Burgerpanels kunnen werk clientenraden ondersteunen

Landelijke clientenraad

Burgerpanels kunnen werk cliëntenraden ondersteunen

De Landelijke Cliëntenraad (LCR) heeft vandaag per brief advies gegeven op het idee van minister De Geus van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om burgerpanels in te stellen. De panels moeten, zo stelt de minister voor, de taak krijgen om de uitvoering van sociale zekerheid kritisch te volgen.
De LCR wijst de minister erop dat het kritisch volgen van de sociale zekerheid nu al een taak is van de diverse cliëntenraden van gemeenten, UWV en Sociale Verzekeringsbank. De kritische signalen worden via de LCR structureel doorgesluisd naar zijn ministerie. Het principe van de burgerpanels kan de LCR daarom alleen maar toejuichen. Omdat cliëntenraden dit werk nu al uitvoeren, vindt de LCR het zaak om cliëntenraden bij de panels te betrekken. De taakomschrijving van de cliëntenraden, waaronder het kritisch volgen van de uitvoering van de sociale zekerheid, ligt nu immers vast in de wet SUWI.

Wijs geworden in de vijf jaar dat de wet SUWI en cliëntenraden bestaan, geeft de LCR de minister enkele tips bij de invoering van de panels. Een van de belangrijkste aandachtspunten is de taakomschrijving van de panels, zodat de cliëntenraden en de panels niet in elkaars vaarwater terecht komen. Ten tweede verdient de representativiteit de aandacht, vooral omdat een deel van de sociale zekerheid wordt uitgevoerd door autonoom functionerende gemeenten.
Tenslotte meent de LCR dat de minister ook een goede systematiek van onkostenvergoeding dient te formuleren. De cliëntenraden lopen nu immers vaak tegen problemen aan met vergoedingen die worden gezien als inkomen. De opgedane ervaringen op dit gebied zouden meegenomen moeten worden bij de invoering van de burgerpanels.