Hogeschool van Amsterdam

Persberichten

EHvA en UvA willen meer samenwerking met scholen in regio Amsterdam

(28 april 2006)

Scholen en lerarenopleidingen geven steeds meer samen vorm aan het onderwijs in de vorm van Opleiden in de school. Aandachtspunten hierbij zijn kwaliteit van het leren, onderwijsontwikkeling en ontwikkeling van personeel.

In twee bijeenkomsten in maart en april is uitgebreid gesproken over de versterking van de samenwerking. De lerarenopleidingen van de Educatieve Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam gingen in debat met schoolbesturen en directies van scholen die ten westen van de lijn Lelystad-Den Haag gevestigd zijn. Doel van de bijeenkomsten voor het basis- en het voortgezet onderwijs was om het Opleiden in de school en het principe van een leven lang leren verder vorm te geven voor het onderwijs in deze regio. Tijdens de bijeenkomst bleek duidelijk dat besturen en directies van de scholen, alsmede de lerarenopleiders en studenten, hun inbreng hebben in het concept Opleiden in de school en daar heel tevreden over zijn.

Regio Amsterdam

In Amsterdam en de gemeenten eromheen is de bevolkinggroei het grootst van Nederland. Ook de economie groeit het snelst. Juist in tijden van economische voorspoed heeft het onderwijs moeite met het aantrekken van voldoende leerkrachten. Ankie Verlaan, lid van het College van Bestuur van de Hogeschool van Amsterdam en Universiteit van Amsterdam pleitte voor meer geld voor deze regio: "Het is heel vreemd dat wij net zoveel geld krijgen als bijvoorbeeld Oost-Nederland dat geen tekort heeft aan leerkrachten en met minder sociaal-economische achterstand. Alleen met meer leerkrachten met meer kennis en meer hulpmiddelen kunnen we in dit grootstedelijke gebied creativiteit en innovaties stimuleren en, ook heel belangrijk, vroegtijdige uitval voorkomen".

Opleiden in de school

Een van de sprekers, prof. dr. Geert ten Dam, rector Instituut voor de Lerarenopleiding van de UvA, is blij met Opleiden in de school. Dit concept betekent dat een groter deel van de opleiding én verantwoordelijkheid naar de scholen verschuift. Wel plaatste zij de kanttekening dat dit niet kan zonder een gezamenlijke opleidingsvisie.

Positief

Dick de Wolff, directeur van de Educatieve Hogeschool van Amsterdam, meldt dat uit onderzoek van de EHvA blijkt dat door invoering van Opleiden in de school de uitval onder studenten is teruggelopen. Studenten die de lerarenopleiding zien als een doorstroommogelijkheid naar de universiteit, kiezen door het traject op de opleidingsschool vaak alsnog voor het leraarsberoep: "Opleiden in de school maakt de opleiding dus aantrekkelijker."

Forumdiscussie

Ook de aanwezige schoolbesturen waren positief over Opleiden in de school, zo bleek tijdens de discussie. Meerdere sprekers onderstreepten dat het belang van Opleiden in de school gelegen is in kwaliteitswinst èn het overbruggen van de kloof tussen theorie en praktijk. Door de studenten die deelnamen aan de discussie werd gepleit voor een extra stagedag. Dit voorstel werd door de aanwezige scholen met veel enthousiasme ontvangen. Een belangrijke voorwaarde is dat het Ministerie van OCW voldoende middelen beschikbaar stelt; de begeleiding van de leraren in opleiding kost de scholen extra tijd.

Voor meer informatie kunt u terecht bij Dick de Wolff, directeur Educatieve Hogeschool van Amsterdam.