld. Die mensen bezoeken
tijdens hun vakantie musea, bekijken architectonische hoogstandjes of
doen culturele festivals aan.
Het grootschalige onderzoek naar onder andere de vrijetijdsbesteding
van 50+ers is uitgevoerd door onderzoeksbureau Veldkamp (onderdeel van
TNS NIPO).
Uit het onderzoek blijkt verder dat 50- tot 55-jarigen eerder dan
55+ers de voorkeur geven aan een vakantie lang uitrusten op het strand
of genieten in een luxe resort. Daarnaast lijkt het erop dat er in
veel 50+ huishoudens wordt gediscussieerd tussen man en vrouw als het
gaat om de komende vakantie. Vrouwen geven de voorkeur aan een
cultuurvakantie, terwijl mannen het liefst sportief bezig zijn, al dan
niet op en rond het water, of pretparken bezoeken.
Ook wat betreft vrijetijdsbesteding is de 50+ doelgroep niet bepaald
homogeen. De top 3 van meest voorkomende uitstapjes bestaat uit het
opzoeken van de natuur, de bezichtiging van een stad of plaats in
Nederland, en een bezoekje aan een braderie of fair. Respectievelijk
54%, 49% en 39% van de 50+ers geeft aan dit het afgelopen jaar
minimaal één keer te hebben gedaan. Ook voor wat betreft
uitgaansgelegenheden lopen de meningen uiteen. 46% heeft in de vier
weken voorafgaand aan het onderzoek gegeten in een restaurant of
eetcafé, terwijl 16% een café of bar heeft bezocht en 15% heeft
genoten van een opera of concert.
Thuis blijken vooral televisie, radio, de krant en internet populaire
vrijetijdsbestedingen. Vier op de vijf 50+ers kijkt elke dag
televisie, drie op de vijf luistert (al dan niet in de auto) naar de
radio, terwijl de helft dagelijks de krant leest. Ruim een derde surft
dagelijks op internet en 12% leest elke dag van de week een
tijdschrift. Ook hierin verschillen mannen en vrouwen. Vrouwen lezen
liever een tijdschrift, terwijl mannen meer internetten.
Over 50+ Expertisecentrum
Het 50+ Expertisecentrum geeft kleur aan grijs. Het centrum is een
initiatief van drie partijen: het tijdschrift ZIN (Sanoma Uitgevers
BV), de omroep NCRV en het omroepblad NCRV-gids. Drie ervaren
organisaties die zich dagelijks richten op de 50+ doelgroep.
Belangrijkste doelstelling van het 50+ Expertisecentrum is het
emanciperen van deze doelgroep en het beschikbaar maken van kennis
over 50+ers voor redacties, marketeers, overheden,
non-profitorganisaties, mediabureaus en adverteerders. Dit doet het
centrum door bestaande informatie en eigen onderzoeksresultaten te
bundelen. Het 50+ Expertisecentrum wil een databank, vraagbaak,
kenniscentrum, platform en forum in één zijn. Het centrum streeft naar
een dialoog met belanghebbenden, met als uiteindelijk resultaat dat de
50+ doelgroep optimaal wordt benaderd en bereikt.
Onderzoeksboekje
De resultaten van het onderzoek van het 50+ Expertisecentrum zijn
samengevat in het onderzoeksboekje '50+: hoezo homogeen? Vijf
typologieën'. Dit boekje biedt inzicht in de diverse kleuren en
voorkeuren van een dynamische, levenslustige en koopkrachtige
doelgroep. Naast de segmentatie gaat dit boekje in op de
belevingswereld, houding en kernwaarden van 50+ers, en op de beleving
van deze groep op het gebied van auto's, banken, mobiele telefonie,
beeld en geluid, persoonlijke verzorging en voeding. Het boekje is
gratis op te vragen bij Lammers van Toorenburg Benelux PR via
stella@lvtpr.nl
Meer informatie is te vinden op http://www.50plusexpertisecentrum.nl/
Voor meer informatie over het 50+ Expertisecentrum en/of het
onderzoek:
50+ Expertisecentrum
Barbara Soesan
E-mail: barbara.soesan@50plusexpertisecentrum.nl
Telefoon: 035 67 26 842
Lammers van Toorenburg Benelux PR
Stella Jansen
E-mail: stella@lvtpr.nl
Telefoon: 030 65 65 070
2006-05-03