Koninginnedag

Marketresponse b.v.

PERSBERICHT

MarketResponse Nederland BV

Leusden, 27 april 2006

Koninginnedag onveranderd populair

Koninginnedag is nog steeds populair onder de Nederlandse bevolking. Dit blijkt uit een onderzoek dat onderzoekbureau MarketResponse heeft uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 500 Neder-landers van 18 jaar en ouder. Ruim 7 op de 10 Nederlanders zouden Koninginnedag missen als het zou worden afgeschaft. Ook is het merendeel van de Nederlanders (58%) positief over de invulling van het officiële deel van Koninginnedag, het bezoek van de Koningin en de leden van de Koninklijke Familie aan twee plaatsen in Nederland waarbij allerlei activiteiten worden ondernomen. Slechts 8% staat negatief tegenover deze invulling, voornamelijk omdat het als oubollig en saai wordt gezien.

Wat betreft de populariteit van de leden van het Koninklijk Huis kan Máxima nog steeds rekenen op de meeste fans (37%), vooral bij vrouwen is zij de grote favoriet. Opvallend is dat de kroonprins het onder mannen redelijk goed doet, 16% ziet hem als favoriet. Bij de vrouwen is dit percentage beduidend lager, slechts 3% ziet Willem-Alexander als favoriet.

Methode
Het onderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van telefonische interviews en opgenomen in een omnibus, binnen het panel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 11 april tot en met 20 april 2006, onder een representatieve steekproef van personen van 18 jaar en ouder.

Contact
Berlinda Harkink (B.Harkink@marketresponse.nl) tel: 033-3303333 Frans Kok (F.Kok@marketresponse.nl) tel: 033-3303333
Publicatie alleen met bronvermelding MarketResponse BV