Weesp, 28 april 2006
Persbericht
A6-A9 dreigt volgende Betuwelijndebacle te worden
Gisteren kwam naar buiten dat het kabinet een nieuwe weg tussen de A6-A9 als de beste oplossing beschouwt om de fileproblematiek in de regio aan te pakken. Het Platform tegen A6-A9 is verrast over deze snelle standpuntbepaling van het kabinet en vreest dat het kabinet tegen beter weten in snelle besluitvorming over deze zo omstreden weg wil afdwingen.
Van alle kanten komt ons ter ore dat er een enorme druk wordt uitgeoefend op alle belangrijke spelers om toch vooral akkoord te gaan met de aanleg van de A6-A9. Na de teleurstellende uitslagen van de lokale verkiezingen voor het CDA, wil de regering duidelijk kost wat kost een beslissing over een A6-A9 erdoor drukken, voordat er verkiezingen zullen plaatsvinden en de eventuele aanleg van de zeer omstreden weg weer in de gevarenzone komt... Daarmee lopen de regering en de hele samenleving een zeer groot risico en dreigt een volgend Betuwelijndebacle. De argumenten die door het kabinet worden gehanteerd om de keuze voor een A6-A9 te onderbouwen zijn voor een belangrijk deel niet gebaseerd op onderzoek. Daarnaast rammelt het onderzoek dat wel is uitgevoerd door Rijkswaterstaat aan alle kanten. Al vanaf het begin van het onderzoek is duidelijk dat RWS voorsorteert op de A6-A9: belangrijke informatie die de conclusie ondergraaft dat een A6-A9 de oplossing aandraagt voor de fileproblematiek is stelselmatig weggemoffeld. Zo blijkt uit eigen onderzoek dat het fileprobleem in de regio niet tussen Schiphol en Almere ligt, maar tussen Almere en Amsterdam. De A6-A9 biedt maar deels een oplossing voor deze problematiek: uit berekeningen van RWS blijkt dat maar 10 procent van het verkeer vanuit Almere richting Schiphol en vice versa moet. De overkluisde variant van het Stroomlijnalternatief en verbreding van wegen, de oplossing waar in de regio het meeste draagvlak voor is, is door Rijkswaterstaat onder tafel gemoffeld. Deze variant wordt nu door de ministers onterecht weggezet als te duur, terwijl deze variant met gedeeltelijke ondertunneling niet duurder is dan de tunnel A6-A9. Daarmee is de kans verkeken om de leefbaarheid in Amsterdam Zuidoost te verbeteren. Het argument dat nu door het kabinet wordt gehanteerd als zou de verbreding van de bestaande wegen een te grote overlast bezorgen tijdens de bouw voor het bedrijfsleven is ongefundeerd. Een dergelijke vooronderstelling wordt tegengesproken door de praktijkervaring: de A9 was in 2005 bijna een half jaar afgesloten, vanwege vernieuwing aan het wegdek. Verbazingwekkend was dat er toen nauwelijks problemen ontstonden. De Nulplusvariant, de variant waarbij regionale spitsheffing wordt ingevoerd en die, naar bleek uit eigen onderzoek van Rijkswaterstaat, het beste scoorde op kosten en effectiviteit doet helemaal niet meer mee. Effecten van de aanleg van openbaar vervoer zijn geheel buiten beschouwing gelaten. Uit het onderzoek van Rijkswaterstaat zelf blijkt dat de aanleg van de A6-A9 onrendabel is. Het Centraal Planbureau heeft dit ook geconcludeerd en de A6-A9 afgeschreven als een onrendabele investering. Ook het CPB deed een pleidooi voor de Nulplusvariant. Rijkswaterstaat heeft ook zelf geconcludeerd dat meer wegen meer verkeer aantrekken. RWS heeft berekend dat met aanleg van A6-A9 de A9 bij Amstelveen en A1 in het Gooi volledig verstopt raken. In een latere fase van de studie was deze informatie echter niet meer te vinden, omdat Rijkswaterstaat ervoor had gekozen om de consequenties voor de omgeving buiten beschouwing te laten. Een aanleg van de A6-A9 zorgt dus voor een verplaatsing van het probleem. Het Platform tegen A6-A9 is van mening dat er eerst dient te worden overgegaan tot de invoering van spitsheffing. De invoering van spitsheffing zal sowieso in 2012 plaatsvinden. Pas daarna kan bezien worden of er nog asfalt nodig is. Hier dient een evenwichtig en onbevooroordeeld onderzoek aan vooraf te gaan.
---
Noot voor de pers:
Voor een toelichting van het Platform tegen A6-A9 kunt u zich wenden tot één van de woordvoerders van het Platform tegen A6-A9: Hermine Kalf (06 21 83 77 48), Kees Neervoort (06 54 70 82 78), Tjebbe de Boer (06 52 40 10 27) of mediacoördinatoren Jaap van 't Hek (06 53 88 56 49) of Juul Muller (06 24 78 79 19). Meer informatie treft u op de website van het Platform tegen A6-A9:
Weesp tegen A6-A9/Platform tegen A6-A9
www.tegena6-a9.nl
Mobiele: 06 24787919