Gemeente Capelle a/d IJssel

Gemeente legt verantwoording af met presentatie jaarverslagen

Burgemeesteer mevrouw J.J.van Doorne
Foto: Peter Molkenboer

Op maandagavond 24 april zijn voor de tweede keer alle jaarverslagen over het gemeentelijke beleid en de uitvoering ervan in 2005 gezamenlijk gepresenteerd aan onder andere de gemeenteraad, de pers en de WOP-besturen. Voor een gezamenlijke presentatie is gekozen vanwege de rode draad die de verschillende onderwerpen met elkaar verbindt, namelijk verantwoording afleggen over het gevoerde beleid, de kwaliteit van de dienstverlening en de invloed van de Capelse bevolking op het gemeentelijke beleid.

De gemeentelijke (maar onafhankelijke) Ombudsman lichtte zijn jaarverslag 2005 toe. Verder kwamen de gemeentelijke jaarverslagen aan bod waarin het college van burgemeester en wethouders verantwoording aflegt: het Jaarverslag en productenrekening 2005 (het financieel jaarverslag), het Jaarverslag interne klachtenregeling 2005 en het Jaarverslag commissie bezwaar en beroep 2005. De burgemeester legde verantwoording af met het Burgerjaarverslag 2005. Nieuw dit jaar was het Jaarverslag over de WOPs.

Hieronder staan per jaarverslag een aantal van de belangrijkste resultaten en aandachtspunten. De volledige jaarverslagen staan elders op deze website. Eind mei wordt huis-aan-huis een folder verspreid met een samenvatting van het Burgerjaarverslag en het financieel jaarverslag.

Burgerjaarverslag

Afhandeling brieven weer verbeterd

Met het Burgerjaarverslag legt de burgemeester verantwoording af over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening aan de Capellenaren. Onder andere over in hoeverre de servicenormen voor een groot aantal gemeentelijke producten en diensten zijn gehaald. Daarnaast valt in het Burgerjaarverslag te lezen hoe de Capelse bevolking het afgelopen jaar invloed uitoefende op de ontwikkeling van de buurt, wijk of stad (participatie).

Dienstverlening

* de gemeentelijke informatievoorziening (gemeentepagina, informatiecentrum, et cetera) scoort gemiddeld een ruime voldoende.

* de telefonische bereikbaarheid scoort iets minder goed dan in 2005. Maar volgens de Bewonersenquête 2005 zijn veruit de meeste Capellenaren tevreden over de telefonische contacten met de gemeente.

* de afhandeling van brieven waarin de gemeente gevraagd wordt een bepaalde actie te ondernemen, is sterk verbeterd. 83% is binnen de termijn van vier weken afgehandeld tegenover 61% in 2004. Het versturen van een tussenbericht om een briefschrijver te laten weten dat het beantwoorden van zijn of haar brief langer gaat duren, gebeurt echter vaak niet binnen de gestelde tijd.
* Burgerzaken scoort opnieuw goed met haar dienstverlening.
* volgens onderzoek uit 2004 onder de klanten van Sociale Zaken scoort de dienstverlening van deze afdeling gemiddeld ruim voldoende. De telefonische bereikbaarheid, de tijdige afhandeling van aanvragen voor levensonderhoud en bijzondere bijstand en de wachttijden voor een eerste afspraak bij Schuldhulpverlening zijn echter duidelijk voor verbetering vatbaar.

* de servicenorm voor de afhandeling van meldingen over de openbare ruimte (verlichting, bestrating, groenonderhoud, et cetera) is in 81% van de gevallen gehaald (2004: 70%). Een van de aandachtspunten blijft de communicatie over werkzaamheden in de openbare ruimte naar bewoners.

Participatie


· In de tweede helft van 2005 heeft de gemeente een aanpak ontwikkeld om de kwaliteit van bijeenkomsten van de gemeente met bewoners te onderzoeken. Met zes bijeenkomsten is een proef gehouden. Doel was ervaring op te doen met het gebruik van het evaluatieformulier dat speciaal voor dit soort bijeenkomsten is ontwikkeld. Na afloop van de bijeenkomsten is de bezoekers gevraagd een formulier in te vullen. Gevraagd werd bijvoorbeeld hoe men over de bijeenkomst was geïnformeerd, of men tevreden was over de bijeenkomst, of de bijeenkomst aan de verwachtingen voldeed en of men suggesties voor verbeteringen had.


· In december besloot het college van B&W om in 2006 met e-panel te starten. Het e-panel bestaat uit een groep van ruim 400 Capellenaren die via internet een aantal keer per jaar ter beantwoording een vragenlijst krijgt voorgelegd door de gemeente. De resultaten worden gebruikt om de gemeentelijke dienstverlening en voorzieningen verder te verbeteren. In 2006 wordt het e-panel geëvalueerd.

Lezerspanel
Voor het eerst heeft de gemeente voor het Burgerjaarverslag gebruikgemaakt van een lezerspanel. De concepttekst van het Burgerjaarverslag 2005 is besproken met vier Capelse bewoners. Zij waren geselecteerd uit de groep Capellenaren die een jaar eerder al ideeën aan de gemeente hadden voorgedragen ter verbetering van het Burgerjaarverslag. Het lezerspanel beoordeelde de concepttekst van het Burgerjaarverslag 2005 op leesbaarheid en inhoud. In de bijlage van het Burgerjaarverslag 2005 staat in hoeverre de suggesties van het panel in het verslag zijn meegenomen. Het lezerspanel en de gemeente beoordeelden het instellen van een lezerspanel als waardevol en voor herhaling vatbaar.

Jaarverslag en productenrekening 2005
Overschot van 1,3 miljoen euro

De jaarrekening 2005 toont een overschot van 1,3 miljoen euro. Het overschot is op verschillende onderdelen van de gemeentelijke begroting gerealiseerd. Zo is er een voordeel van circa 0,5 miljoen euro door de hogere dividendopbrengsten van aandelen die de gemeente in haar bezit heeft. De gemeenteraad bepaalt binnenkort hoe dit voordeel moet worden besteed. Het college heeft de raad voorgesteld om in ieder geval 0,7 miljoen euro te reserveren om de tarieven voor de afvalstoffenheffing in de komende jaren te beperken.

Beleidsinhoudelijk zijn in 2005 onder meer de volgende resultaten geboekt:


- er is een aanzet gegeven voor drastische vernieuwing van verouderde zorgcomplexen;


- voor het behoud van het zwembad is een structurele oplossing gevonden;


- het eerste deel van het Vuykpark is aangelegd;


- de planvorming voor het jongerencentrum is verder opgepakt;


- voor de ruimtelijke ontwikkeling van Capelle aan den IJssel is een structuurvisie en visie voor de hoogbouw in onze gemeente vastgesteld.

Jaarverslag interne klachtenregeling 2005

Meer klachten op tijd afgehandeld

In 2005 kwamen iets meer klachten (77) binnen bij de gemeente dan in 2004 (66). In vergelijking met 2004 is een groter aantal klachten (83%) binnen de wettelijke termijn van 6 weken afgehandeld (2004: 71%). Dit komt omdat een steeds groter deel van de klachten op informele wijze wordt afgehandeld. De gemeente treedt dan in overleg met de klager om zo tot een oplossing te komen. Ook in vergelijking met andere gemeenten doet Capelle aan den IJssel het goed wat betreft de score op de afhandelingstermijn.

De meeste klachten kwamen binnen bij de afdeling Sociale Zaken. Het aantal klachten steeg van 30 in 2004 naar 48 in 2005. Mogelijk is een relatie te leggen met het nieuwe beleid in het kader van de Wet werk en bijstand, met strengere eisen aan de klanten en strenger handhavend optreden. Dit beleid leidde in 2005 ook tot een stijging van het aantal bezwaarschriften tegen beëindiging of verlaging van de uitkering.

Jaarverslag commissie bezwaar en beroep 2005

Meer bezwaren op tijd afgehandeld

In 2005 ontving de gemeente in totaal 252 bezwaarschriften tegen uiteenlopende besluiten (2004: 281). Bij de Sociale kamer kwamen 180 bezwaarschriften binnen (2004: 166). De bezwaren gingen vooral over beslissingen over aanvragen voor een langdurigheidstoeslag, beëindiging van de uitkering en terugvordering van uitkeringsgeld. Bezwaarmakers tegen beslissingen van Sociale Zaken wachtten gemiddeld 11,5 weken op de beslissing op het bezwaarschrift (2004: 12). Daarbij werd 78% binnen de wettelijke termijn van 14 weken afgedaan (2004: 62%).

Bij de Algemene kamer kwamen 72 bezwaren binnen (2004: 115). De bezwaren hadden vooral betrekking op kapvergunningen en bouwvergunningen. Daarnaast waren er bezwaren tegen subsidiebesluiten en besluiten van Burgerzaken, zoals invalidenparkeerplaatsen en besluiten op verzoeken op grond van de Wet voorzieningen gehandicapten. De totale beslistermijn van bezwaarschriften op het terrein van de Algemene kamer was in 2005 gemiddeld 15,1 weken (2004: 16,6).

De afhandelingssnelheid van bezwaarschriften verbeterde. In totaal werd 71% van alle bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn van 14 weken afgedaan. In 2004 was dit 58%. Vanaf november 2004 wordt een deel van de bezwaarschriften ambtelijk afgehandeld en niet meer via het college van B&W. Deze maatregel heeft zijn vruchten afgeworpen. De overschrijding van de termijn komt vooral voor bij bezwaren die formeel worden afgedaan.

Jaarverslag gemeentelijke Ombudsman 2005

Klachtafhandeling in Capelle goed georganiseerd

De gemeentelijke Ombudsman nam in 2005 11 klachten in behandeling (2004: 12). Dit zijn bijvoorbeeld klachten die de gemeente al intern heeft behandeld en die de Ombudsman als tweedelijns klachtbehandelaar onderzoekt of beoordeeld. Daarnaast werden er 31 klachten verholpen met een kort briefje of telefoontje of met een doorverwijzing naar de gemeente (2004: 13). De Ombudsman hield in 2005 iedere donderdag tussen 10.00 en 11.00 uur spreekuur in de bibliotheek aan het Stadsplein. In 2005 bezochten 43 personen het spreekuur (2004: 36).

In vergelijking met een aantal andere gemeenten (Schiedam, Spijkenisse en Vlaardingen) is het aantal klachten per 10.000 inwoners in Capelle aan den IJssel wat lager. Volgens de Ombudsman is de klachtbehandeling in Capelle aan den IJssel goed georganiseerd in vergelijking met andere gemeenten. Mogelijk is dit een verklaring voor het lagere aantal klachten.

Jaarverslag over de WOPs 2005
Openbare ruimte, groen en veiligheid centraal

Tot dit jaar bevatte het Burgerjaarverslag een overzicht van de contacten tussen de gemeente en de WOPs. Vanwege de omvang van de informatie is dit jaar besloten hiervan een aparte uitgave te maken. Het jaarverslag over de WOPs geeft een overzicht van het aantal vergaderingen per WOP, het aantal deelnemers en de besproken onderwerpen. Per onderwerp is de reactie van de WOPs vermeld en ook wat de gemeente of andere partijen hiermee hebben gedaan.

Inrichting en onderhoud van de openbare ruimte, groen en veiligheid zijn een paar van de meest besproken onderwerpen. Verder is in bijna alle WOP's gesproken over de organisatiestructuur van de Wijkoverlegplatforms. In overleg tussen de gemeente en de WOPs is het gekwalificeerd adviesrecht van de WOP's voorbereid.

Het jaarverslag over de WOPs 2005 is opgesteld door de gemeente. Voor het verslag over 2006 wordt met de WOPs besproken hoe het een gezamenlijk verslag - van gemeente én WOPs - kan worden.