Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Aan de redactie
Datum: 28 april 2006
Kabinet moet verantwoordelijkheid nemen bij geluidsoverlast Schiphol voor inwoners buitengebied
De regio Holland Rijnland werkt namens en voor de 12 gemeenten in het gebied. Doelstelling van Holland Rijnland is de kwaliteit van wonen, werken, ondernemen en recreëren van burgers, bedrijven en instellingen in het gebied te bevorderen. Holland Rijnland biedt het kader waarbinnen de gemeenten op deze terreinen kunnen samenwerken om efficiencyvoordelen te behalen, overleg en afstemming te plegen en streekbelangen te behartigen.
De regio Holland Rijnland heeft kennisgenomen van het kabinetsstandpunt over Schiphol. De regio erkent het economische belang van Schiphol en hecht aan de dubbeldoelstelling: "Schiphol moet kunnen groeien, maar deze groei mag niet ten koste gaan van het milieu". Deze dubbeldoelstelling dient ook in de toekomst centraal te staan in de ontwikkeling van Schiphol. De regio Holland Rijnland is blij dat het kabinet zich voorneemt concrete afspraken te maken met de sector over het terugdringen van hinder door vliegverkeer, zoals technologische vernieuwing, stillere vliegprocedures en minder vliegen boven bewoond gebied. Hiermee toont het kabinet dat zij oor heeft voor de eerder door verschillende partijen ingediende verbetervoorstellen.
De evaluatie van het Schipholbeleid diende er toe te bepalen of die 'dubbeldoelstelling' was gerealiseerd en of bijstelling van de wet nodig was. Een belangrijke vraag hierbij was of de bescherming van de nieuwe wet uit 2003 gelijkwaardig is als het daaraan voorafgaande handhavingsstelsel. Indien dit niet het geval was zou de wet moeten worden aangescherpt. Aangezien in het oude stelsel het buitengebied wel wettelijke bescherming genoot, maar in het nieuwe stelsel niet, dient de wet in deze richting te worden aangescherpt. Een daartoe aangewezen commissie (commissie Eversdijk) heeft daartoe voorstellen gedaan.
De regio Holland Rijnland is verrast te moeten constateren, dat het kabinet daarentegen concludeert, dat uit de evaluatie blijkt dat het huidige beleid in het algemeen goed werkt en dat er geen reden is tot aanscherping van het beleid (incl. regelgeving). Dit impliceert dat zij de bewoners in het buitengebied niet met aanvullende wetgeving wil beschermen. Geconstateerd wordt, dat het kabinet voorstander is van het zogenaamd "salderen van het geluidsniveau tussen de huidige handhavingspunten". Dit houdt in de praktijk in: het versoepelen van de afgesproken en wettelijk neergelegde geluidsnormen.
Het kabinet erkent, dat dit gepaard zal gaan met overlast in het buitengebied.
De regio Holland Rijnland stelt vast, dat de bewoners van het buitengebied hierdoor onevenredig zullen worden getroffen door geluid. Dit kan en mag niet de bedoeling zijn.
Het kabinet stelt tevens, dat Schiphol de komende 10 tot 20 jaar kan groeien met 25-50%. Het is de regio Holland Rijnland dan onduidelijk op grond waarvan het kabinet meent dat het mogelijk zou zijn Schiphol fors verder te laten groeien, zonder dat dit zal leiden tot een toename van overlast voor de inwoners van het buitengebied en een verslechtering van het milieu.
De regio Holland Rijnland is van mening, dat de bescherming van de inwoners in het buitengebied niet kan en mag afhankelijk gesteld worden van het welslagen van het maken van de afspraken met de sector: de inwoners van het buitengebied hebben recht op wettelijke bescherming tegen hinder door vliegverkeer. Door als kabinet blijkbaar nu reeds in te zetten op een forse groei wordt op het welslagen van die afspraken en daaruit voortvloeiende verbetervoorstellen een forse hypotheek gelegd.
Handhavingspunten in het buitengebied zijn en blijven noodzakelijk om de inwoners te beschermen. (advies commissie Eversdijk). Immers, het grootste gedeelte van ernstig gehinderden van Schiphol woont in het buitengebied. In 2005 is het aantal ernstig gehinderden toegenomen en thans zijn dit er meer dan 300.000.
De regio Holland Rijnland is voorts van mening, dat de inzet voor een forse groei van Schiphol, zonder een daarbij adequaat wettelijk beschermingskader (handhavingspunten in het buitengebied) zal leiden tot nog meer overlast. Dit is in strijd zijn met de dubbel-doelstelling die het uitgangspunt van beleid is.
De regio Holland Rijnland roept het kabinet op haar verantwoordelijkheid ten opzichte van de inwoners van het buitengebied serieus te nemen en hen alsnog de wettelijke bescherming te bieden waar ze recht op hebben.
Ingezonden persbericht