Gemeente Roermond

Informatiemap voor klanten Sociale Zaken schept duidelijkheid

Tilman Schreurs, wethouder Werk en Inkomen reikt vandaag het eerste exemplaar informatiemap Sociale Zaken uit. Deze Informatiemap is speciaal voor klanten met een bijstandsuitkering ontwikkeld en geeft inzicht in hun rechten en plichten. Binnenkort valt de map bij alle mensen in de bijstand in de brievenbus.

De Informatiemap geeft inzicht in de rechten en plichten voor mensen met een bijstandsuitkering. De gemeente Roermond is ervan overtuigd dat door in duidelijke bewoordingen zaken uit te leggen de naleving van de regels wordt gestimuleerd.

Afspraak is afspraak

Het verstrekken van de Informatiemap is geen vrijblijvende zaak: Mensen weten wat van hen wordt verwacht en de gemeente moet zich zelf ook houden aan de afspraken. Zo moet de gemeente binnen uiterlijk 8 weken een beslissing geven op een aanvraag om een uitkering, maar heeft de bijstandsgerechtigde de verplichting om werk te zoeken en te accepteren. Beide partijen moeten zich aan de gemaakte afspraken houden. Wethouder Schreurs: "Als de zaken tussen de gemeente en de klant duidelijk zijn vanaf het begin, dan voorkom je problemen van terugvordering en herziening van besluiten. Belangrijk is dat klanten weten welke rechten ze hebben en waar ze aanspraak op kunnen maken.

Bewaarmap belangrijke informatie

De Informatiemap is ook te gebruiken om bepaalde brieven gemakkelijk te bewaren.In de gesprekken over armoede vragen we ons vaker af of mensen wel voldoende gebruik maken van de voorzieningen die er voor hen zijn. Door middel van de informatiemap probeert Sociale Zaken de kennisachterstand op te lossen. Binnenkort valt de map bij alle mensen in de bijstand in de brievenbus. De gemeente Roermond hoopt van harte dat de mensen de map ook lezen en gebruiken.

Publicatiedatum: 28.04.2006 Bijgewerkt: 28.04.2006