Gemeente Breda

Burgerjaarverslag: dienstverlening in beweging

Vrijdag 28 april is het Burgerjaarverslag over 2005 van burgemeester P.A.C.M. van der Velden van Breda verschenen. In het Burgerjaarverslag legt de burgemeester verantwoording af voor de dienstverlening van zijn organisatie en de relatie tussen burgers en gemeentebestuur.

Uit het Burgerjaarverslag blijkt dat de dienstverlening van de gemeente Breda in beweging is: de klant staat centraler. Sturing daarop is niet zo eenvoudig, omdat de gemeente nog te weinig weet over de kwaliteit van de dienstverlening en nog geen servicenormen heeft. In het kader van de gemeentelijke organisatieverandering gaat het Programma Dienstverlening nu werken aan een visie op dienstverlening, de doelen en vormen en de beoogde prestaties.

De dienstverlening groeide ook in het afgelopen jaar, met name in digitale vorm. Er is wel weinig inzicht in de waardering van de burger voor de kwaliteit van de dienstverlening. Punten voor verbetering zijn de (tijdige) briefafhandeling en de telefonische bereikbaarheid. De betrouwbaarheid van en het vertrouwen in de gemeente zijn voor verbetering vatbaar, zo blijkt uit onderzoek dat aan het Burgerjaarverslag ten grondslag ligt. Breda is meer dan de eigen buurt en de burgers bevestigen dat. Burgers willen meer contacten met politiek en ambtenaren. Enkele punten ter verbetering die burgemeester Van der Velden aangeeft: meer werkgelegenheid voor vooral jongeren, versterking van de relatie met de gemeenten in de regio en meer kennisuitwisseling met andere steden, ook met buitenlandse steden als het Franse Lille en het Belgische Antwerpen.

Het Burgerjaarverslag in samenvatting wordt binnenkort huis-aan-huis in krantvorm verspreid. De integrale versie kunt u hieronder inzien/downloaden.

Breda, 28 april 2006
Zie:

Burgerjaarverslag 2005