Reclameopbrengsten voor de sportverenigingen
3 mei 2006
Reclameopbrengsten die een sportvereniging zelf aan een
buitensportaccommodatie verdient, mogen met ingang van 1 januari 2007
worden behouden. Dat heeft het college van burgemeester en
wethouders dinsdag 2 mei 2006 besloten.
Momenteel moeten sportverenigingen een deel van hun opbrengst nog
afdragen aan de gemeente Hilversum, aangezien het onderhoud aan de
velden en sporthallen aanmerkelijk duurder is dan de huuropbrengst. In
2005 ging dat om een bedrag van EUR 4.729,08 (ex. BTW). Nieuwe wet-
en regelgeving en forse gemeentelijke tarieven hebben de begrotingen
van Hilversumse sportverenigingen de laatste jaren echter onder druk
gezet. Dat geldt met name de leges die sportverenigingen in het kader
van een strakker handhavingsbeleid sinds kort moeten betalen voor de
noodzakelijke gebruikersvergunning.
Dat de sportverenigingen de reclameopbrengsten mogen behouden, levert
zowel de clubs als de gemeente voordelen op:
* er is minder ambtelijke capaciteit nodig voor o.a. opmeten,
factureren, kredietbewaking
* er ontstaat meer ruimte voor het stimuleren van actief en blijvend
sportgedrag van de Hilversumse inwoners (zie beleidsmaat-regelen
sportnota 'Sport Scoort')
* de vereniging krijgt een nieuwe impuls om extra (reclame)
inkomsten de verwerven
* de Hilversumse sportverenigingen krijgen extra ondersteuning.
Als er duidelijkheid is over het toekomstige beheer en de exploitatie
van de gemeentelijke binnensportaccommodaties zal worden bezien hoe
een regeling kan worden getroffen voor de binnensportverenigingen
(b.v. door het beschikbaar stellen van wandruimte).
Gemeente Hilversum