Collectief bloggen - samenwerken met kennis
Winkwaves introduceert Winkwaves StageDEN HAAG, 20060428 -- Weblogs floreren op internet. De nieuwste trend is dat ook binnen bedrijfsomgevingen medewerkers een blog starten om zich als experts te profileren. Het individuele karakter van een blog blijkt echter een blokkade voor werkelijke kennisdeling. Iedere blog afzonderlijk is een bron van kennis, maar hoe maak je de individuele expertise inzichtelijk en bruikbaar voor het bedrijf als geheel? Daartoe introduceert het Haagse bedrijf Winkwaves een noviteit voor de zakelijke markt: collectief bloggen, een mix van social bookmarking en bloggen.
Open podium
Het product Stage van Winkwaves biedt een gemeenschappelijk podium waarop iedereen zijn favoriete en interessante webpagina's kan publiceren, voorzien van zijn mening en trefwoorden.
Stage is gebaseerd op de filosofie dat een dienst eerst en vooral waarde moet hebben voor het individu zelf het online verzamelen van interessante, nuttige informatie op het web is voor steeds meer kenniswerkers een noodzakelijke activiteit. Stage is het gereedschap dat hen daarin ondersteunt.
Individuele medewerkers kunnen met Stage hun eigen blog creëren en zich profileren als experts. Het probleem 'hoe zorg ik dat er voldoende bezoekers op mijn blog komen?' wordt met Stage omzeild: het 'open podium'-karakter stimuleert een continue stroom van bezoekers, omdat er altijd iets te beleven valt.
Door ieder individu afzonderlijk in zijn dagelijks werk te ondersteunen, ontstaat een dynamisch netwerk van meningen, pagina's en gebruikers. Dit netwerk fungeert dankzij de slimme onderliggende technologie van Stage als een platform voor kennisdeling. Populaire onderwerpen worden geaccentueerd, experts worden naar voren geschoven en de uitwisseling van kennis wordt gestimuleerd. Stage is daarmee tevens een sociale variant op Google, waarbij niet de computer bepaalt wat belangrijk is, maar collega's.
Publieke variant
Kennismaken met Stage? Sinds eind januari is een publieke variant van Stage operationeel op www.watvindenwijover.nl. In de eerste maand trok de website al meer dan 5000 bezoekers. 'Watvindenwijover' heeft inmiddels publiciteit gekregen in onder andere Emerce, Webwereld en Frankwatching.