Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
3 mei 2006
Marketingrapport Woninginrichters 2006
Almelo - Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder woninginrichters in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Woninginrichters 2006 uiteengezet. Voor toeleverende ondernemingen in de woonbranche biedt het rapport een actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, leveranciers, distributiekanalen en mediagebruik.
Algemeen
Het gemiddelde aantal medewerkers, herrekend tot fulltime, bedraagt 5,2. De mediaan (middelste waarneming) betreft 3 medewerkers. De woninginrichters realiseren gemiddeld 31% van de omzet met de verkoop van vloerbedekking. Raambekleding vertegenwoordigt 26%, meubelen 21% en woonaccessoires 13% van de omzet van een gemiddelde woninginrichter. Wandafwerking, zoals verf en behang, speelt met een omzetaandeel van 5% een zeer bescheiden rol. Het gemiddeld aantal vierkante meter verkoopvloeroppervlak van een onderneming bedraagt 669 vierkante meter. De mediaan (middelste waarneming) betreft 280 vierkante meter. Tweederde van de ondervraagden heeft een verkoopvloeroppervlak tot 500 vierkante meter.
Inkoop
82% van de respondenten koopt geheel zelfstandig in. 15% van de ondernemingen is aangesloten bij een winkelformule of onderdeel van een keten. Men heeft gemiddeld 37,5 regelmatige leveranciers ten behoeve van het verkoopassortiment. Het afgelopen jaar heeft men 5,3% van de regelmatige leveranciers afgestoten. Slechte service en ondeskundig personeel vormen een belangrijk motief voor het verbreken van een relatie met een leverancier. Daarnaast zijn slechte leveringen en faillissementen van leveranciers veelvuldig genoemd. In dezelfde periode heeft men ten opzichte van de bestaande regelmatige leveranciers krap 5% nieuwe regelmatige leveranciers aangetrokken. Bij het kiezen van een nieuwe regelmatige leverancier speelt het assortiment een vooraanstaande rol. Het actueel houden van het marktgerichte assortiment en het regelmatig introduceren van nieuwe producten is een belangrijke klantentrekker voor woninginrichters. De top drie van de meest genoemde regelmatige leveranciers van vloerbedekking wordt gevormd door Parade Tapijt, Desso en Bonaparte Tapijt. Met betrekking tot raambekleding voeren Luxaflex, B&C Products en ADO de ranglijst aan.
Bij de productgroepen wandafwerking, meubelen en woonaccessoires zien we een zeer grote diversiteit aan leveranciers. Bij de selectie van een leverancier wordt er vooral op de leveringsbetrouwbaarheid (het uit voorraad leveren) gelet, evenals de kwaliteit van de producten en de (inkoop-)prijs. De meest gebruikte bestelmedia zijn het bestellen per fax en via de telefoon. Krap eenderde van de woninginrichters bestelt ook via internet, intranet of e-mail. De woninginrichters hebben met name behoefte aan verbetering op het gebied van leveringen, voorraad en algehele service van leveranciers. Het gaat hier in de meeste gevallen om sneller en op tijd leveren. Op het gebied van algehele service bestaat er behoefte aan betere communicatie, meer frequente vertegenwoordigerbezoeken, het nakomen van afspraken, het meedenken met de detaillist en een betere klachtafhandeling. Op het gebied van prijzen vindt men de vrachtkosten veelal te hoog. Daarnaast vindt men de handelsmarge vaak te klein.
Media en communicatie
Bij de oriëntatie op nieuwe leveranciers spelen vakbeurzen en vertegenwoordigers een vooraanstaande rol.
Bij de oriëntatie op nieuwe producten zijn deze media ook favoriet. Daarnaast volgt men met name nieuwe productontwikkelingen in de vakbladen. 83% van de respondenten leest vakbladen. De meest (spontaan) genoemde vakbladen zijn Wonen (CBW), Mobilia en Meubel. Ook leest een aanzienlijk deel van de woninginrichters publieksbladen zoals VT Wonen en Eigen Huis & Interieur. Het afgelopen jaar heeft 72% van de woninginrichters vakbeurzen bezocht, waarbij INterdecor in Utrecht de meest bezochte vakbeurs is, gevolgd door HTC te Nieuwegein en Intirio te Gent. Promotionele acties van leveranciers middels beursaanbiedingen of vertegenwoordigerbezoeken worden positief ontvangen. Erg negatief staat men tegenover promotionele acties via de fax of de telefoon. 80% van de woninginrichters heeft faciliteiten die toegang tot internet verschaffen.
Van de respondenten die nog geen toegang tot internet heeft, verwacht 30% over een jaar wel toegang tot internet te hebben. Internet wordt het meest gebruikt voor communicatiedoeleinden en het raadplegen van product- en prijsinformatie. 46% van de internetgebruikers plaatst ook bestellingen via dit medium. 17% van de respondenten die toegang tot internet hebben geeft aan informatie en / of functies op internetsites van leveranciers te missen. Het gaat hier veelal om bestelfaciliteiten, product- en prijsinformatie. Vakwebsites worden door 49% van de respondenten die toegang hebben tot internet bezocht. De meest bezochte vakwebsites zijn die van fabrikanten en leveranciers.
Economisch perspectief
In het jaar 2005 heeft 43% van de woninginrichters een stijging van de omzet gerealiseerd ten opzichte van het voorgaande jaar. Een kwart van de respondenten werd geconfronteerd met een dalende omzet. Voor het jaar 2006 verwacht 33% van de ondernemingen een gelijkblijvende omzet. 7% verwacht een daling en de overige 60% een stijging van de omzet. De verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat zijn behoudender; 48% verwacht een gelijkblijvend netto bedrijfsresultaat en 47% een stijging. Algemene ontwikkelingen die men het komende jaar verwacht zijn een opleving van de economie en een afname van het aantal kleine speciaalzaken. Toch verwacht 6% van de woninginrichters een verdere verslechtering van de economie. Trends welke de ondervraagden het komende jaar verwachten binnen de branche zijn meer kleur in de collecties en een stijging van de verkoop van klassieke producten en harde vloeren. Voor zachte vloeren en teak voorziet men een daling van de verkopen.
Aan het onderzoek onder woninginrichters hebben 250 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een telefonische enquête uitgevoerd in maart 2006. De respondenten vallen hoofdzakelijk onder de BIK-code 5244 van de Kamers van Koophandel.
Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.
E I N D E P E R S B E R I C H T
Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es.
www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80
---- --