Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op kamervragen van Van der Vlies over de nieuwe slogan tegen alcoholgebruik

Kamerstuk, 28-4-2006

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DBO-K-U-2674437

28 april 2006

Antwoorden van minister Hoogervorst op de vragen van het Kamerlid Van der Vlies (SGP) over de nieuwe slogan tegen alcoholgebruik (2050610910).

Vraag 1
Is het waar dat u heeft ingestemd met de slogan `Alcohol onder de 16 nog even niet'?

Antwoord 1.
Ja.

Vraag 2
Kent u de kritiek van de Stichting Alcoholpreventie (STAP) dat deze slogan eerder te beschouwen is als een verkapte reclame om toch te gaan drinken? In hoeverre is deze stichting betrokken geweest bij de keuze voor een nieuwe slogan? 1)

Antwoord 2
Deze kritiek is mij bekend. Deze stichting is niet betrokken geweest bij de keuze voor deze nieuwe slogan (zie verder het antwoord op vraag 3).

Vraag 3
Kunt u aangeven hoe tot de keuze voor deze slogan is gekomen, en welke organisaties, stichtingen en eventuele anderen daarbij zijn betrokken?

Antwoord 3
Ik heb vorig jaar met de alcoholbranche afgesproken dat zij een slogan zou ontwikkelen, die gericht moest zijn op het tegengaan van het drinken onder de wettelijke leeftijdsgrens van 16 jaar. De slogan moest vooral ouders en opvoeders aanspreken. De alcoholbranche heeft een aantal slogans laten pretesten. De slogans die als beste uit de pretest kwamen zijn besproken in de werkgroep Alcohol en Jongeren. In deze werkgroep namen, naast vertegenwoordigers vanuit de alcoholbranche, ook het NIGZ en het Trimbos instituut deel. De Stichting Alcoholpreventie nam uit eigen beweging niet deel aan deze werkgroep. Vervolgens zijn de best geteste slogans besproken door betrokken directeuren vanuit het bedrijfsleven, voorlichtingsorganisaties en mijn ministerie. Op basis van deze besprekingen zijn mij twee slogans voorgelegd, waarbij de voorkeur van de hierboven genoemde betrokken organisaties ging naar Alcohol onder de 16? Nog even niet", omdat deze overall het beste scoorde bij de pretest onder de doelgroep. Vanwege de testresultaten en omdat deze slogan ook mij het beste gevoel gaf, ben ik hiermee akkoord gegaan.

Vraag 4
Bent u bereid, als mocht blijken dat deze slogan bij nader inzien toch niet geschikt is, deze zo snel mogelijk te doen vervangen door een betere?

Antwoord 4
Als blijkt dat deze slogan verkeerd uitpakt, zal ik mij beraden op het nemen van nieuwe maatregelen.

1) Reformatorisch Dagblad, 30 maart 2006.