BESTUURLIJKE BOETE VOOR VEILIGER VERKEER
Deze week werd bekend dat het totale aantal verkeersdoden in Nederland
in 2005 opnieuw is gedaald. Onder voetgangers en fietsers is echter
sprake van meer dodelijke ongevallen. Het aantal verkeersdoden in de
30 km-gebieden steeg van 35 naar 41. De VNG pleit er al geruime tijd
voor om gemeenten de mogelijkheid te geven zelf de handhaving van
verkeersovertredingen in deze zones ter hand te kunnen nemen.
Onveiligheid in 30 km-gebieden
3VO en ook de ANWB hebben gewezen op de verslechtering van de
verkeersveiligheid in de 30 km-gebieden (woonwijken en -erven).
Volgens de ANWB zou de inrichting van de 30 km-gebieden
tekort schieten. De bond vindt dat de politie vaker in woonwijken moet
controleren.
Indertijd is in het convenant Duurzaam Veilig echter afgesproken dat
gemeenten de 30 km-gebieden sober zouden inrichten en dat Justitie
handhavingscapaciteit zou vrijmaken. De uitbreiding van 30 km-gebieden
is ruimschoots gehaald. Justitie heeft de toegezegde
handhavingscapaciteit echter nooit waar kunnen maken.
Bestuurlijke boete
De VNG vindt dat de handhaving van verkeersovertredingen in onder
andere 30 km-gebieden door middel van bestuurlijke boete moet worden
aangepakt. Met dit instrument kunnen gemeenten effectief een einde
maken aan de vele overtredingen door onder andere automobilisten die
nu ongestraft te hard (of door rood licht) kunnen rijden binnen de
bebouwde kom.
Kabinet afwijzend
Het afrondende Tweede Kamerdebat over de bestuurlijke boete moet nog
plaatsvinden. Tijdens het Nationaal Verkeersveiligheidscongres op 25
april jl. liet minister Peijs (V&W) weten géén voorstander te zijn van
de bestuurlijke boete voor verkeersovertredingen.
* 'Opnieuw minder doden in verkeer' : Persbericht CBS
* 'Elk verkeersslachtoffer één teveel' : Persbericht 3VO
* VNG-net dossier Verkeershandhaving
Vereniging Nederlandse Gemeenten