Jongeren: schenk dronken jongeren in horeca geen alcohol meer
Newcom research en consultancy
Volgens 73 procent van de Nederlandse jongeren is overmatig alcoholgebruik onder jongeren
tegen te gaan wanneer de horeca stopt met het schenken van alcohol aan dronken jongeren.
Ruim de helft (52 procent) van de jongeren is van mening dat de scholen meer aan
voorlichting moeten gaan doen. Volgens 43 procent moet de politie harder optreden.
Relatief weinig jongeren (13 procent) zien het verhogen van de prijzen van
alcoholhoudende dranken als effectieve maatregel om overmatig drankgebruik tegen te gaan.
Iets meer dan een kwart (26 procent) is van mening dat alcoholmisbruik onder jongeren niet
of nauwelijks tegen is te gaan. Dit blijkt uit de binnenkort te verschijnen Beverage
Monitor 2006: Jongeren en alcohol van Newcom Research & Consultancy B.V.
Het onderzoek wijst verder uit dat jongeren vooral alcohol drinken omdat ze het lekker
vinden (80 procent) én voor de gezelligheid (76 procent). De ontspannende werking
van alcohol is voor ruim een kwart (30 procent) van de jongeren een reden om alcohol te
drinken. Alcohol drinken omdat vrienden dat ook doen, is een minder vaak genoemde reden
(10 procent) en ook geven slechts weinigen aan alcohol nodig te hebben om het gezellig te
hebben (5 procent).
De locatie waar jongeren het vaakst alcohol drinken is in een (dans)café (29
procent). Bijna een kwart (24 procent) drinkt alcohol meestal thuis en 13 procent drinkt
het vaakst bij vrienden of vriendinnen thuis. Een ruime meerderheid (54 procent) van de
jongeren geeft aan de afgelopen 12 maanden méér alcohol te zijn gaan
drinken (23 procent is evenveel blijven drinken en 23 procent is minder gaan drinken).
Een kwart (25 procent) van de jongeren verwacht de komende 12 maanden méér
alcohol te gaan drinken (59 procent evenveel en 16 procent minder).
Enkele overige resultaten uit het onderzoek:
- 46 procent van de jongeren drinkt ook doordeweeks alcohol
- 19 procent van de jongeren is van mening dat hij of zij (heel) veel alcohol drinkt
- 59 procent van de jongeren is niet van mening dat hij of zij méér drinkt,
naarmate de horecagelegenheden langer open zijn
- 73 procent van de jongeren komt meestal ook bij dronkenschap wel een horecazaak binnen
- 81 procent van de jongeren kan ook bij dronkenschap meestal nog wel alcohol bestellen in
een horecazaak
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd via het online panel van Checkitout.nl (onderdeel van Newcom
Research & Consultancy). Aan het onderzoek hebben 487 jongeren in de leeftijd van 12
t/m 24 jaar meegedaan. De Beverage Monitor 2006 is tot stand gekomen in samenwerking met
diverse landelijke organisaties op het gebied van preventie van, onderzoek naar en
informatievoorziening over (overmatig) alcoholgebruik onder jongeren. Het onderzoek wordt
jaarlijks herhaald.
Checkitout.nl is een onderdeel van Newcom Research & Consultancy. Met CheckitOut doet
Newcom Research & Consultancy regelmatig opinieonderzoek onder jongeren naar
uiteenlopende maatschappelijke onderwerpen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Newcom Research & Consultancy B.V.
Capitool 50
7521 PL Enschede
T 053 483 6600
F 053 433 7415
De Ruyterkade 125
1011 AC Amsterdam
T 020 639 3251
E info@newcomresearch.nl
I www.newcomresearch.nl
Uitvoerende onderzoekers:
drs. I. Duchateau
drs. E. Meijer
drs. S. Katier
drs. S. Buitinga