Gemeente Utrecht
Burgerjaarverslag 2005: 'Zijn we er al bijna?'
Prestaties mogen er zijn, en kunnen nog beter
Vandaag verschijnt het vierde burgerjaarverslag van burgemeester Brouwer-Korf, met de veelzeggende titel 'Zijn we er al bijna?' Net als vorig jaar trekt burgemeester Brouwer-Korf de conclusie dat het goed gaat met de gemeentelijke dienstverlening aan de burger en met de kwaliteit van burgerparticipatie, maar ook dat er verbeterpunten blijven. Het antwoord op de titel is dan ook: 'Nee, we gaan door! Want een stad als Utrecht staat nooit stil. En we kunnen daarom nooit stellen dat we er al zijn.'
Dienstverlening: meer digitaal en één telefoonnummer
Uit de onderzoeken naar dienstverlening blijkt dat de Utrechtse inwoners nog steeds het meest tevreden zijn over de hulpvaardigheid van de medewerkers van de gemeente Utrecht, vooral bij persoonlijke contact aan de balie. Wat beter moet, is de snelheid waarmee telefoontjes en brieven worden afgehandeld. De algemene waardering voor de publieksdienstverlening was in 2005 een 6,5 (in 2004 6,6). In 2005 is volop gewerkt aan verbetering van de dienstverlening. Zo zijn maatregelen genomen voor een betere telefonische bereikbaarheid: er is nu één gemeentebreed telefoonnummer waar men terecht kan met alle vragen. Verder is de website in 2005 uitgebreid en verbeterd, zijn er wijk-websites gekomen en is E-dienstverlening uitgebreid met bijvoorbeeld een digitaal WOZ-loket. Enkele cijfers: maar liefst 70% van de Utrechters zegt de afgelopen twaalf maanden één of meer malen contact te hebben gehad met de gemeente, 30% van de telefonische contacten ging over openbare ruimte en afval en de gemeente Utrecht ontving in 2005 zo'n 1,5 miljoen poststukken.
Participatie: samen werken aan de stad
Ook in 2005 toonden inwoners, ondernemers en belangengroepen zich zeer betrokken bij de ontwikkelingen in de stad. Net als in 2004 zegt ongeveer een kwart van de Utrechters zich bezig te houden met gemeentebeleid. Inwoners worden ook op diverse manieren gestimuleerd om zelf initiatieven te nemen om hun buurt, wijk of stad te verbeteren. Dat kan via het leefbaarheidbudget, het recht van initiatief, het burgerinitiatief en het raadgevend referendum. Van deze middelen is het afgelopen jaar weer veel gebruik gemaakt. De opkomst bij bijvoorbeeld de twee referenda in 2005 was zeer hoog: 65% voor het landelijke referendum over de Europese Grondwet en 60% voor het referendum over koopzondagen. Uit de inwonersenquête 2005 blijkt tegelijkertijd dat slechts 12% van de inwoners denkt dat hij of zij het gemeentebeleid voldoende kan beïnvloeden. Opmerkelijk is dat maar liefst 55% vindt dat er te weinig mogelijkheden zijn.
Burgemeester Brouwer-Korf: "Adviezen en initiatieven van de burgers waren in 2005 een verrijking voor het bestuur én voor de stad. De rol van bijvoorbeeld het recht van initiatief, het leefbaarheidbudget en de wijkraden kristalliseert steeds meer uit. Geleidelijk aan overwinnen we de kinderziektes en andere aanloopproblemen."
Klachtenbehandeling en bezwaarschriften
De gemeentelijke diensten gaan professioneler om met klachten. Sinds 2005 is er één regeling voor klachtenbehandeling, die geldt voor de hele gemeente. Dit helpt om klachten van inwoners sneller en adequater af te handelen. Enkele feiten:
· in totaal kwamen er 382 klachtenbrieven binnen in 2005. Bijna een kwart daarvan was gegrond; 75% ervan is tussen 2 tot 6 weken afgehandeld;
· in 2005 kwamen er ruim 25% meer bezwaarschriften dan in 2004. Dit komt voornamelijk door een groot aantal bezwaarschriften over belastingzaken (iets meer dan 6% van de Utrechters heeft bezwaar gemaakt tegen de nieuwe waardebeschikking van hun woning); ruim 80% van het aantal binnengekomen bezwaren is afgehandeld binnen de wettelijke termijnen;
· de behandeltermijnen van bezwaarschriften zijn in 2005 in vrijwel alle categorieën gedaald.
Voornemens 2006
In het burgerjaarverslag wordt ook weer vooruitgeblikt. Zo is het voornemen om volgend jaar nog duidelijker te maken wat inwoners kunnen verwachten van de afhandeling van brieven en e-mails en binnen welke termijn dat zal gebeuren. Ook zal gewerkt worden aan bevordering van een klachtvriendelijke houding; klachten zijn immers ook adviezen. De digitale dienstverlening wordt verder uitgebouwd en de mogelijkheden waarop inwoners kunnen participeren, worden nog beter onder de aandacht gebracht.
Het burgerjaarverslag is te vinden op de website van de gemeente Utrecht:
www.utrecht.nl/burgemeesterbrouwer-korf.
Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Sari Klatter, bestuurscommunicatie gemeente Utrecht, 030 - 286 1409.