Financiële meevaller Betuweroute / risicoreservering HSL-Zuid onveranderd
Bij de bouw van de Betuweroute is over de tweede helft van 2005 een
financiële meevaller gerealiseerd van 11 miljoen euro. Deze vijfde
meevaller is het gevolg van meevallende bouwkosten. Daarnaast heeft
minister Peijs van Verkeer en Waterstaat in een brief bij de 19e
voortgangsrapportage aan de Tweede Kamer laten weten dat het
beveiligingssysteem op de Havenspoorlijn wordt omgezet naar ETCS rond
1 juni 2007. In de eerdere projectplanning werd uitgegaan van november
2006. Maar omdat er op dat moment geen waterdichte garantie is voor
voldoende (diesel)locomotieven met ETCS, heeft de minister besloten de
omschakeling later uit te voeren. Het belang van de bereikbaarheid van
de Rotterdamse haven staat voor haar voorop. Het beveiligingssysteem
ATB-EG op de Havenspoorlijn blijft daarom ook na openstelling van de
Betuweroute operationeel. Op het geheel nieuwe tracé A15 wordt wel
direct vanaf de start van de Betuweroute op 1 januari 2007 ETCS en 25
KV ingevoerd. De extra kosten die hieraan zijn verbonden, worden
zoveel mogelijk uit de lopende projectbegroting betaald.
Verder meldt minister Pejis dat zij in maart constructief overleg
heeft gehad met de coördinerend burgemeester van Barendrecht over de
veiligheidsaspecten van de Betuweroute en de HSL-Zuid. De resterende
punten worden nu nader uitgewerkt en zullen op tijd worden opgelost.
De verwachte claim op de risicoreservering voor de HSL-Zuid is met
honderd miljoen euro onveranderd gebleven. Dat blijkt uit de 18e
Voortgangsrapportage van de HSL-Zuid, die minister Peijs vandaag aan
de Tweede Kamer heeft aangeboden. De werkzaamheden liggen dusdanig op
schema dat de start van het commercieel vervoer op 1 april 2007
vooralsnog is gewaarborgd. Voor de HSL-Zuid is tot en met december
2005 93 procent van het projectbudget uitgegeven. Een risico uit het
vorige voortgangsrapport, ontsporingsgeleiding, is afgewend door
overeenstemming over de aanpak hiervan.
Verder noemt de minister enkele belangrijke onderwerpen die in de
eerste maanden van 2006 hebben gespeeld. Dit betreft onder meer de
evacuatieprocedure uit een tunnel, de veiligheid bij de uitvoering van
werkzaamheden en het testen van de beveiligingssystemen. Ook meldt de
minister dat de oplevering van het zuidelijk deel van de HSL-Zuid
(Rotterdam tot de Belgische grens) die contractueel per 1 april was
voorzien, nog niet is gebeurd. De aannemer (Infraspeed) voldeed per 1
april op een aantal punten, die overigens niet alle binnen de
invloedsfeer van Infraspeed liggen, nog niet aan de contractuele
vereisten. Het zogeheten Certificate of Availability (CoA) kon dan ook
niet worden verleend. Afgesproken is dat Infraspeed tot en met 30 juli
2006 de tijd krijgt om aan de contractuele vereisten te voldoen. De
minister zal de Kamer over de verdere gang van zaken ten aanzien van
het CoA nader informeren. Vooralsnog heeft het niet verstrekken van
het CoA op 1 april 2006 geen consequenties voor de start van het
commercieel vervoer op 1 april 2007.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat