Vereniging Nederlandse Gemeenten

BESTUURLIJKE BOETE VOOR VEILIGER VERKEER

Deze week werd bekend dat het totale aantal verkeersdoden in Nederland in 2005 opnieuw is gedaald. Onder voetgangers en fietsers is echter sprake van meer dodelijke ongevallen. Het aantal verkeersdoden in de 30 km-gebieden steeg van 35 naar 41. De VNG pleit er al geruime tijd voor om gemeenten de mogelijkheid te geven zelf de handhaving van verkeersovertredingen in deze zones ter hand te kunnen nemen.

Onveiligheid in 30 km-gebieden
3VO en ook de ANWB hebben gewezen op de verslechtering van de verkeersveiligheid in de 30 km-gebieden (woonwijken en -erven). Volgens de ANWB zou de inrichting van de 30 km-gebieden tekort schieten. De bond vindt dat de politie vaker in woonwijken moet controleren.

Indertijd is in het convenant Duurzaam Veilig echter afgesproken dat gemeenten de 30 km-gebieden sober zouden inrichten en dat Justitie handhavingscapaciteit zou vrijmaken. De uitbreiding van 30 km-gebieden is ruimschoots gehaald. Justitie heeft de toegezegde handhavingscapaciteit echter nooit waar kunnen maken.

Bestuurlijke boete
De VNG vindt dat de handhaving van verkeersovertredingen in onder andere 30 km-gebieden door middel van bestuurlijke boete moet worden aangepakt. Met dit instrument kunnen gemeenten effectief een einde maken aan de vele overtredingen door onder andere automobilisten die nu ongestraft te hard (of door rood licht) kunnen rijden binnen de bebouwde kom.

Kabinet afwijzend
Het afrondende Tweede Kamerdebat over de bestuurlijke boete moet nog plaatsvinden. Tijdens het Nationaal Verkeersveiligheidscongres op 25 april jl. liet minister Peijs (V&W) weten géén voorstander te zijn van de bestuurlijke boete voor verkeersovertredingen.


* 'Opnieuw minder doden in verkeer' : Persbericht CBS
* 'Elk verkeersslachtoffer één teveel' : Persbericht 3VO
* VNG-net dossier Verkeershandhaving