Antwoorden op kamervragen van Van der Vlies over de nieuwe slogan tegen
alcoholgebruik
Kamerstuk, 28-4-2006
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DBO-K-U-2674437
28 april 2006
Antwoorden van minister Hoogervorst op de vragen van het Kamerlid Van
der Vlies (SGP) over de nieuwe slogan tegen alcoholgebruik
(2050610910).
Vraag 1
Is het waar dat u heeft ingestemd met de slogan `Alcohol onder de 16
nog even niet'?
Antwoord 1.
Ja.
Vraag 2
Kent u de kritiek van de Stichting Alcoholpreventie (STAP) dat deze
slogan eerder te beschouwen is als een verkapte reclame om toch te
gaan drinken? In hoeverre is deze stichting betrokken geweest bij de
keuze voor een nieuwe slogan? 1)
Antwoord 2
Deze kritiek is mij bekend. Deze stichting is niet betrokken geweest
bij de keuze voor deze nieuwe slogan (zie verder het antwoord op vraag
3).
Vraag 3
Kunt u aangeven hoe tot de keuze voor deze slogan is gekomen, en welke
organisaties, stichtingen en eventuele anderen daarbij zijn betrokken?
Antwoord 3
Ik heb vorig jaar met de alcoholbranche afgesproken dat zij een slogan
zou ontwikkelen, die gericht moest zijn op het tegengaan van het
drinken onder de wettelijke leeftijdsgrens van 16 jaar. De slogan
moest vooral ouders en opvoeders aanspreken. De alcoholbranche heeft
een aantal slogans laten pretesten. De slogans die als beste uit de
pretest kwamen zijn besproken in de werkgroep Alcohol en Jongeren. In
deze werkgroep namen, naast vertegenwoordigers vanuit de
alcoholbranche, ook het NIGZ en het Trimbos instituut deel. De
Stichting Alcoholpreventie nam uit eigen beweging niet deel aan deze
werkgroep. Vervolgens zijn de best geteste slogans besproken door
betrokken directeuren vanuit het bedrijfsleven,
voorlichtingsorganisaties en mijn ministerie. Op basis van deze
besprekingen zijn mij twee slogans voorgelegd, waarbij de voorkeur van
de hierboven genoemde betrokken organisaties ging naar Alcohol onder
de 16? Nog even niet", omdat deze overall het beste scoorde bij de
pretest onder de doelgroep. Vanwege de testresultaten en omdat deze
slogan ook mij het beste gevoel gaf, ben ik hiermee akkoord gegaan.
Vraag 4
Bent u bereid, als mocht blijken dat deze slogan bij nader inzien toch
niet geschikt is, deze zo snel mogelijk te doen vervangen door een
betere?
Antwoord 4
Als blijkt dat deze slogan verkeerd uitpakt, zal ik mij beraden op het
nemen van nieuwe maatregelen.
1) Reformatorisch Dagblad, 30 maart 2006.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport