Burgerjaarverslag: dienstverlening in beweging
Vrijdag 28 april is het Burgerjaarverslag over 2005 van burgemeester
P.A.C.M. van der Velden van Breda verschenen. In het Burgerjaarverslag
legt de burgemeester verantwoording af voor de dienstverlening van
zijn organisatie en de relatie tussen burgers en gemeentebestuur.
Uit het Burgerjaarverslag blijkt dat de dienstverlening van de
gemeente Breda in beweging is: de klant staat centraler. Sturing
daarop is niet zo eenvoudig, omdat de gemeente nog te weinig weet over
de kwaliteit van de dienstverlening en nog geen servicenormen heeft.
In het kader van de gemeentelijke organisatieverandering gaat het
Programma Dienstverlening nu werken aan een visie op dienstverlening,
de doelen en vormen en de beoogde prestaties.
De dienstverlening groeide ook in het afgelopen jaar, met name in
digitale vorm. Er is wel weinig inzicht in de waardering van de burger
voor de kwaliteit van de dienstverlening. Punten voor verbetering zijn
de (tijdige) briefafhandeling en de telefonische bereikbaarheid. De
betrouwbaarheid van en het vertrouwen in de gemeente zijn voor
verbetering vatbaar, zo blijkt uit onderzoek dat aan het
Burgerjaarverslag ten grondslag ligt. Breda is meer dan de eigen buurt
en de burgers bevestigen dat. Burgers willen meer contacten met
politiek en ambtenaren. Enkele punten ter verbetering die burgemeester
Van der Velden aangeeft: meer werkgelegenheid voor vooral jongeren,
versterking van de relatie met de gemeenten in de regio en meer
kennisuitwisseling met andere steden, ook met buitenlandse steden als
het Franse Lille en het Belgische Antwerpen.
Het Burgerjaarverslag in samenvatting wordt binnenkort huis-aan-huis
in krantvorm verspreid. De integrale versie kunt u hieronder
inzien/downloaden.
Breda, 28 april 2006
Zie:
Burgerjaarverslag 2005
Gemeente Breda