Gemeente legt verantwoording af met presentatie jaarverslagen
Burgemeesteer mevrouw J.J.van Doorne
Foto: Peter Molkenboer
Op maandagavond 24 april zijn voor de tweede keer alle jaarverslagen
over het gemeentelijke beleid en de uitvoering ervan in 2005
gezamenlijk gepresenteerd aan onder andere de gemeenteraad, de pers en
de WOP-besturen. Voor een gezamenlijke presentatie is gekozen vanwege
de rode draad die de verschillende onderwerpen met elkaar verbindt,
namelijk verantwoording afleggen over het gevoerde beleid, de
kwaliteit van de dienstverlening en de invloed van de Capelse
bevolking op het gemeentelijke beleid.
De gemeentelijke (maar onafhankelijke) Ombudsman lichtte zijn
jaarverslag 2005 toe. Verder kwamen de gemeentelijke jaarverslagen aan
bod waarin het college van burgemeester en wethouders verantwoording
aflegt: het Jaarverslag en productenrekening 2005 (het financieel
jaarverslag), het Jaarverslag interne klachtenregeling 2005 en het
Jaarverslag commissie bezwaar en beroep 2005. De burgemeester legde
verantwoording af met het Burgerjaarverslag 2005. Nieuw dit jaar was
het Jaarverslag over de WOPs.
Hieronder staan per jaarverslag een aantal van de belangrijkste
resultaten en aandachtspunten. De volledige jaarverslagen staan elders
op deze website. Eind mei wordt huis-aan-huis een folder verspreid met
een samenvatting van het Burgerjaarverslag en het financieel
jaarverslag.
Burgerjaarverslag
Afhandeling brieven weer verbeterd
Met het Burgerjaarverslag legt de burgemeester verantwoording af over
de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening aan de Capellenaren.
Onder andere over in hoeverre de servicenormen voor een groot aantal
gemeentelijke producten en diensten zijn gehaald. Daarnaast valt in
het Burgerjaarverslag te lezen hoe de Capelse bevolking het afgelopen
jaar invloed uitoefende op de ontwikkeling van de buurt, wijk of stad
(participatie).
Dienstverlening
* de gemeentelijke informatievoorziening (gemeentepagina,
informatiecentrum, et cetera) scoort gemiddeld een ruime
voldoende.
* de telefonische bereikbaarheid scoort iets minder goed dan in
2005. Maar volgens de Bewonersenquête 2005 zijn veruit de meeste
Capellenaren tevreden over de telefonische contacten met de
gemeente.
* de afhandeling van brieven waarin de gemeente gevraagd wordt een
bepaalde actie te ondernemen, is sterk verbeterd. 83% is binnen
de termijn van vier weken afgehandeld tegenover 61% in 2004. Het
versturen van een tussenbericht om een briefschrijver te laten
weten dat het beantwoorden van zijn of haar brief langer gaat
duren, gebeurt echter vaak niet binnen de gestelde tijd.
* Burgerzaken scoort opnieuw goed met haar dienstverlening.
* volgens onderzoek uit 2004 onder de klanten van Sociale Zaken
scoort de dienstverlening van deze afdeling gemiddeld ruim
voldoende. De telefonische bereikbaarheid, de tijdige afhandeling
van aanvragen voor levensonderhoud en bijzondere bijstand en de
wachttijden voor een eerste afspraak bij Schuldhulpverlening zijn
echter duidelijk voor verbetering vatbaar.
* de servicenorm voor de afhandeling van meldingen over de openbare
ruimte (verlichting, bestrating, groenonderhoud, et cetera) is in
81% van de gevallen gehaald (2004: 70%). Een van de
aandachtspunten blijft de communicatie over werkzaamheden in de
openbare ruimte naar bewoners.
Participatie
· In de tweede helft van 2005 heeft de gemeente een aanpak
ontwikkeld om de kwaliteit van bijeenkomsten van de gemeente met
bewoners te onderzoeken. Met zes bijeenkomsten is een proef gehouden.
Doel was ervaring op te doen met het gebruik van het
evaluatieformulier dat speciaal voor dit soort bijeenkomsten is
ontwikkeld. Na afloop van de bijeenkomsten is de bezoekers gevraagd
een formulier in te vullen. Gevraagd werd bijvoorbeeld hoe men over de
bijeenkomst was geïnformeerd, of men tevreden was over de bijeenkomst,
of de bijeenkomst aan de verwachtingen voldeed en of men suggesties
voor verbeteringen had.
· In december besloot het college van B&W om in 2006 met
e-panel te starten. Het e-panel bestaat uit een groep van ruim 400
Capellenaren die via internet een aantal keer per jaar ter
beantwoording een vragenlijst krijgt voorgelegd door de gemeente. De
resultaten worden gebruikt om de gemeentelijke dienstverlening en
voorzieningen verder te verbeteren. In 2006 wordt het e-panel
geëvalueerd.
Lezerspanel
Voor het eerst heeft de gemeente voor het Burgerjaarverslag
gebruikgemaakt van een lezerspanel. De concepttekst van het
Burgerjaarverslag 2005 is besproken met vier Capelse bewoners. Zij
waren geselecteerd uit de groep Capellenaren die een jaar eerder al
ideeën aan de gemeente hadden voorgedragen ter verbetering van het
Burgerjaarverslag. Het lezerspanel beoordeelde de concepttekst van het
Burgerjaarverslag 2005 op leesbaarheid en inhoud. In de bijlage van
het Burgerjaarverslag 2005 staat in hoeverre de suggesties van het
panel in het verslag zijn meegenomen. Het lezerspanel en de gemeente
beoordeelden het instellen van een lezerspanel als waardevol en voor
herhaling vatbaar.
Jaarverslag en productenrekening 2005
Overschot van 1,3 miljoen euro
De jaarrekening 2005 toont een overschot van 1,3 miljoen euro. Het
overschot is op verschillende onderdelen van de gemeentelijke
begroting gerealiseerd. Zo is er een voordeel van circa 0,5 miljoen
euro door de hogere dividendopbrengsten van aandelen die de gemeente
in haar bezit heeft. De gemeenteraad bepaalt binnenkort hoe dit
voordeel moet worden besteed. Het college heeft de raad voorgesteld om
in ieder geval 0,7 miljoen euro te reserveren om de tarieven voor de
afvalstoffenheffing in de komende jaren te beperken.
Beleidsinhoudelijk zijn in 2005 onder meer de volgende resultaten
geboekt:
- er is een aanzet gegeven voor drastische vernieuwing van
verouderde zorgcomplexen;
- voor het behoud van het zwembad is een structurele
oplossing gevonden;
- het eerste deel van het Vuykpark is aangelegd;
- de planvorming voor het jongerencentrum is verder opgepakt;
- voor de ruimtelijke ontwikkeling van Capelle aan den IJssel
is een structuurvisie en visie voor de hoogbouw in onze gemeente
vastgesteld.
Jaarverslag interne klachtenregeling 2005
Meer klachten op tijd afgehandeld
In 2005 kwamen iets meer klachten (77) binnen bij de gemeente dan in
2004 (66). In vergelijking met 2004 is een groter aantal klachten
(83%) binnen de wettelijke termijn van 6 weken afgehandeld (2004:
71%). Dit komt omdat een steeds groter deel van de klachten op
informele wijze wordt afgehandeld. De gemeente treedt dan in overleg
met de klager om zo tot een oplossing te komen. Ook in vergelijking
met andere gemeenten doet Capelle aan den IJssel het goed wat betreft
de score op de afhandelingstermijn.
De meeste klachten kwamen binnen bij de afdeling Sociale Zaken. Het
aantal klachten steeg van 30 in 2004 naar 48 in 2005. Mogelijk is een
relatie te leggen met het nieuwe beleid in het kader van de Wet werk
en bijstand, met strengere eisen aan de klanten en strenger handhavend
optreden. Dit beleid leidde in 2005 ook tot een stijging van het
aantal bezwaarschriften tegen beëindiging of verlaging van de
uitkering.
Jaarverslag commissie bezwaar en beroep 2005
Meer bezwaren op tijd afgehandeld
In 2005 ontving de gemeente in totaal 252 bezwaarschriften tegen
uiteenlopende besluiten (2004: 281). Bij de Sociale kamer kwamen 180
bezwaarschriften binnen (2004: 166). De bezwaren gingen vooral over
beslissingen over aanvragen voor een langdurigheidstoeslag,
beëindiging van de uitkering en terugvordering van uitkeringsgeld.
Bezwaarmakers tegen beslissingen van Sociale Zaken wachtten gemiddeld
11,5 weken op de beslissing op het bezwaarschrift (2004: 12). Daarbij
werd 78% binnen de wettelijke termijn van 14 weken afgedaan (2004:
62%).
Bij de Algemene kamer kwamen 72 bezwaren binnen (2004: 115). De
bezwaren hadden vooral betrekking op kapvergunningen en
bouwvergunningen. Daarnaast waren er bezwaren tegen subsidiebesluiten
en besluiten van Burgerzaken, zoals invalidenparkeerplaatsen en
besluiten op verzoeken op grond van de Wet voorzieningen
gehandicapten. De totale beslistermijn van bezwaarschriften op het
terrein van de Algemene kamer was in 2005 gemiddeld 15,1 weken (2004:
16,6).
De afhandelingssnelheid van bezwaarschriften verbeterde. In totaal
werd 71% van alle bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn van 14
weken afgedaan. In 2004 was dit 58%. Vanaf november 2004 wordt een
deel van de bezwaarschriften ambtelijk afgehandeld en niet meer via
het college van B&W. Deze maatregel heeft zijn vruchten afgeworpen. De
overschrijding van de termijn komt vooral voor bij bezwaren die
formeel worden afgedaan.
Jaarverslag gemeentelijke Ombudsman 2005
Klachtafhandeling in Capelle goed georganiseerd
De gemeentelijke Ombudsman nam in 2005 11 klachten in behandeling
(2004: 12). Dit zijn bijvoorbeeld klachten die de gemeente al intern
heeft behandeld en die de Ombudsman als tweedelijns klachtbehandelaar
onderzoekt of beoordeeld. Daarnaast werden er 31 klachten verholpen
met een kort briefje of telefoontje of met een doorverwijzing naar de
gemeente (2004: 13). De Ombudsman hield in 2005 iedere donderdag
tussen 10.00 en 11.00 uur spreekuur in de bibliotheek aan het
Stadsplein. In 2005 bezochten 43 personen het spreekuur (2004: 36).
In vergelijking met een aantal andere gemeenten (Schiedam, Spijkenisse
en Vlaardingen) is het aantal klachten per 10.000 inwoners in Capelle
aan den IJssel wat lager. Volgens de Ombudsman is de klachtbehandeling
in Capelle aan den IJssel goed georganiseerd in vergelijking met
andere gemeenten. Mogelijk is dit een verklaring voor het lagere
aantal klachten.
Jaarverslag over de WOPs 2005
Openbare ruimte, groen en veiligheid centraal
Tot dit jaar bevatte het Burgerjaarverslag een overzicht van de
contacten tussen de gemeente en de WOPs. Vanwege de omvang van de
informatie is dit jaar besloten hiervan een aparte uitgave te maken.
Het jaarverslag over de WOPs geeft een overzicht van het aantal
vergaderingen per WOP, het aantal deelnemers en de besproken
onderwerpen. Per onderwerp is de reactie van de WOPs vermeld en ook
wat de gemeente of andere partijen hiermee hebben gedaan.
Inrichting en onderhoud van de openbare ruimte, groen en veiligheid
zijn een paar van de meest besproken onderwerpen. Verder is in bijna
alle WOP's gesproken over de organisatiestructuur van de
Wijkoverlegplatforms. In overleg tussen de gemeente en de WOPs is het
gekwalificeerd adviesrecht van de WOP's voorbereid.
Het jaarverslag over de WOPs 2005 is opgesteld door de gemeente. Voor
het verslag over 2006 wordt met de WOPs besproken hoe het een
gezamenlijk verslag - van gemeente én WOPs - kan worden.
Gemeente Capelle a/d IJssel