Ingezonden persbericht
CaptureTech realiseert eerste 'slimme boekenwinkel'
Grootste toepassing automatische identificatie met RFID in boekwinkel Almere
Almere, 28 april 2006 - Sinds deze week is de eerste retail supply chain actief die werkt met RFID (Radio Frequency IDentification). Selexyz Scheltema, de nieuwe boekenwinkel van de Boekhandels Groep Nederland (BGN) in Almere, is gestart met het automatisch identificeren van al haar producten met RFID (UHF Gen2). Het Nederlandse bedrijf CaptureTech voorziet samen met het Centraal Boekhuis alle boeken individueel van een unieke radiochip. Met deze wereldprimeur kunnen klanten tot op boekenplankniveau ondermeer zien waar de gewenste boeken zich in de winkel bevinden en of het boek nog op voorraad is. Tevens kunnen klanten per SMS of e-mail een melding ontvangen dat het bestelde boek is binnengekomen. Voor de boekenwinkel levert dit, naast logistieke en commerciële voordelen, ook veel tijdwinst. RFID zal in deze toepassing volgens CaptureTech de onbetwiste opvolger van de streepjescode worden.
Alle boeken van Selexyz Scheltema zijn voorzien van een eigen, unieke RFID-Tag: een chip ter grootte van een speldenknop die samen met een barcode en een antenne op een sticker zit. Gesloten dozen met nieuwe gechipte boeken worden bij binnenkomst in een door CaptureTech ontwikkelde tunnel gescand, waardoor men meteen ziet of de inhoud van de doos klopt. Het controleren van de pakbonnen van de tweeduizend boeken die dagelijks binnenkomen, hoeft niet meer. Dankzij RFID is nu ieder boek uniek herkenbaar en wordt daarmee inzichtelijk waar welk boek zich bevindt. Door een mobiele RFID scanner kan in een tijdsbestek van anderhalf tot twee uur de gehele winkel (veertigduizend boeken) worden geïnventariseerd. Hierdoor worden ook direct de locaties van de boeken geregistreerd, waardoor ze makkelijker te vinden zijn. De boekenwinkel kan precies zien of er nog genoeg boeken zijn van een bepaalde titel. Ook is zichtbaar hoe lang een boek al op de planken ligt, waardoor het misschien tijd wordt het in de uitverkoop te brengen.
De boeken geven hun identiteit prijs via de unieke chips. Klanten die de boeken hebben besteld, ontvangen een SMS of e-mail dat hun boek binnen is. Dankzij CaptureTech's ontwikkelde 'slimme afhaalboekenkast', wordt in de SMS of e-mail ook aangegeven waar en op welke plank het bestelde boek klaarligt. Dit is een optimale service voor de klant en eveneens scheelt het de boekenwinkel veel manuren om klanten te informeren dat hun boek binnen is gekomen. Daarnaast kunnen klanten van de boekhandel via 'zoekmachines' in de winkel precies achterhalen of een titel beschikbaar is en waar het zich bevindt. Ook de wachttijden aan de kassa worden gereduceerd dankzij het gebruik van RFID.
De toepassing van de gebruikte RFID chips start bij de logistieke dienstverlener voor de boekensector, het Centraal Boekhuis, en eindigt bij de kassa van de boekenwinkel. De chips bevatten enkel informatie over het boek. Zodra een boek bij de kassa is betaald, wordt de chip onbruikbaar gemaakt of verwijderd.
"Bedrijven en consumenten profiteren optimaal van deze en toekomstige mogelijkheden van RFID", stelt Sander de Ridder, CEO en oprichter van CaptureTech. "Ik ben blij en trots dat we met deze toepassing nu voor het eerst RFID UHF Generatie 2 op grote schaal voor de consumentenmarkt in de praktijk hebben kunnen brengen. We merken dat steeds meer bedrijven de voordelen erkennen. Ik verwacht in de nabije toekomst dan ook een enorme toename van het gebruik van dit soort slimme systemen voor automatische identificatie."
CaptureTech heeft in dit project nauw samengewerkt met opdrachtgever BGN en met Centraal Boekhuis en Progress Software.
Over CaptureTech
CaptureTech is een internationale, onafhankelijke specialist op het gebied van Automatische Identificatie. CaptureTech ontwerpt, bouwt, implementeert en onderhoudt integrale oplossingen voor logistieke toepassingen, waarbij gebruik wordt gemaakt van de meest geavanceerde technieken op het gebied van Barcode, RF, RFID, Visidot en Voice Recognition.