Jongeren: schenk dronken jongeren in horeca geen alcohol meer

Newcom research en consultancy

Volgens 73 procent van de Nederlandse jongeren is overmatig alcoholgebruik onder jongeren tegen te gaan wanneer de horeca stopt met het schenken van alcohol aan dronken jongeren. Ruim de helft (52 procent) van de jongeren is van mening dat de scholen meer aan voorlichting moeten gaan doen. Volgens 43 procent moet de politie harder optreden. Relatief weinig jongeren (13 procent) zien het verhogen van de prijzen van alcoholhoudende dranken als effectieve maatregel om overmatig drankgebruik tegen te gaan. Iets meer dan een kwart (26 procent) is van mening dat alcoholmisbruik onder jongeren niet of nauwelijks tegen is te gaan. Dit blijkt uit de binnenkort te verschijnen Beverage Monitor 2006: Jongeren en alcohol van Newcom Research & Consultancy B.V.

Het onderzoek wijst verder uit dat jongeren vooral alcohol drinken omdat ze het lekker vinden (80 procent) én voor de gezelligheid (76 procent). De ontspannende werking van alcohol is voor ruim een kwart (30 procent) van de jongeren een reden om alcohol te drinken. Alcohol drinken omdat vrienden dat ook doen, is een minder vaak genoemde reden (10 procent) en ook geven slechts weinigen aan alcohol nodig te hebben om het gezellig te hebben (5 procent).

De locatie waar jongeren het vaakst alcohol drinken is in een (dans)café (29 procent). Bijna een kwart (24 procent) drinkt alcohol meestal thuis en 13 procent drinkt het vaakst bij vrienden of vriendinnen thuis. Een ruime meerderheid (54 procent) van de jongeren geeft aan de afgelopen 12 maanden méér alcohol te zijn gaan drinken (23 procent is evenveel blijven drinken en 23 procent is minder gaan drinken). Een kwart (25 procent) van de jongeren verwacht de komende 12 maanden méér alcohol te gaan drinken (59 procent evenveel en 16 procent minder).

Enkele overige resultaten uit het onderzoek:

- 46 procent van de jongeren drinkt ook doordeweeks alcohol
- 19 procent van de jongeren is van mening dat hij of zij (heel) veel alcohol drinkt
- 59 procent van de jongeren is niet van mening dat hij of zij méér drinkt, naarmate de horecagelegenheden langer open zijn

- 73 procent van de jongeren komt meestal ook bij dronkenschap wel een horecazaak binnen
- 81 procent van de jongeren kan ook bij dronkenschap meestal nog wel alcohol bestellen in een horecazaak

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd via het online panel van Checkitout.nl (onderdeel van Newcom Research & Consultancy). Aan het onderzoek hebben 487 jongeren in de leeftijd van 12 t/m 24 jaar meegedaan. De Beverage Monitor 2006 is tot stand gekomen in samenwerking met diverse landelijke organisaties op het gebied van preventie van, onderzoek naar en informatievoorziening over (overmatig) alcoholgebruik onder jongeren. Het onderzoek wordt jaarlijks herhaald.

Checkitout.nl is een onderdeel van Newcom Research & Consultancy. Met CheckitOut doet Newcom Research & Consultancy regelmatig opinieonderzoek onder jongeren naar uiteenlopende maatschappelijke onderwerpen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Newcom Research & Consultancy B.V.
Capitool 50
7521 PL Enschede
T 053 483 6600
F 053 433 7415

De Ruyterkade 125
1011 AC Amsterdam
T 020 639 3251

E info@newcomresearch.nl
I www.newcomresearch.nl

Uitvoerende onderzoekers:
drs. I. Duchateau
drs. E. Meijer
drs. S. Katier
drs. S. Buitinga