Persberichten
EHvA en UvA willen meer samenwerking met scholen in regio Amsterdam
(28 april 2006)
Scholen en lerarenopleidingen geven steeds meer samen vorm aan het
onderwijs in de vorm van Opleiden in de school. Aandachtspunten
hierbij zijn kwaliteit van het leren, onderwijsontwikkeling en
ontwikkeling van personeel.
In twee bijeenkomsten in maart en april is uitgebreid gesproken over
de versterking van de samenwerking. De lerarenopleidingen van de
Educatieve Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam
gingen in debat met schoolbesturen en directies van scholen die ten
westen van de lijn Lelystad-Den Haag gevestigd zijn. Doel van de
bijeenkomsten voor het basis- en het voortgezet onderwijs was om het
Opleiden in de school en het principe van een leven lang leren verder
vorm te geven voor het onderwijs in deze regio. Tijdens de bijeenkomst
bleek duidelijk dat besturen en directies van de scholen, alsmede de
lerarenopleiders en studenten, hun inbreng hebben in het concept
Opleiden in de school en daar heel tevreden over zijn.
Regio Amsterdam
In Amsterdam en de gemeenten eromheen is de bevolkinggroei het grootst
van Nederland. Ook de economie groeit het snelst. Juist in tijden van
economische voorspoed heeft het onderwijs moeite met het aantrekken
van voldoende leerkrachten. Ankie Verlaan, lid van het College van
Bestuur van de Hogeschool van Amsterdam en Universiteit van Amsterdam
pleitte voor meer geld voor deze regio: "Het is heel vreemd dat wij
net zoveel geld krijgen als bijvoorbeeld Oost-Nederland dat geen
tekort heeft aan leerkrachten en met minder sociaal-economische
achterstand. Alleen met meer leerkrachten met meer kennis en meer
hulpmiddelen kunnen we in dit grootstedelijke gebied creativiteit en
innovaties stimuleren en, ook heel belangrijk, vroegtijdige uitval
voorkomen".
Opleiden in de school
Een van de sprekers, prof. dr. Geert ten Dam, rector Instituut voor de
Lerarenopleiding van de UvA, is blij met Opleiden in de school. Dit
concept betekent dat een groter deel van de opleiding én
verantwoordelijkheid naar de scholen verschuift. Wel plaatste zij de
kanttekening dat dit niet kan zonder een gezamenlijke opleidingsvisie.
Positief
Dick de Wolff, directeur van de Educatieve Hogeschool van Amsterdam,
meldt dat uit onderzoek van de EHvA blijkt dat door invoering van
Opleiden in de school de uitval onder studenten is teruggelopen.
Studenten die de lerarenopleiding zien als een doorstroommogelijkheid
naar de universiteit, kiezen door het traject op de opleidingsschool
vaak alsnog voor het leraarsberoep: "Opleiden in de school maakt de
opleiding dus aantrekkelijker."
Forumdiscussie
Ook de aanwezige schoolbesturen waren positief over Opleiden in de
school, zo bleek tijdens de discussie. Meerdere sprekers
onderstreepten dat het belang van Opleiden in de school gelegen is in
kwaliteitswinst èn het overbruggen van de kloof tussen theorie en
praktijk. Door de studenten die deelnamen aan de discussie werd
gepleit voor een extra stagedag. Dit voorstel werd door de aanwezige
scholen met veel enthousiasme ontvangen. Een belangrijke voorwaarde is
dat het Ministerie van OCW voldoende middelen beschikbaar stelt; de
begeleiding van de leraren in opleiding kost de scholen extra tijd.
Voor meer informatie kunt u terecht bij Dick de Wolff, directeur
Educatieve Hogeschool van Amsterdam.
Hogeschool van Amsterdam