Ingezonden persbericht


28 april 2006

Enorme groei winkelcentra in europa

Het komende jaar wordt ruim 8,3 miljoen vierkante meter winkelcentrum in Europa opgeleverd. Dit heeft de internationale vastgoedadviseur Cushman & Wakefield (C&W) berekend.

Ten opzichte van 2005 is dit een toename van negen procent. Sinds C&W in 1960 begonnen is met het monitoren van winkelcentrumontwikkelingen is dit percentage nog nooit zo hoog geweest.

Baldwin Poolman, Managing Partner C&W Nederland: 'We zien niet alleen groei in de opkomende markten aan de oostelijke kant van Europa, maar ook in de meer ontwikkelde winkelmarkten waar ontwikkelaars betere kwaliteit en meer keuze willen bieden aan retailers en consumenten.'

Voor 2007 schat C&W dat nog eens 7,2 miljoen vierkante meter winkelcentrum wordt toegevoegd in de 34 landen die zijn onderzocht. Voor 2006 en 2007 komt de totale oppervlakte aan nieuwe ruimte op 15,5 miljoen vierkante meter (gemeten in bruto vloeroppervlak in nieuwe winkelcentra en uitbreidingen van bestaande centra).

Per land vergeleken ziet Rusland de meeste vierkante meters winkelcentrum op haar markt verschijnen. Tot december 2007 zit 1,9 miljoen nieuwe vierkante meter winkelcentrum in de pijplijn. Retail is een van de meest dynamische sectoren van de Russische economie door de sterke economische groei en de ontwikkeling van consumentenkredieten.

Poolman: 'In Nederland zien we de groei van winkelcentrumoppervlakte vooral in de uitbreiding van bestaande winkelcentra in binnenstedelijk gebied. Ook ondergaan de komende tijd veel buurt- en wijkwinkelcentra een opknapbeurt waarbij vooral supermarkten groter worden om de renovatie te kunnen betalen. Veel van deze buurt- en wijkwinkelcentra dateren van voor 1985 en een herontwikkeling vergroot hun levensvatbaarheid.'

WINKELCENTRUMONTWIKKELINGEN IN EUROPA

Ranglijst Land Nieuwe winkelcentrum-
oppervlakte in de pijplijn (BVO m2) 2006/2007 Toename winkelcentrum- oppervlakte in %
jan 2006/dec 2007


1 Rusland

1.858.000
78,8

2 Verenigd Koninkrijk

1.762.000
12,7

3 Italië

1.591.000
19,2

4 Spanje

1.290.000
15,0

5 Frankrijk

1.242.000
9,4

6 Polen

1.137.000
26,6

7 Nederland
862.000
15,7

8 Duitsland
848.000
7,3

9 Turkije
555.000
26,2

10 Portugal
548.000
27,3

11 Ierland
481.000
58,0

12 Oostenrijk
398.000
17,5

13 Roemenie
333.000
98,3

14 Tsjechië
306.000
22,7

15 Zweden
293.000
9,7

16 Slowakije
250.000
48,2

17 Litouwen
248.000
93,0

18 Zwitserland
231.000

19,4
19 Griekenland
220.000
51,6

20 Oekraïne
156.000
98,9

21 Kroatië
155.000
93,4

22 Bulgarije
155.000

- *

23 Hongarije
142.000
15,6

24 Letland
121.000
41,9

25 Finland
108.000
9,0

26 Slovenië
63.000
26,0

27 Denemarken
54.000
4,3

28 Estland
33.000
13,3

29 België
32.000
3,1

30 Malta
25.000
119,0

31 Noorwegen
20.000
0,5

32 Servië
18.000
63,8

33 Bosnië Herzegovina
0
0

34 Luxemburg
0
0
TOTAAL 2006-2007
15.535.000
Totaal 2006
8.320.000
Totaal 2007
7.215.000

*Bulgarije heeft geen bestaande moderne winkelcentra. Bron: Cushman & Wakefield

/EINDE BERICHT



Ingezonden persbericht