Informatiemap voor klanten Sociale Zaken schept duidelijkheid
Tilman Schreurs, wethouder Werk en Inkomen reikt vandaag het eerste
exemplaar informatiemap Sociale Zaken uit. Deze Informatiemap is
speciaal voor klanten met een bijstandsuitkering ontwikkeld en geeft
inzicht in hun rechten en plichten. Binnenkort valt de map bij alle
mensen in de bijstand in de brievenbus.
De Informatiemap geeft inzicht in de rechten en plichten voor mensen
met een bijstandsuitkering. De gemeente Roermond is ervan overtuigd
dat door in duidelijke bewoordingen zaken uit te leggen de naleving
van de regels wordt gestimuleerd.
Afspraak is afspraak
Het verstrekken van de Informatiemap is geen vrijblijvende zaak:
Mensen weten wat van hen wordt verwacht en de gemeente moet zich zelf
ook houden aan de afspraken. Zo moet de gemeente binnen uiterlijk 8
weken een beslissing geven op een aanvraag om een uitkering, maar
heeft de bijstandsgerechtigde de verplichting om werk te zoeken en te
accepteren. Beide partijen moeten zich aan de gemaakte afspraken
houden. Wethouder Schreurs: "Als de zaken tussen de gemeente en de
klant duidelijk zijn vanaf het begin, dan voorkom je problemen van
terugvordering en herziening van besluiten. Belangrijk is dat klanten
weten welke rechten ze hebben en waar ze aanspraak op kunnen maken.
Bewaarmap belangrijke informatie
De Informatiemap is ook te gebruiken om bepaalde brieven gemakkelijk
te bewaren.In de gesprekken over armoede vragen we ons vaker af of
mensen wel voldoende gebruik maken van de voorzieningen die er voor
hen zijn. Door middel van de informatiemap probeert Sociale Zaken de
kennisachterstand op te lossen. Binnenkort valt de map bij alle mensen
in de bijstand in de brievenbus. De gemeente Roermond hoopt van harte
dat de mensen de map ook lezen en gebruiken.
Publicatiedatum: 28.04.2006 Bijgewerkt: 28.04.2006
Gemeente Roermond