Directe feedback van 450 miljoen consumenten om het .........

Directe feedback van 450 miljoen consumenten om het Europese consumentenbeleid aan te sporen

LEUVEN, België, April 28 /PRNewswire/ --


- Een belangrijk onderzoek door de Europese Commissie nodigt consumenten in 28 landen uit om hun mening te geven over de methodes voor het oplossen van conflicten tussen consumenten en leveranciers.

In de Europese Unie vinden ieder jaar duizenden geschillen plaats tussen consumenten en leveranciers. Eén uit de vijf Europese consumenten heeft in de laatste zeven jaar wel eens een aanvaring gehad met een bedrijf.

In een opmerkelijk democratisch initiatief van de Europese Commissie wordt de consument gevraagd om direct feedback te geven over hun ervaringen met de bedoeling het Europese beleid te op dit gebied te verbeteren.

Voor de eerste keer wordt er aan meer dan 750 miljoen consumenten in de Europese Unie, de Verenigde Staten, Australië en Canada gevraagd hoe tevreden ze zijn met de procedures in hun eigen land. Zoals mr. Tamás Molnar van de Europese Commissie het verwoordde: "Wij geloven dat horen van de consument zelf welke vorm van conflictoplossing voor hen echt werkte de beste manier is om aan hun behoeften tegemoet te komen".

Consumenten kunnen aan een online onderzoek meedoen op: www.consumersatisfaction.net . Hiermee wordt hen de unieke mogelijkheid geboden om direct invloed uit te oefenen op het Europese beleid. Tevens kunnen zij diverse prijzen winnen. Het onderzoek loopt van 28 april tot 30 mei 2006.

Het onderzoek is een onderdeel van een belangrijke internationale studie die gefinancierd wordt door de Europese Commissie en gecoördineerd door de Koninklijke Universiteit Leuven. Het doel van deze studie is om te bekijken hoe de geschillenbeslechting in de EU kan worden verbeterd.

Professor Jules Stuyck, directeur van het Studiecentrum voor Consumentenwetgeving aan de Koninklijke Universiteit Leuven, zei: "Ons centrum is op dit moment bezig aan een uitgebreide vergelijkende studie over de wettelijke procedures in 28 landen. Door meer dan 750 miljoen consumenten uit te nodigen hun mening te geven gaat deze studie verder dan de wet alleen. Op deze manier zal de studie de Commissie voorzien van een krachtig hulpmiddel voor het vaststellen wat consumenten willen en nodig hebben".

Consumenten kunnen hun stem laten horen (en in aanmerking komen voor een prijs) op www.consumersatisfaction.net .

Het studiecentrum voor consumentenwetgeving, opgericht in 1992, bevordert onderzoek op het gebied van Europese economische recht, concurrentiewetgeving en consumentenwetgeving (www.law.kuleuven.be/scr). Het onderzoeksteam bestaat uit: Professor Jules Stuyck, Professor Evelyne Terryn, Tom van Dyck, Veerle Colaert, Neil Peretz en Piotr Tereszkiewicz.

www.consumersatisfaction.net