Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

WOB-verzoeken

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

ons kenmerk : IZ. 2006/0903
datum : 28-04-2006
onderwerp : Verslag Landbouw- en Visserijraad van 25 april 2006 bijlagen : 1

Geachte Voorzitter,

Hierbij breng ik u verslag uit van de Landbouw- en Visserijraad die op 25 april jl. in Luxemburg plaatsvond.

De Raad heeft met unanimiteit een voorstel voor bijzondere marktmaatregelen in de pluimveesector aangenomen en van gedachten gewisseld over de verbetering van de economische situatie in de visserijsector, over het actieplan vereenvoudiging en verbetering van het gemeenschappelijk visserijbeleid en over het beheersplan voor schol en tong in de Noordzee. Onder diversen heeft de Commissie de Raad geïnformeerd over de laatste stand van zaken inzake aviaire influenza en de WTO-onderhandelingen. Wegens ziekte werd Commissaris Borg vervangen door Commissaris Fischer Boel.

In bijlage 1 is een overzicht opgenomen van de voorstellen die zonder discussie zijn aangenomen.

Bijzondere marktmaatregelen pluimveesector

De Raad heeft met unanimiteit een voorstel voor bijzondere marktmaatregelen in de pluimveesector aangenomen. Het was al mogelijk om in geval van een veterinaire crisis dergelijke marktmaatregelen te nemen. Nu is dat ook mogelijk als er sprake is van een verstoring van de markt die direct voortkomt uit een verlies aan consumentenvertrouwen als gevolg van (vermeende) risico's voor volksgezondheid of diergezondheid. Net als bij marktmaatregelen in geval van een veterinaire crisis financiert de EU de helft van de kosten. Het is nu aan de lidstaten zelf om met concrete voorstellen te komen. Deze moeten eerst door de Commissie worden goedgekeurd en vervolgens in stemming worden gebracht in het beheerscomité. De Commissie schrijft geen concrete maatregelen voor, maar heeft wel aangegeven vooral heil te zien in maatregelen aan het begin van de keten. Overigens heeft Commissaris Fischer Boel laten weten dat zij open staat voor cofinanciering van reeds genomen maatregelen, indien deze nog steeds een positief effect hebben op de marktsituatie.

Nederland heeft de Commissie bedankt voor het voorstel en de snelheid van handelen, maar wel enige aarzeling uitgesproken bij de opening die lijkt te worden geboden voor maatregelen met terugwerkende kracht. Ook heeft Nederland twijfels geuit bij eventuele vernietiging van voorraden. Als het gezonde producten betreft, gaat van vernietiging een verkeerd signaal uit. Nederland heeft aangegeven zelf te denken aan maatregelen aan het begin van de keten, bijvoorbeeld door bedrijfsbeëindiging te stimuleren. Dit is namelijk een maatregel die gedurende een langere termijn een positief effect heeft op de markt.

Verbetering van de economische situatie in de visserijsector

De Raad heeft van gedachten gewisseld over de mededeling van de Commissie over de verbetering van de economische situatie in de visserijsector. Daarin wordt een aantal extra maatregelen voorgesteld op basis waarvan lidstaten investeringen kunnen financieren, zoals het onder voorwaarden vervangen van motoren. In het debat tekende zich, zoals te verwachten viel, een tweedeling af. Aan de ene kant een aantal lidstaten zoals het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Duitsland die zich evenals Nederland kritisch opstelden over de voorgestelde steunmaatregelen. En aan de andere kant de Baltische en zuidelijke lidstaten met een positieve opstelling. De voorzitter heeft het debat afgesloten zonder conclusies te trekken. De aan de orde zijnde problematiek zal zeker waar het betreft de steun voor vervanging van motoren, terugkomen bij de behandeling van het Visserijstructuur Fonds in de Raad van 22 en 23 mei a.s.

Actieplan vereenvoudiging en verbetering van het gemeenschappelijk visserijbeleid

De Raad heeft in een korte gedachtewisseling over het actieplan voor de vereenvoudiging en verbetering van het gemeenschappelijk visserijbeleid steun uitgesproken voor de initiatieven van de Commissie. De voortgang zal onder Fins voorzitterschap in de tweede helft van 2006 in de Raad worden besproken.

Beheersplan schol en tong

De Raad heeft een oriënterend debat gevoerd over het voorstel van de Commissie voor een nieuw beheerssysteem voor schol en tong in de Noordzee. In de inleiding van het debat heeft de Commissaris de achtergronden toegelicht. Vanuit het perspectief van het MSY (Maximum Sustainable Yield) principe worden de betrokken bestanden overbevist. Zij wees daarbij op het probleem van de schol discards (teruggooi van vis). In de huidige visserij bestaat een belangrijk deel van de gevangen schol uit juvenielen (ondermaatse vis). Het scholbestand is al langer overbevist en bevindt zich buiten veilige biologische grenzen. Een reductie van de tongvisserij zal moeten leiden tot terugdringing van de scholdiscards. De Commissie stelt een graduele verlaging van de visserij-inspanning met 10% per jaar voor, waarbij - aldus de Commissaris - enige mate van stabiliteit voor de visserijsector wordt gegarandeerd door de jaarlijkse TAC-fluctuaties te maximeren met 15%. Met de Regionale Advies Raad (RAC) is gedurende twee jaar intensief overleg gevoerd maar van die zijde is naar haar oordeel geen serieus antwoord gekomen over het beheer van platvisbestanden.

In het debat kreeg het Commissievoorstel ten aanzien van het beheer steun van een aantal lidstaten zoals Duitsland, Zweden, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. De voorgestelde controlemaatregelen kregen daarentegen een kritisch onthaal. Van Deense zijde werd met steun van het Verenigd Koninkrijk aangedrongen op het bevorderen van de selectiviteit in de visserij. Daarbij werd benadrukt dat de maatregelen vooral gericht moeten zijn op de 80 mm-netten in de boomkorvisserij, terwijl meer selectieve visserijen ontzien moeten worden.

Ik heb in het debat de noodzaak van een langetermijnaanpak benadrukt, maar erop gewezen dat ik uitga van een zekere meerjarige stabiliteit waarmee de bestanden binnen afzienbare termijn stapsgewijs groeien tot boven de voorzorgniveaus. Ik heb gewezen op de enorme sociaal-economische gevolgen van het voorstel voor de Nederlandse schol- en tongvisserij. Ook heb ik benadrukt dat in Nederland grote inspanningen worden gedaan, zoals sanering en de introductie van nieuwe technieken. Met de aanpak van Commissie wordt het draagvlak en de geloofwaardigheid voor het visserijbeleid aangetast. De Raad zou zich eerst moeten uitspreken over de toepassing van het MSY-principe ten algemene alvorens over de afzonderlijke bestanden te besluiten. Ik heb de Commissie opgeroepen zo spoedig mogelijk met internationale biologen en de Noordzee RAC een evaluatie vooraf uit te voeren naar de effecten van dit voorstel. Daarnaast zullen ook andere vloten, zoals de bordentawls en staand want, een proportionele bijdrage moeten leveren aan het herstel van de bestanden. Voorts zijn de controlemaatregelen disproportioneel. In Nederland hebben wij een goed functionerende controleaanpak en zijn met de sector adequate afspraken gemaakt in het kader van het co-management. Ik heb tenslotte benadrukt dat dit voorstel mij hoog zit en dat ik van de Commissie realistische voorstellen verwacht. Geleidelijkheid en behoud draagvlak voor het beleid zijn essentieel voor een duurzame visserij.

De Belgische delegatie sprak zich eveneens negatief uit over het voorstel. De Commissie heeft kennis genomen van de interventies van de lidstaten. De voorzitter heeft het debat zonder conclusies afgesloten.

Diversen

a) Aviaire influenza

(Informatie van de Commissie)

Commissaris Kyprianou heeft de Raad schriftelijk geïnformeerd over de laatste ontwikkelingen op het gebied van aviaire influenza. Daarbij gaf hij aan dat de situatie in Zuidoost-Azië en ook in de EU enigszins is gestabiliseerd. In Afrika en het Midden-Oosten zijn recent wel nieuwe uitbraken gesignaleerd.

b) WTO-onderhandelingen

(Informatie van de Commissie)

Commissaris Fischer Boel informeerde de Raad over de voortgang van de WTO-onderhandelingen. Inmiddels is duidelijk dat de deadline van 30 april voor het vaststellen van volledige modaliteiten niet wordt gehaald. Directeur-Generaal Pascal Lamy van de WTO heeft inmiddels voorgesteld om geen nieuwe deadlines te noemen, maar de onderhandelingen op de huidige voet voort te zetten. Half juni kunnen dan een aantal knopen worden doorgehakt. De Commissie heeft haar steun uitgesproken voor deze aanpak. Fischer Boel liet verder weten dat nu niet het juiste moment is om een nieuw aanbod te doen. Het EU-aanbod van 28 oktober 2005 blijft uiteraard gewoon op tafel liggen. Nederland heeft steun uitgesproken voor een spoedige en ambitieuze afronding van de onderhandelingen. Daarbij heeft Nederland opnieuw het belang benadrukt van non trade concerns en van de uitfasering van exportsubsidies via budget en niet via volume.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman
Bijlagen
Bijlage 1 - Bijlage bij kamerbrief 'Verslag Landbouw- en Visserijraad van 25 april 2006'