Radboud Universiteit Nijmegen


Stimuleer leesplezier van kinderen in het basisonderwijs

Een kwart van de leerlingen verlaat in ons land de basisschool met een leesachterstand van tenminste twee jaar. Vooral de taalachterstand bij het technisch lezen is groot, zo blijkt uit het jaarverslag van de Inspectie voor het Onderwijs 2005. De minister wil dat de inspectie direct ingrijpt als een school slecht presteert in technisch lezen. De inspectie focust in haar rapportage te zeer op het technisch lezen. Naast leestechniek, moeten scholen ook leesbegrip en leesmotivatie hoog op de agenda plaatsen, meent professor Ludo Verhoeven, directeur van het Expertisecentrum Nederlands, verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Technisch lezen

Bij het technisch lezen gaat het om het decoderen van geschreven woorden. In groep 3 leren kinderen eerst letters en klanken te koppelen en klanken samen te voegen tot gesproken woorden. De meeste kinderen kunnen aan het eind van groep 3 delen van woorden en woorden direct herkennen zonder dat ze afzonderlijke letters verklanken. In de opeenvolgende klassen van de basisschool ontwikkelen de kinderen hun leestechniek en gaan ze steeds vlotter lezen.
Maar lezen is meer dan het vlot verklanken van woorden. Het gaat er ook om te begrijpen wat er staat. Daarom krijgen kinderen ook les in begrijpend lezen. Als kinderen net leren lezen is er een grote samenhang tussen hun technische leesvaardigheid en die op het gebied van begrijpend lezen. Later is die samenhang minder groot. De leestechniek is dan inmiddels geautomatiseerd.

Woordenschat en wereldkennis

Of kinderen een tekst begrijpen, hangt dan vooral af van de omvang van hun woordenschat en hun kennis van de wereld. Daarom moeten kinderen dan ook continu nieuwe woorden leren en veel leren over de wereld om hen heen. Omgekeerd moeten ze ook veel lezen om hun woordenschat uit te breiden en hun kennis van de wereld te vergroten. En door oefening gaat ook hun leestechniek vooruit. Omdat kinderen dus veel 'moeten' lezen, is het belangrijk dat ze plezier hebben in lezen. Als kinderen naar groep 3 gaan zijn ze meestal erg gemotiveerd om te leren lezen. Die motivatie is ook de motor in het leerproces. Maar veel leerlingen verliezen die motivatie. Naarmate ze ouder worden lezen ze steeds minder en vinden het lezen saai.

Stimulerend klimaat

Volgens het Expertisecentrum Nederlands kan de school kan daar iets aan doen. Namelijk het zorgen voor een stimulerend klimaat waarin kinderen hun leesmotivatie ontwikkelen en behouden. De school zorgt voor een gevarieerde en eigentijdse boekencollectie. Er is een lekker-lui-lezen-hoek in het lokaal. De leerkracht laat iedere week een favoriet kinderboek zien en spreekt er enthousiast over. En ook kinderen krijgen gelegenheid om iets te vertellen over een lievelingsboek. Ze doen activiteiten waarin ze hun lees- en schrijfvaardigheid kunnen toepassen. Ze schrijven bijvoorbeeld een stukje in het weblog van de eigen groep. Kinderen die plezier hebben in lezen, zullen meer gaan lezen, zowel op school als in hun vrije tijd. Hierdoor ontwikkelen zij hun vaardigheid en snelheid. Belangrijk is dat ze hun technische leesvaardigheid kunnen toepassen door kennis te halen uit informatieve teksten, maar ook door spannende of mooie boeken te lezen.

Speciaal onderwijs

Het Expertisecentrum Nederlands heeft met 15 scholen voor Speciaal Basisonderwijs het SLIM-leesproject uitgevoerd. Veel leerlingen in het Speciaal Basisonderwijs behoren tot de groep zwakke lezers. Ze vinden lezen moeilijk en niet leuk. In het SLIM-project is leestechniek in samenhang met -begrip en -motivatie geoefend. Kinderen kregen uitgebreide instructie op de leestechniek en oefenden onder begeleiding van de leerkracht. Daarnaast kregen ze `nuttige' opdrachten waarin ze hun lees- en schrijfvaardigheid leerden toepassen. Zo schreven ze een brief of een e-mailbericht met een verzoek om informatie over een bepaald onderwerp, of ze bestudeerden een website als voorbereiding op een werkstuk. Kinderen die het programma volgden gingen in korte tijd met sprongen vooruit in hun technische leesvaardigheid en ook hun leesplezier nam ook toe.

'Laat het basisonderwijs ervoor zorgen dat leerlingen de gelegenheid krijgen leestechniek, leesbegrip en plezier in lezen te ontwikkelen, zodat ze hun leven lang blijven lezen en zo in de toekomst hun eigen leesvaardigheid kunnen onderhouden', aldus prof. Ludo Verhoeven.