Provincie Groningen

6,3 miljoen voor aanpak wachtlijsten jeugdzorg 28 april 2006

Het aanvalsplan van de provincie Groningen om de wachtlijsten in de jeugdzorg aan te pakken is gehonoreerd met 6,3 miljoen euro door staatssecretaris Ross van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Doel is dat eind dit jaar geen kind meer langer dan negen weken hoeft te wachten op jeugdzorg.

De druk op jeugdzorg neemt toe en het aantal jongeren dat hulp nodig heeft stijgt explosief. De financieringsmethodiek van het rijk aan de provincies als verantwoordelijke overheid, speelt niet in op deze ontwikkelingen, maar baseert zich op niet-actuele gegevens. Dit alles betekent groeiende wachtlijsten en kinderen die hulp nodig hebben maar het niet meteen kunnen krijgen. Naar aanleiding van de recente discussie hierover in de Tweede Kamer heeft staatssecretaris Ross beloofd dat de wachtlijsten met kinderen die langer dan negen weken moeten wachten eind van dit jaar weggewerkt zullen zijn. In dit kader heeft zij alle provincies op zeer korte termijn om een aanvalsplan gevraagd met een bijbehorend financieel plaatje.

Ook de provincie Groningen heeft te maken met wachtlijsten, ondanks extra eigen inzet van menskracht en middelen en een enorme doelmatigheidsslag in het afgelopen jaar. Er zijn het afgelopen jaar 10% meer kinderen geholpen voor hetzelfde geld en wachtlijsten bij het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling zijn succesvol weggewerkt. Ook in de pleegzorg is een slag gemaakt met de aanpak van wachtlijsten en er is een begin gemaakt met de uitbreiding van capaciteit van crisisopvang. Maar helaas hebben we in onze provincie te maken met een stijging van 60% in de vraag en daarmee groeiende wachtlijsten bij de Toegang van Bureau Jeugdzorg (250 wachtenden per 1/1/06) en bij de zorgaanbieders (322 wachtenden, waarvan 57 langer dan 9 weken per
1/1/06).

Naast een autonome toename van de vraag wordt de stijging veroorzaakt doordat Bureau Jeugdzorg met de nieuwe wet op de Jeugdzorg (WJz, per 1 januari 2005) nieuwe taken erbij heeft gekregen. Een andere oorzaak is de verder verbeterde registratie. Andere oorzaken zijn:
* Een te kort schietend aanbod in het voorliggende veld (voorzieningen voorafgaand aan de jeugdzorg, bijvoorbeeld opvoedingsondersteuning en schoolmaatschappelijk werk)
* Een meer eenduidige toegang, waardoor meer mensen de weg ernaar toe vinden. Sinds de WJz is Bureau Jeugdzorg de enige toegang tot de jeugdzorg.

* Meer investering in verbetering van vroegsignalering en preventie.

Er zijn meer middelen en capaciteit nodig om deze wachtlijsten aan te pakken.

In het aanvalsplan voor de staatssecretaris is berekend wat nodig is om deze wachtlijsten zodanig weg te werken, dat er geen kinderen meer langer dan negen weken hoeven te wachten op resp. een indicatie voor jeugdzorg en de jeugdzorg zelf. De provincie Groningen krijgt op basis hiervan 6,3 miljoen van VWS. Het geld wordt ingezet voor ambulante zorg (hulpverleningsgesprekken, zonder verblijf) en pleegzorg. Het grootste deel van het geld gaat naar residentiële zorg (dag- en nacht hulp), waar in onze provincie grote behoefte aan is.

De provincie is verantwoordelijk voor het sturen en plannen van de jeugdzorg: zorg voor jongeren met ernstige opgroei- en opvoedproblematiek. Hiervoor krijgen provincies doeluitkeringen van het rijk. De doeluitkeringen voor Groningen bedroegen in 2005 bijna 31 miljoen.

28 april 2006