Koninginnedag
Marketresponse b.v.
PERSBERICHT
MarketResponse Nederland BV
Leusden, 27 april 2006
Koninginnedag onveranderd populair
Koninginnedag is nog steeds populair onder de Nederlandse bevolking. Dit blijkt uit een
onderzoek dat onderzoekbureau MarketResponse heeft uitgevoerd onder een representatieve
steekproef van 500 Neder-landers van 18 jaar en ouder. Ruim 7 op de 10 Nederlanders
zouden Koninginnedag missen als het zou worden afgeschaft. Ook is het merendeel van de
Nederlanders (58%) positief over de invulling van het officiële deel van
Koninginnedag, het bezoek van de Koningin en de leden van de Koninklijke Familie aan twee
plaatsen in Nederland waarbij allerlei activiteiten worden ondernomen. Slechts 8% staat
negatief tegenover deze invulling, voornamelijk omdat het als oubollig en saai wordt
gezien.
Wat betreft de populariteit van de leden van het Koninklijk Huis kan Máxima nog
steeds rekenen op de meeste fans (37%), vooral bij vrouwen is zij de grote favoriet.
Opvallend is dat de kroonprins het onder mannen redelijk goed doet, 16% ziet hem als
favoriet. Bij de vrouwen is dit percentage beduidend lager, slechts 3% ziet
Willem-Alexander als favoriet.
Methode
Het onderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van telefonische interviews en opgenomen in
een omnibus, binnen het panel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft
plaatsgevonden van 11 april tot en met 20 april 2006, onder een representatieve
steekproef van personen van 18 jaar en ouder.
Contact
Berlinda Harkink (B.Harkink@marketresponse.nl) tel: 033-3303333
Frans Kok (F.Kok@marketresponse.nl) tel: 033-3303333
Publicatie alleen met bronvermelding MarketResponse BV